The aim of this study is to provide a critical evaluation to titles and abstracts of the master theses in the field of Turkish Language Education. In the study, “general screening model” which is one of the descriptive screening methods is used. The sample of study consists of 128 master theses in the field of Turkish Language Educationand the universe of the study consists of the master theses in Turkish Language Teaching. The research data were collected according to the generally criteria accepted by the scientific world. Analysis of the data obtained from research was used frequency and percentage. At the end of the study it was seen that titles of the master theses are sufficient in terms of genarally accepted criteria; abstracts of the master theses are inadequate except for the purposes.
Bu araştırmanın amacı Türkçe Eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin başlıklarına ve özetlerine eleştirel bir bakış sunmaktır. Çalışmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dallarında yazılan yüksek lisans tezleri, örneklemini ise Türkçe Eğitimi alanında yazılmış olan 128 yüksek lisans tezi oluşturmaktadır. Araştırma verileri bilim dünyası tarafından genel kabul görmüş ölçütlere göre toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans ve yüzde kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda yüksek lisans tez başlıklarının genel kabul görmüş ölçütler açısından yeterli, tez özetlerinin ise amaçları yazmak dışında yetersiz oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Submission Date | April 13, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 3 |