Türkçe
öğretmenliği ülkenin resmi ve ortak eğitim, kültür ve sanat dilinin eğitim ve
öğretimini anayasal bir temelle yapmaya çalışan meslek grubudur ve dolayısıyla
da Türkiye için hayati bir önem taşır. Bu mesleği yapacak öğretmen adaylarının
meslekleriyle ilgili nasıl bir tutum ve yeterlik içinde olduklarının tespiti ve
ona göre yetiştirilmeleri elbette ki gereklidir. Bu çalışmada Türkçe öğretmen
adaylarının meslekleriyle ilgili tutumları ve yeterlikleri KTÜ Fatih Eğitim
Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde okuyan 4 sınıftan 227 öğrenci örnekleminde
araştırılmıştır. Bunun için Temizkan (2008), Acat ve Yenilmez (2004)in
çalışmalarından da istifade edilerek farklı bir anket formu geliştirilmiş, bu formda
öğrencilerin tutum ve yeterlikleri sadece onların bu konudaki kanaat ve
değerlendirmeleri ile değil doğrudan bilgi ve becerileriyle ilgili ipucu
verecek birkaç soru ile de tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada bütün
öğrencilerin Türkçe öğretmenliğine karşı olumlu tutum içinde oldukları, 1.
sınıfların diğer sınıflara nazaran, çok fazla anlamlı olmasa da, daha az olumlu
tutum taşıdıkları anlaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin çoğunluğunun KPSS’yi bütün
derslerden öncelikli gördüğü ve bilhassa 4. sınıfların yeterlik sorgulamasında
bu sınav sürecinin onların yeterlik düzeylerini olumsuz etkilediğinin ipuçları
olabilecek sonuçlar tespit edilmiştir. Öğrencilerin yeterlikleriyle ilgili
dolaylı veri olabilecek algılarında çoğunlukla iyi veya yüksek düzeyde sonuçlar
çıksa da doğrudan bilgi ve becerilerini ölçme amaçlı sorulara verdikleri
cevaplara göre yeterli oldukları söylenemez. Sonuç olarak Türkçe öğretmeni
adayları mesleklerine karşı olumlu tutum içinde olduklarını ifade etmekteler,
fakat yeterlik açısından eksiklikleri bulunmaktadır. Türkçe öğretmeni
adaylarının çok daha iyi seviyelerde olmasını öğrencilerin seçildiği sınıf
seviyesinin ve bilhassa KPSS sürecinin olumsuz etkilediği düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |