Bu
araştırmanın amacı, 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersi kültür ve miras öğrenme
alanında kültürel varlıklarla ilgili kazanımların yer aldığı konuların ders
işleniş sürecini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Ağrı ilinde yer alan 1’i
devlet okulu ve 1’i özel okul olmak üzere 2 okuldaki ders işleniş süreci
incelenmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçlı örnekleme yöntemlerinden
maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu örnekleme yöntemi
birbirinden farklı durumların ele alınıp çalışılmasını sağlar. Küçük örneklemi
olan araştırmalarda kişisel farklılıklardan dolayı heterojenliğin çok olması problem
olmaktadır. Bu örnekleme yönteminde, büyük farklılıklardan meydana gelen
örüntülerin merak uyandırıcı ve ilgi çekici olarak görülmesi, ortam veya
olayların ortak boyutlarının ve deneyimlerinin elde edilmesi ile bu durum
avantaja dönüştürülmektedir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından
geliştirilen gözlem formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel
analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, devlet okulunda kültürel
varlıklarla ilgili kazanımların yer aldığı konuların işlenişinde derse başlama
basamakları bazı ders saatlerinde kullanılmakla beraber, özel okulda daha fazla
kullanılmıştır. Her iki okul türünde ders işlenişinde anlatım ve soru cevap
yöntemleri kullanılmakla beraber özel okulda 1 ders saatinde tartışma yöntemi
de kullanılmıştır. Özel okulda ders işlenişinde etkinliklerden daha fazla
faydalanılmıştır. Kullanılan etkinlikler her iki okul türünde de kazanım,
içerik ve yöntem teknik boyutuyla programa uygun olarak yürütülmüştür. Her iki
okul türünde de dersi bitiriş basamakları kullanılmamıştır. Her iki okul
türünde de öğretmen-öğrenci etkileşiminde kullanılan dil, ses düzeyi uygun
olmasına rağmen sınıf yönetimi bazı ders saatlerinde iyi bazı ders saatlerinde
kötü olmuştur. Dersin işlenişinde araç gereç, havalandırma, aydınlanma, ısınma
açısından her iki okul türünde de sorun bulunmazken bazı ders saatlerinde her
iki okul türünde de gürültülü bir ortam hâkim olmuştur. Öğrencileri aktif
kılacak etkinlikler, yöntem ve teknikler, ölçme ve değerlendirme teknikleri
konusunda öğretmenlere hizmet içi eğitim seminerlerinin verilmesinin faydalı
olacağı düşünülmektedir. Öğretmenlere derslerin verimli ve etkili işlenmesi
konusunda derse başlama ve dersi bitiriş basamakları konusunda eğitim
seminerleri düzenlenebilir. Okulların fiziksel koşullarını iyileştirici çeşitli
çalışmaların yapılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Fatih projesi
kapsamında okullara gönderilen akıllı tahtaların etkin bir şekilde kullanılması
konusunda denetleme mekanizmaları oluşturulmalı ve bu konuda öğretmenlere
hizmet içi eğitim seminerleri düzenlenmelidir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |