Bu araştırmada,
okul öncesi dönem çocuklarının benlik algıları, mizaçları ve sosyal becerileri
arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama
modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu; Erzurum il merkezine
bağlı devlete ait okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 300 çocuktan
oluşturulmuştur. Veriler; kişisel bilgi formu, DeMoulin Çocuklar için Benlik
Algısı Ölçeği, Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği ile Okul Öncesi Çocuklar için
Sosyal Beceri Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda;
benlik algısı, mizaç ve sosyal beceriler arasında anlamlı bir ilişki
bulunmamıştır. Araştırmada çocukların benlik algılarına yönelik yüksek puan elde
ettikleri yanıtların özellikle “oyun oynama”, “arkadaşlık ilişkileri”,
“öğretmen gibi önem verilen kişilerin ev ziyaretinde bulunması” üzerine
yoğunlaştığı; düşük puan elde ettikleri yanıtların ise “arkadaşları tarafından
verilen olumsuz tepkilere” yönelik yoğunlaştığı görülmüştür. Çocukların mizaç
özelliklerine yönelik annelerin verdikleri yanıtlar, çocukların “uyku ve
tuvalet gibi rutin ihtiyaçlarda değişken olmayan tutarlılıkta davranışlar
sergiledikleri” yönündedir. Çocukların sosyal becerilerine yönelik verilen
yanıtlarda; “ismini söyleme ve dinleme” gibi temel sosyal beceriler ile “sözel
yönergelere uyma” gibi ileri sosyal beceriler üzerine yoğunlaştığı görüşmüştür.
Araştırmada; okul öncesi dönem çocuklarının benlik algısı toplam puan, öz saygı
ve öz yeterlilik puanlarının kız çocukların lehine anlamlı farklılık
gösterdiği; mizaç toplam puan ve alt boyutları ile sosyal becerilerinin kız ya
da erkek olmalarına göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla
birlikte sosyal becerinin yordayıcısı olarak mizaç ve benlik algısı incelenmiş;
bu değişkenlerin sosyal beceriyi yordamadığı ancak mizacın sosyal becerilerle
benlik algısına göre ilişkili düzeyinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Submission Date | March 19, 2018 |
Acceptance Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |