Bu
araştırmada, anadili Türkçe olmayan sığınmacı çocuklarla Türkçe derslerini
yürüten sınıf öğretmenlerinin süreçte karşılaştıkları durumları betimlemek
amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, yöntem olarak durum çalışması
(case study) seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı şehirlerde görev
yapan ve sınıflarında Suriyeli sığınmacı öğrenciler bulunan 14 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Öğretmenler; Ankara, Bursa ve Muğla’da ortalama 23 yıldır
öğretmen olarak çalışmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
kapsamında öğretmenlerle yapılan bireysel, yüz yüze, yarı yapılandırılmış
görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt altına alınmıştır. Görüşme formunda 20
açık uçlu soru yer almıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinin ardından 3
temaya (Temel Sorunlar, Türkçe Dersine İlişkin Sorunlar, Çözüm Yolları) ve 5
kategoriye (İşleyişe İlişkin Sorunlar, İletişime İlişkin Sorunlar, Uyuma
İlişkin Sorunlar, Programa İlişkin Sorunlar, Öğretmenlerin Geliştirdiği Sorun
Çözme Yolları) ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, özellikle Türkçe derslerinde
öğretmenlerin, anadili Türkçe olmayan sığınmacı çocuklara, diğer çocuklarla
aynı eğitim programını uyguladıkları; yabancı öğrencilerin dil sorunlarına
nasıl çözüm getireceklerini bilmedikleri ve yabancılara Türkçe öğretimi
konusunda herhangi bir eğitim sürecinden geçmedikleri (çoğunlukla) için büyük
sorunlar yaşadıkları anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | July 10, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |