Alanyazın taraması sonucunda, Türkiye’de ortaokul öğrencilerinin
yazma özerkliği düzeylerini belirlemek için geçerliği ve güvenirliği
kanıtlanmış herhangi bir ölçme aracına rastlanmamıştır. Araştırmanın amacı,
ortaokul öğrencilerinin yazma özerkliği düzeylerini belirlemek için geçerli ve
güvenilir bir Yazma Özerkliği Ölçeği geliştirmektir.
Araştırmanın
çalışma grubunu, ortaokulda öğrenim gören 319 öğrenci oluşturmuştur.Çalışma
grubundan elde edilen veriler üzerinde istatistiksel işlemler
gerçekleştirilerek ölçek geliştirilmiştir. Yazma özerkliği ölçeği için
öncelikle açımlayıcı faktör analizi ile üç faktörlü bir yapı elde edilmiştir.
Açımlayıcı faktör analizi ile elde edilen yapının, doğrulayıcı faktör analizi
ile model uyumu test edilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda, 22 madde ve üç faktörden oluşan modelin kuramsal ve istatistiksel
olarak uygun olduğu bulunmuştur. Ayrıca bu sonuçlar, ölçeğin yapı geçerliğinin
olduğuna ilişkin bir kanıttır. Ölçekte yer alacak maddelerin analizinde, madde
toplam korelasyonuna dayalı ve alt-üst grup ortalamaları farkına (t testi)
dayalı madde analizi teknikleri kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini kestirmek
için, iç tutarlılık ve testi yarılama yöntemlerinden yararlanılmıştır. İç
tutarlılık yöntemiyle güvenirliği kestirmede Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı
hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach α güvenirlikkatsayısı .82 bulunmuştur. Bu
değer, ölçeğin yüksek derecede güvenilir olduğunu göstermektedir.Güvenirlik
çalışmaları kapsamında yapılan iç tutarlık kat sayıları, ölçeğin güvenilir
olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Yapılan
analizler sonucunda Yazma Özerkliği Ölçeği; 3 alt boyut (motivasyon ve tutum,
planlama ve süreç, paylaşım ve değerlendirme) olarak düzenlenmiştir. Ölçekte
toplam 22 madde yer almakta ve ölçekten alınabilecek en yüksek puan 66, en
düşük puan ise 22’dir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Submission Date | January 10, 2019 |
Acceptance Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 4 |