Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 7 Issue: 4, 2680 - 2697, 15.12.2018

Abstract

References

  • Arámburo, R.H., González, H. C. ve Rivas, A.C. (2017). A two-way strategy for sustainable development and academic relevance.Gateways: International Journal of Community Research and Engagement, 10, 14-32.
  • Bamber, P., Bullivant, A., Glover, A., King, B. ve McCann, G. (2016). A comparative review of policy and practice for education for sustainable development/education for global citizenship (ESD/GC) in teacher education across the four nations of the UK.Management in Education, 30, 1-9.
  • Barrett, A. M. (2016). Measuring learning outcomes and education for sustainable development: The new education development goal. in W. C. Smith (ed.), TheGlobal Testing Culture: Shaping Education Policy, Perceptions, and Practice (pp. 101-114). (Oxford Studies in Comparative Education; 25(1). United Kingdom: Symposium Books.
  • Barrett, A. M.ve Sorensen, T. B. (2015). System level indicators for an education sustainable development goal: exploring possibilities for the teachers target. Paper presented at 13thInternational Conference on Education and Development, Oxford, United Kingdom. Vancouver.
  • Bell, D.V.J. (2016). Twenty-first century education: transformative education for sustainability and responsible citizenship.Journal of Teacher Education for Sustainability, 18,48-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015).Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (çev. ed. A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş.(çev.M. Sözbilir).Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • D’Cruz, B. ve Osipova, D.O.(2011). Education for sustainable development and global citizenship (Esdgc): The implications for higher education institutions in the Russian Federation. Contemporary Higher Education: Innovative Aspects / Sovremennaia Vysshaia Shkola: Innovatsionny Aspect, V(2), 43-48.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111.
  • Huckle, J. ve Wals,A.E.J. (2015). The UN decade of education for sustainable development:Business as usual in the end.Environmental Education Research, 21(3),491-505.
  • Hunt, F., Chung, L. T.,Rogers, M. ve Inman, S. (2011) Taking stock: A report from the UK teacher education network for sustainable development (ESD)/global citizenship (GC)-survey on provision for ESD/GC in initial teacher education in the UK, http://se-ed.co.uk/edu/wpcontent/uploads/2014/03/taking_stock-July-2011.pdf. (Erişim Tarihi:21.08.2017).
  • Kaya, M.F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi.Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 49-65.
  • Kümbetoğlu B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.(İkinci Basım).İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • MEB (2018). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaokul ders kitapları. Ankara: Devlet KitaplarıMüdürlüğü.
  • Mertkan, Ş. (2015). Karma araştırma tasarımı.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Mochizuki, Y.(2016). Educating for transforming our world: Revisiting international debates surrounding education for sustainable development.Current Issues in Comparative Education, 19(1), 109-125.
  • Nasibulina, A. (2015). Education for sustainable development and environmental ethics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214,1077-1082.
  • Peşkircioğlu, N. (2016). 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri: Küresel verimlilik hareketine doğru.Anahtar Dergisi, 335,4-6.
  • Reade, C. Reckmeyer, W. J.,Cabot, M., Jaehne, D. ve Novak, M. (2013). Educating global citizens for the 21stcentury: SJSU Salzburg Program.Journal of Corporate Citizenship, 49,100-116.
  • Rowe, D., Gentile, S.J., Clevey, L. (2015). The U.S. partnership for education for sustainable development: progress and challenges ahead.Applied Environmental Education &Communication, 14(2), 112-120.
  • Sağdıç, A. ve Şahin, E. (2015). Sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik inançlar: Ölçek geliştirme çalışması.Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 161-180.
  • Teksöz, G. (2015). Geçmişten ders almak: sürdürülebilir kalkınma için eğitim. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31(2),73-97.
  • Teksöz, G., Ertürk, E. ve Lise, Y. (2014). Sürdürülebilirkalkınma eğitimi için biyosfer rezervleri: Camili’de yaşam.Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu.UN(1987). Report of the World Commission on Environment and Development.http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/PoliticaExteriorCooperacion/Desarrollosostenibe/Documents/Informe%20Brundtland%20(En%20ingl%C3%A9s).pdf. (Erişim Tarihi:15.08.2017).
  • UNESCO. (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development.https://sustainabledevelopment.un.org/sdgs. (Erişim Tarihi:15.08.2017)
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek,H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA EĞİTİMİ VE ÖĞRETİM PROGRAMLARINA YANSIMALARI

Year 2018, Volume: 7 Issue: 4, 2680 - 2697, 15.12.2018

Abstract

BM başta olmak
üzere, dünyanın en büyük uluslararası organizasyonları ve bilim insanları
dünyanın dönüşümünü sağlama ve artık tahrip gücü yüksek geleneksel kalkınma
biçiminden sürdürülebilir kalkınma biçimine geçişi zaruri görmekte ve bu yönde
küresel sorunlara çözüm üretecek, katılımcı küresel vatandaşlığı ısrarla
tavsiye etmektedir.



Sürdürülebilir
Kalkınma Eğitimi Küresel Eylem Programının uygulanmasına yönelik yol
haritasında; “Sürdürülebilir kalkınma için eğitim, toplumu dönüştürerek amacına
ulaşan, bütüncül ve dönüşümsel eğitim”olarak nitelendirilmektedir.



Bu
araştırmada sürdürülebilir kalkınma eğitiminin öğretmen ve uzman
perspektifinden yeri ve öneminden yola çıkarak özellikle bu konuda öğretmen
yeterliliği ve sosyal bilgiler öğretim programları temelinde ele alıp
sürdürülebilir bir çerçevenin belirlenmesi amaçlanmıştır.



Araştırmada,
hem nicel hem nitel boyutları içeren karma yöntem kullanılmıştır. Nicel veri
toplama aracından elde edilen sonuçlara göre sürdürülebilir kalkınmaya yönelik
öğretmenlerin sahip oldukları inançlarda branş değişkenine ilişkin anlamlı bir
farklılık olduğuna dair bir sonuca ulaşılmamıştır.



Sürdürülebilir
kalkınma eğitimine yönelik eğitim uzmanlarından elde edilen veriler,
sürdürülebilir kalkınma eğitiminin gerekliliğine ve önemine vurgu yapıyor.

References

  • Arámburo, R.H., González, H. C. ve Rivas, A.C. (2017). A two-way strategy for sustainable development and academic relevance.Gateways: International Journal of Community Research and Engagement, 10, 14-32.
  • Bamber, P., Bullivant, A., Glover, A., King, B. ve McCann, G. (2016). A comparative review of policy and practice for education for sustainable development/education for global citizenship (ESD/GC) in teacher education across the four nations of the UK.Management in Education, 30, 1-9.
  • Barrett, A. M. (2016). Measuring learning outcomes and education for sustainable development: The new education development goal. in W. C. Smith (ed.), TheGlobal Testing Culture: Shaping Education Policy, Perceptions, and Practice (pp. 101-114). (Oxford Studies in Comparative Education; 25(1). United Kingdom: Symposium Books.
  • Barrett, A. M.ve Sorensen, T. B. (2015). System level indicators for an education sustainable development goal: exploring possibilities for the teachers target. Paper presented at 13thInternational Conference on Education and Development, Oxford, United Kingdom. Vancouver.
  • Bell, D.V.J. (2016). Twenty-first century education: transformative education for sustainability and responsible citizenship.Journal of Teacher Education for Sustainability, 18,48-56.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015).Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (çev. ed. A. Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş.(çev.M. Sözbilir).Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • D’Cruz, B. ve Osipova, D.O.(2011). Education for sustainable development and global citizenship (Esdgc): The implications for higher education institutions in the Russian Federation. Contemporary Higher Education: Innovative Aspects / Sovremennaia Vysshaia Shkola: Innovatsionny Aspect, V(2), 43-48.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111.
  • Huckle, J. ve Wals,A.E.J. (2015). The UN decade of education for sustainable development:Business as usual in the end.Environmental Education Research, 21(3),491-505.
  • Hunt, F., Chung, L. T.,Rogers, M. ve Inman, S. (2011) Taking stock: A report from the UK teacher education network for sustainable development (ESD)/global citizenship (GC)-survey on provision for ESD/GC in initial teacher education in the UK, http://se-ed.co.uk/edu/wpcontent/uploads/2014/03/taking_stock-July-2011.pdf. (Erişim Tarihi:21.08.2017).
  • Kaya, M.F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi.Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 49-65.
  • Kümbetoğlu B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.(İkinci Basım).İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • MEB (2018). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaokul ders kitapları. Ankara: Devlet KitaplarıMüdürlüğü.
  • Mertkan, Ş. (2015). Karma araştırma tasarımı.Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Mochizuki, Y.(2016). Educating for transforming our world: Revisiting international debates surrounding education for sustainable development.Current Issues in Comparative Education, 19(1), 109-125.
  • Nasibulina, A. (2015). Education for sustainable development and environmental ethics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214,1077-1082.
  • Peşkircioğlu, N. (2016). 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri: Küresel verimlilik hareketine doğru.Anahtar Dergisi, 335,4-6.
  • Reade, C. Reckmeyer, W. J.,Cabot, M., Jaehne, D. ve Novak, M. (2013). Educating global citizens for the 21stcentury: SJSU Salzburg Program.Journal of Corporate Citizenship, 49,100-116.
  • Rowe, D., Gentile, S.J., Clevey, L. (2015). The U.S. partnership for education for sustainable development: progress and challenges ahead.Applied Environmental Education &Communication, 14(2), 112-120.
  • Sağdıç, A. ve Şahin, E. (2015). Sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik inançlar: Ölçek geliştirme çalışması.Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 161-180.
  • Teksöz, G. (2015). Geçmişten ders almak: sürdürülebilir kalkınma için eğitim. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31(2),73-97.
  • Teksöz, G., Ertürk, E. ve Lise, Y. (2014). Sürdürülebilirkalkınma eğitimi için biyosfer rezervleri: Camili’de yaşam.Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu.UN(1987). Report of the World Commission on Environment and Development.http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/PoliticaExteriorCooperacion/Desarrollosostenibe/Documents/Informe%20Brundtland%20(En%20ingl%C3%A9s).pdf. (Erişim Tarihi:15.08.2017).
  • UNESCO. (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development.https://sustainabledevelopment.un.org/sdgs. (Erişim Tarihi:15.08.2017)
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek,H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Birol Bulut This is me

Zafer Çakmak This is me

Publication Date December 15, 2018
Submission Date January 10, 2019
Acceptance Date January 10, 2019
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Bulut, B., & Çakmak, Z. (2018). SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA EĞİTİMİ VE ÖĞRETİM PROGRAMLARINA YANSIMALARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2680-2697.

27712  27714 27715