Doğu edebiyatlarında içkili eğlence meclislerini ve bunlarla
ilgili unsurları gerçek ve mecazi anlamlarıyla ele alan sakinamelerin ilk
örnekleri Arap edebiyatında karşımıza çıkar. Fars şiirinde müstakil bir
hüviyete kavuşan bu tür 14. yüzyıldan itibaren Türk edebiyatında da yerini
alır. 16. yüzyıl şairi Lâmiî de pek çok sakiname parçasına mesnevilerinde yer
vermiştir. Şairin mesnevilerinde ilk olarak muhtevaya katkı sağlayan sakiname
parçaları dikkati çeker. Bu parçalar meclis tasvirlerinin temel
unsurlarındandır ve sıklıkla karşımıza çıkar. İkinci olarak Ferhâd u Şîrîn
ve Veyse vü Râmîn’in özellikle bölüm sonlarında yer alan bazı sakinameler
tutarlı bir tahkiye özelliğini yansıtır. Şair bölüm geçişlerinde sakinamelerden
ustaca yararlanmıştır. Son olarak Lâmiî’nin mesnevilerindeki sakinamelerin ahenge
sağladığı katkı dikkati çeker. Sakiye ve mutribe seslenerek başlayan
sakinameler nida ve tekmile-i sadr gibi sanatlarla ahenkli bir anlatım ortaya
koymuştur. Bütün bunlar Lâmiî’nin mesnevilerinde sakiname türüne ayrı bir
hususiyet yüklediğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Submission Date | April 1, 2019 |
Acceptance Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |