İnsan ve çevre
sağlığına zarar vermeyen, sosyal sorumluluk bilinciyle üretilmiş organik tekstil
ürünlerini satın alma ve kullanma eğilimde olan bilinçli tüketicilerin sayısı
giderek artmaktadır. Yoğun rekabetin yaşandığı tekstil ve konfeksiyon
sektöründe işletmeler organik ürünler üreterek farklılık yaratabilir ve rekabet
üstünlüğü elde edebilirler. Bu araştırmanın amacı; organik tekstil ürünlerine
yönelik tüketici tutumlarının incelenmesidir. Araştırma kapsamında literatür
taramasının yanısıra Kocaeli ve İstanbul’da toplam 437 kişiye anket
uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin analizi sonucunda ortaya çıkan
bulgular yorumlanmıştır. Bu araştırmanın tekstil ve konfeksiyon sektöründe
faaliyet gösteren işletmelerin pazarlama ve marka yöneticilerine, moda
tasarımcılarına, tüketicilere ve araştırmacılara katkı sağlaması
beklenmektedir.
The number of conscious consumers who are inclined to buy and use
organic textile products which are produced with social responsibility
consciousness that do not harm human and environmental health are increasing. In the textile and apparel sector where intense
competition is experienced, businesses can make a difference and gain
competitive advantage by producing organic products. The purpose of this research is to examine consumer attitudes towards
organic textile products. Within the scope
of the research, besides the literature review a total of 437 people
were applied surveys in Kocaeli and Istanbul. The findings of the analysis of the data obtained from the surveys were
interpreted. It is expected that this research will contribute to
the marketing and brand managers of businesses of the textile and apparel sector,
fashion designers, consumers and researchers.
Organic textile product Human and environmental health Social responsibility Consumer attitude
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 25 Issue: 111 |