İplik üretiminin önemli bir aşaması olan tarak makinesinde üretim parametrelerinin değişimi sonrasında elde edilen şerit, fitil ve iplik kalitesinde önemli etkilere sahip olabilmektedir. Tarak makinesinde özellikle temel üretim elemanlarındaki hız değişiminin kaliteye olacak etkisi merak konusu olmuştur. Bu aşamada özellikle üretimde kullanılacak hammadde önemli bir referans oluşturmaktadır. İplik işletmelerinde normal üretim parametrelerinde değişiklik yaparak uygun çalışma şartlarının oluşturulması kolay olmamaktadır. Literatürde de bu yönüyle özellikle farklı hammaddeler için referans alınacak fazla çalışma bulunmamaktadır. Bu yüzden araştırmada tarak makinesinin tambur, brizör ve şapka hız parametreleri değiştirilerek, sonraki prosesler de kaliteye olan etkisi incelenmiştir. Parametre olarak 3’ü aynı anda seçilmiştir. Bunun sebebi, bu 3 eleman (brizör, tambur ve şapka) aynı motordan kayış kasnak sistemi ile tahrik aldığından birisi tek başına sabit tutulamamaktadır. Yapılan çalışmada, C601 MARZOLİ tarak makinesinin tambur hızının maksimum ve minimum çalışma sınır değerleri belirlendikten sonra 2 adet ara kademe seçilmiştir. Bu durumda toplam 4 hız değişimi ele alınmıştır. Bu hız değişimlerinin oransal değişişim durumlarına göre brizör ve şapka hızları da değişmiştir. Daha sonra üretilen tarak şeridi, cer 1. pasaj şeridi, cer 2. pasaj şeridi, fitil ve iplik olarak tüm proseslerde ki kalite parametreleri incelenmiştir. Kalite parametrelerini incelemek için USTER TESTER 4, USTER HVI, USTER TENSOJET-4 ve USTER NEP TESTER 720 cihazları kullanılmıştır. Yapılan testlerden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Analizler sonucunda tarak tambur hız değişimin sonraki proseslerde, kaliteyi değiştirdiği gözlemlenmiş ve seçilen hammaddede hız değişiminin olumlu yönde bir etkisi olduğu gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Yarn Technology, Fiber Technology, Textile Technology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 31 Issue: 134 |