Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 656 - 667, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1322114

Abstract

References

  • Adogu, P., & Nwafulume, O. (2015). Knowledge, attitude and willingness to teach sexuality education among secondary school teachers in Nnewi, Nigeria. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 7(3), 184-193.
  • Acar, Ü., & Temizyürek F. (2014). Çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerindeki etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 25-39.
  • Artan, İ. (2001). Cinsel eğitimde televizyonun rolü. Eğitim ve Bilim, 26(120), 50-54.
  • Balter, A. S., van Rhijn, T. M., & Davies, A. W. (2016). The development of sexuality in childhood in early learning settings: An exploration of early childhood educators' perceptions. The Canadian Journal of Human Sexuality, 25(1), 30-40.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus open, 2, 8-14.
  • Berk, L. E. (2018). Bebekler ve çocuklar. (N. I. Erdoğan, Trans.). Nobel Yayinlari.
  • Beyazit, U., & Ayhan, A. B. (2018, June). An Examination of the Mothers’ Acceptance and Rejection of Their Children According to Socio-Demographic Variables. In 3rd Eurasian Conference on Language and Social Sciences (p. 300).
  • Bulut A. (1998). Çocuklukta cinsel eğitim. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2(2), 53-57.
  • Bulut Bedük, Ş. (2016). Cinsel eğitimde aileye-öğretmenlere düşen görevler ve sık karşılaşılan sorunlar ile olası cevap önerileri. Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet, 17-36.
  • Ceylan, Ş., & Çetin, A. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 41-5.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). The interview: Reseacrh Methods in Education (4th ed.). Routledge.
  • Counterman, L., & Kirkwood, D. (2013). Understanding healthy sexuality development in young children. Voices of Practitioners, 8(2), 1-13.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (S. B. Demir, Trans.). Eğiten Kitap.
  • Çalişandemir, F., Bencik, S. & Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150),15-27.
  • Deniz, Ü. (2012). Okul öncesi dönemde cinsel kimlik gelişimi ve cinsel eğitim (N. Aral, Ed.). In Aile ve çocuk (s. 5-6). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Deniz, Ü., & Gözütok, A. (2017). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarının cinsel gelişim ve cinsel eğitim açısından incelenmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 424-430.
  • Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum Dergisi, 7(15), 45-62.
  • Gökdeniz, Ş. (2008). İlköğretimde cinsel bilgiler eğitimi konusunda öğretmen ve veli görüşleri [Doctoral dissertation, Bursa Uludag University].
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Haktanır, G. (2005). Okul öncesi eğitimde güncel konular (A. Oktay & Ö. P. Unutkan, Eds.). Morpa Yayınları.
  • Kardeş, S., & Karaman, N. G. (2018). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • Martin, J., Riazi, H., Firoozi, A., & Nasiri, M. (2020). A sex education program for teachers of preschool children: A quasi-experimental study in Iran. BMC public health, 20, 1-9.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Pandia, W. S. S., Widyawati, Y., & Indriati, E. (2016, November). Sexual education knowledge for early childhood. In 3rd International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2016) (pp. 446-450). Atlantis Press.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
  • Poroy, A. (2005). Türkiye’de cinsellik. Alfa Yayınları.
  • San Bayhan, P., & Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Yayinlari.
  • Saranlı, A. G. (2014). Her yönüyle okul öncesi eğitim (A. G. Aytar et al., Eds.) Hedef Yayınları.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Sieswerda, L. E. & Blekkenhorst, P. (2006). Parental attitudes towards sex education in the home: Results of a 2003 parent survey conducted in Thunder Bay, Ontario. Thunder Bay District Health Unit.
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim (B. Akman, Trans.) (5th ed.). Nobel Yayınevi.
  • Tuğrul, B., & Artan, İ. (2001). Çocukların cinsel eğitimi ile ilgili anne görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitei Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 141-149.
  • Tuzcuoğlu, N., & Tuzcuoğlu, S. (1996). Çocuğun cinsel eğitiminde ailelerin karşılaştıkları güçlükler. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 251-262.
  • Visi, V. (2014). Gambaran pengetahuan, sikap, dan tindakan ibu terhadap pendidikan seksual pada remaja autism. Skripsi.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk psikolojisi (30. ed.). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. ed.). Seçkin Yayıncılık.

Exploring Early Childhood Teachers' Beliefs and Practice on Sexual Education

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 656 - 667, 28.12.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1322114

Abstract

It is known how important sexual education is in the preschool period. Teachers play a key role in this process. Therefore, the aim of this study is to examine the views and practices of pre-school teachers about sexual education. The participants of the study, which was designed as a qualitative case study, consisted of 8 female preschool teachers working with pre-school children for 36-72 months. Observation and interview techniques were used to collect data. The data obtained were analyzed in depth with descriptive analysis and evaluated under 7 themes. As a result of the research, it was determined that preschool teachers were partially sufficient in terms of their knowledge about sexual education, the aims of sexual education, and the skills aimed to be gained. It was determined that they applied sexual education in daily life skills rather than the scope of the course. However, it was determined that the teachers of the 3-year-old group had little knowledge about sexual education. In line with these results, suggestions were made that pre-school teachers and our country's parents should be trained in childhood sexual education and that sexual education teacher activity booklets should be created to include more activities related to sexual education.

References

  • Adogu, P., & Nwafulume, O. (2015). Knowledge, attitude and willingness to teach sexuality education among secondary school teachers in Nnewi, Nigeria. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 7(3), 184-193.
  • Acar, Ü., & Temizyürek F. (2014). Çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerindeki etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 25-39.
  • Artan, İ. (2001). Cinsel eğitimde televizyonun rolü. Eğitim ve Bilim, 26(120), 50-54.
  • Balter, A. S., van Rhijn, T. M., & Davies, A. W. (2016). The development of sexuality in childhood in early learning settings: An exploration of early childhood educators' perceptions. The Canadian Journal of Human Sexuality, 25(1), 30-40.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus open, 2, 8-14.
  • Berk, L. E. (2018). Bebekler ve çocuklar. (N. I. Erdoğan, Trans.). Nobel Yayinlari.
  • Beyazit, U., & Ayhan, A. B. (2018, June). An Examination of the Mothers’ Acceptance and Rejection of Their Children According to Socio-Demographic Variables. In 3rd Eurasian Conference on Language and Social Sciences (p. 300).
  • Bulut A. (1998). Çocuklukta cinsel eğitim. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2(2), 53-57.
  • Bulut Bedük, Ş. (2016). Cinsel eğitimde aileye-öğretmenlere düşen görevler ve sık karşılaşılan sorunlar ile olası cevap önerileri. Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet, 17-36.
  • Ceylan, Ş., & Çetin, A. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların cinsel eğitimine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 41-5.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). The interview: Reseacrh Methods in Education (4th ed.). Routledge.
  • Counterman, L., & Kirkwood, D. (2013). Understanding healthy sexuality development in young children. Voices of Practitioners, 8(2), 1-13.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (S. B. Demir, Trans.). Eğiten Kitap.
  • Çalişandemir, F., Bencik, S. & Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150),15-27.
  • Deniz, Ü. (2012). Okul öncesi dönemde cinsel kimlik gelişimi ve cinsel eğitim (N. Aral, Ed.). In Aile ve çocuk (s. 5-6). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Deniz, Ü., & Gözütok, A. (2017). Okul öncesi dönem çocuk kitaplarının cinsel gelişim ve cinsel eğitim açısından incelenmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(49), 424-430.
  • Eliküçük, A., & Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Aile ve Toplum Dergisi, 7(15), 45-62.
  • Gökdeniz, Ş. (2008). İlköğretimde cinsel bilgiler eğitimi konusunda öğretmen ve veli görüşleri [Doctoral dissertation, Bursa Uludag University].
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Haktanır, G. (2005). Okul öncesi eğitimde güncel konular (A. Oktay & Ö. P. Unutkan, Eds.). Morpa Yayınları.
  • Kardeş, S., & Karaman, N. G. (2018). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin çocuğun cinsel eğitimine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1554-1570.
  • Martin, J., Riazi, H., Firoozi, A., & Nasiri, M. (2020). A sex education program for teachers of preschool children: A quasi-experimental study in Iran. BMC public health, 20, 1-9.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Pandia, W. S. S., Widyawati, Y., & Indriati, E. (2016, November). Sexual education knowledge for early childhood. In 3rd International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2016) (pp. 446-450). Atlantis Press.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
  • Poroy, A. (2005). Türkiye’de cinsellik. Alfa Yayınları.
  • San Bayhan, P., & Artan, İ. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Morpa Yayinlari.
  • Saranlı, A. G. (2014). Her yönüyle okul öncesi eğitim (A. G. Aytar et al., Eds.) Hedef Yayınları.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Sieswerda, L. E. & Blekkenhorst, P. (2006). Parental attitudes towards sex education in the home: Results of a 2003 parent survey conducted in Thunder Bay, Ontario. Thunder Bay District Health Unit.
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim (B. Akman, Trans.) (5th ed.). Nobel Yayınevi.
  • Tuğrul, B., & Artan, İ. (2001). Çocukların cinsel eğitimi ile ilgili anne görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitei Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 141-149.
  • Tuzcuoğlu, N., & Tuzcuoğlu, S. (1996). Çocuğun cinsel eğitiminde ailelerin karşılaştıkları güçlükler. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 251-262.
  • Visi, V. (2014). Gambaran pengetahuan, sikap, dan tindakan ibu terhadap pendidikan seksual pada remaja autism. Skripsi.
  • Yavuzer, H. (2007). Çocuk psikolojisi (30. ed.). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. ed.). Seçkin Yayıncılık.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Özge Özel 0000-0003-4992-483X

Büşra Karahan 0000-0001-5105-5309

Fatma Çalışandemir 0000-0001-5913-0553

Early Pub Date October 26, 2023
Publication Date December 28, 2023
Acceptance Date October 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Özel, Ö., Karahan, B., & Çalışandemir, F. (2023). Exploring Early Childhood Teachers’ Beliefs and Practice on Sexual Education. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(2), 656-667. https://doi.org/10.51535/tell.1322114

2617220107