Research Article
BibTex RIS Cite

Heidegger’in “Nietzsche Beni Mahvetti!” Sözü Üzerine Bir İnceleme

Year 2022, , 92 - 103, 14.06.2022
https://doi.org/10.55256/temasa.1027428

Abstract

Bu makale, Heidegger’in uzun soluklu Nietzsche okuması sonucunda dile getirdiği düşünülen “Nietzsche beni mahvetti!” sözü üzerine bir araştırma sunmaktadır. Heidegger neden böyle bir serzenişte bulunmuş olabilir? Onu böylesi bir çöküntü ya da yorgunluğa götüren neden ne olabilir? Heidegger Nietzsche’nin felsefesini hangi amaçla yorumlamaya başlamıştır? Yorumlarının başlangıcı ve sonu arasında bir değişim söz konusu mudur? Bu tarz sorular eşliğinde Heidegger’in Nietzsche okumasına Heidegger’de yarattığı etki bağlamında yaklaşmak mümkündür. Heidegger’in bu sözü sarf ettiği varsayılırsa, Nietzsche’yle yüzleşmesinin sonuçlarını açığa çıkarmak gerekecektir. Heidegger Nietzsche’de metafizik, sanat, politika, bilgi, bilim, din gibi konular üzerinde yoğunlaşmıştır. Heidegger Nietzsche’yi doğru anlamak gerektiği noktasında oldukça ısrarcıdır. Ona göre Nietzsche’yi anlamak yirminci yüzyılı ve sonraki yüzyılları doğru anlamak açısından önemlidir. Nietzsche’nin felsefesini tam olarak anlayabilme girişimi Heidegger’in 1936-1950 yılları arasındaki çalışmalarında yer alır. Bu sürecin Nietzsche gibi kapalı bir filozofu anlamak açısından uzun ve sıkıntılı geçtiği söylenebilir. Öyle ki, Heidegger hem kendi felsefe yapma tarzından hem de Nietzsche’nin felsefesinin zorluğundan kaynaklı farklı düşünceler öne sürmüştür. Sonuç olarak Heidegger için Nietzsche’yi yorumlama süreci pek kolay bir süreç olmamıştır.

References

  • Babich, Babette. “Greek bronze: Holding a mirror to life,” Yearbook of The Irish Philosophical Society (2007): 1-30.
  • Bernasconi, Robert. “Heidegger, Nietzsche, National Socialism: The Place Of Metaphysics in the Political Debate of the 1930s” in The Bloomsbury: Companion to Heidegger, Editör: François Raffoul ve Eric S. Nelson, 40-55. London: Routledge, 2013.
  • Farin, Ingo. “Heidegger and Hegel: the time of life & the time of life-philosophy,” Parrhesia 15, (2012): 23-34.
  • Fried, Gregory. “The King is Dead: Martin Heidegger After the black notebooks” in Reading Heidegger’s Black Notebooks 1931–1941, Editör: I. Farin and J. Malpas, 45-56. USA: MIT, 2015.
  • Haase, Ullrich. “∆#κη and Iustitia, or: Between Heidegger and Nietzsche,” Journal of the British Society for Phenomenology 38/1, (2007): 18-36.
  • Heidegger, Martin. “Letter to the Rector of Freiburg University” in The Heidegger Controversy: a Critical Reader, Editör: Richard Wolin, 61-66. Cambridge, MA: MIT, 1993.
  • Heidegger, Martin. Düşünmek Ne Demektir?. Çeviren: İlhan Turan, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2019. Heidegger, Martin. Nedir Bu Felsefe?. Çeviren: Ali Irgat, İstanbul: Afa Yayınları, 2003.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. 1, the Will to Power as Art. Trans: David Farrell Krell, New York: Harper and Row, 1979.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. II, the Eternal Recurrence of the Same. Trans: David Farrell Krell, New York: Harper and Row, 1984.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. IV, Nihilizm. Trans: Joan Stambaugh, San Francisco: Harper & Row, 1982.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche: Vol. III, the Will to Power as Knowledge and Metaphysics, trans. Joan Stambaugh, David Farrell Krell, and Frank A. Capuzzi, New York: Harper and Row, 1987.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimler Çağı. Çeviren: Levent Özşar, Bursa: Asa Yayınları, 2001.
  • Inwood, Michael. Heidegger a Very Short Indroduction. New York: Oxford University, 1997.
  • Krell, David Farrell. “Heidegger, Nietzsche, Nazizm” Heidegger ve Nazizm içinde, Editör: Ahmet Demirhan, 137-158. Ankara: Vadi Yayınları, 2002.
  • Löwith, Karl. Nietzsche's Philosophy of the Eternal Recurrence of the Same, London, England: University of California, 1997.
  • Magnus, B. Heidegger’s Metahistory of Philosophy: Amor Fati, Being and Truth. Springer Netherlands: Springer, 1970.
  • Magrini, James. “Anxiety’ in Heidegger's Being and Time: the Arbinger of Authenticity,” Philosophy Scholarship 15, (2006): 77-86.
  • Nietzsche, Friedrich. Böyle Buyurdu Zerdüşt. Çeviren: Murat Batmankaya, İstanbul: Say Yayınları, 2016.
  • Pippin, Robert B. “Nietzsche, Heidegger, and the Metaphysics of Modernity” in Nietzsche and Modern German Thought, Editör: Keith Ansell-Pearson, 170-289. London: Routledge, 1991.
  • Rockmore, Tom. On Heidegger's Nazism and Philosophy. Berkeley: University of California, 1991.
  • Toby, Smith. “Nilhilism in Nietzsche, Heidegger and Levinas.” Unpublished Doctoral Thesis, Durham University, 2006.
  • Vadén, Tere. Heidegger, Žižek and Revolution. Rotterdam: Sense Publishers, 2014.
  • Ward, Koral. Augenblick the Concept of the ‘Decisive Moment’ in 19th- and 20th-Century western philosophy. Aldershot: Ashgate, 2008.
  • Winchester, James. Nietzsche's Aesthetic Turn: Reading Nietzsche After Heidegger, Deleuze. Suny: State University of New York, 1994.
  • Zimmerman, Micheal E. “Heidegger’in Nietzsche Yorumunun Gelişimi” Cogito Heidegger Özel Sayısı içinde, Editör: Şeyda Öztürk, 280-299. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2010.
Year 2022, , 92 - 103, 14.06.2022
https://doi.org/10.55256/temasa.1027428

Abstract

References

  • Babich, Babette. “Greek bronze: Holding a mirror to life,” Yearbook of The Irish Philosophical Society (2007): 1-30.
  • Bernasconi, Robert. “Heidegger, Nietzsche, National Socialism: The Place Of Metaphysics in the Political Debate of the 1930s” in The Bloomsbury: Companion to Heidegger, Editör: François Raffoul ve Eric S. Nelson, 40-55. London: Routledge, 2013.
  • Farin, Ingo. “Heidegger and Hegel: the time of life & the time of life-philosophy,” Parrhesia 15, (2012): 23-34.
  • Fried, Gregory. “The King is Dead: Martin Heidegger After the black notebooks” in Reading Heidegger’s Black Notebooks 1931–1941, Editör: I. Farin and J. Malpas, 45-56. USA: MIT, 2015.
  • Haase, Ullrich. “∆#κη and Iustitia, or: Between Heidegger and Nietzsche,” Journal of the British Society for Phenomenology 38/1, (2007): 18-36.
  • Heidegger, Martin. “Letter to the Rector of Freiburg University” in The Heidegger Controversy: a Critical Reader, Editör: Richard Wolin, 61-66. Cambridge, MA: MIT, 1993.
  • Heidegger, Martin. Düşünmek Ne Demektir?. Çeviren: İlhan Turan, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2019. Heidegger, Martin. Nedir Bu Felsefe?. Çeviren: Ali Irgat, İstanbul: Afa Yayınları, 2003.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. 1, the Will to Power as Art. Trans: David Farrell Krell, New York: Harper and Row, 1979.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. II, the Eternal Recurrence of the Same. Trans: David Farrell Krell, New York: Harper and Row, 1984.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche, Vol. IV, Nihilizm. Trans: Joan Stambaugh, San Francisco: Harper & Row, 1982.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche: Vol. III, the Will to Power as Knowledge and Metaphysics, trans. Joan Stambaugh, David Farrell Krell, and Frank A. Capuzzi, New York: Harper and Row, 1987.
  • Heidegger, Martin. Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimler Çağı. Çeviren: Levent Özşar, Bursa: Asa Yayınları, 2001.
  • Inwood, Michael. Heidegger a Very Short Indroduction. New York: Oxford University, 1997.
  • Krell, David Farrell. “Heidegger, Nietzsche, Nazizm” Heidegger ve Nazizm içinde, Editör: Ahmet Demirhan, 137-158. Ankara: Vadi Yayınları, 2002.
  • Löwith, Karl. Nietzsche's Philosophy of the Eternal Recurrence of the Same, London, England: University of California, 1997.
  • Magnus, B. Heidegger’s Metahistory of Philosophy: Amor Fati, Being and Truth. Springer Netherlands: Springer, 1970.
  • Magrini, James. “Anxiety’ in Heidegger's Being and Time: the Arbinger of Authenticity,” Philosophy Scholarship 15, (2006): 77-86.
  • Nietzsche, Friedrich. Böyle Buyurdu Zerdüşt. Çeviren: Murat Batmankaya, İstanbul: Say Yayınları, 2016.
  • Pippin, Robert B. “Nietzsche, Heidegger, and the Metaphysics of Modernity” in Nietzsche and Modern German Thought, Editör: Keith Ansell-Pearson, 170-289. London: Routledge, 1991.
  • Rockmore, Tom. On Heidegger's Nazism and Philosophy. Berkeley: University of California, 1991.
  • Toby, Smith. “Nilhilism in Nietzsche, Heidegger and Levinas.” Unpublished Doctoral Thesis, Durham University, 2006.
  • Vadén, Tere. Heidegger, Žižek and Revolution. Rotterdam: Sense Publishers, 2014.
  • Ward, Koral. Augenblick the Concept of the ‘Decisive Moment’ in 19th- and 20th-Century western philosophy. Aldershot: Ashgate, 2008.
  • Winchester, James. Nietzsche's Aesthetic Turn: Reading Nietzsche After Heidegger, Deleuze. Suny: State University of New York, 1994.
  • Zimmerman, Micheal E. “Heidegger’in Nietzsche Yorumunun Gelişimi” Cogito Heidegger Özel Sayısı içinde, Editör: Şeyda Öztürk, 280-299. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2010.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Articles
Authors

Feyruze Cılız 0000-0003-4196-7202

Publication Date June 14, 2022
Submission Date November 23, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

Chicago Cılız, Feyruze. “Heidegger’in ‘Nietzsche Beni Mahvetti!’ Sözü Üzerine Bir İnceleme”. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, no. 17 (June 2022): 92-103. https://doi.org/10.55256/temasa.1027428.