The primary aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that can be utilized to determine teacher candidates’ attitudes toward the National Education Academy. The study group consists of 800 teacher candidates enrolled at three different universities in Türkiye during the spring semester of the 2024–2025 academic year. The research process began with a comprehensive review of the relevant literature. However, due to the limited number of existing studies in the field, interviews were conducted with teacher candidates about National Education Academy, and the data obtained from these interviews were used to generate an item pool. The items developed for the scale were refined based on expert opinions. Data collected using the finalized version of the scale were then subjected to validity and reliability analyses. In this context, to ensure validity, an exploratory factor analysis was first conducted, followed by additional exploratory and confirmatory factor analyses using data collected from a different university. As a result of the analyses, a three-dimensional structure comprising 14 items emerged, consisting of the dimensions of professional belief, professional motivation, and professional anxiety. To determine the reliability of this structure, the Spearman-Brown coefficient and Cronbach’s Alpha coefficient were calculated, the test-retest procedure was conducted, and item-total correlations were examined. Accordingly, the Cronbach’s Alpha coefficient was calculated as 0.91, the chi-square statistic derived from the confirmatory factor analysis was identified as significant, and the fit indices were confirmed to meet the required standards. The results of all these statistical analyses indicated that the developed instrument has been found to be a valid and reliable tool for measuring teacher candidates’ attitudes toward the National Education Academy. This scale may also serve as a basis for conducting correlational studies aimed at identifying or explaining teacher candidates’ attitudes toward the National Education Academy through related constructs.
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının Millî Eğitim Akademisine yönelik tutumlarının belirlemesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı hazırlanması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Türkiye’de bulunan üç farklı üniversitede öğrenim gören 800 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmaya literatür taranarak başlanmıştır. Fakat literatürde yeterli görülebilecek ölçüde araştırma olmamasından dolayı öğretmen adaylarıyla Millî Eğitim akademisi hakkında görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen verilerle madde havuzu oluşturulmuştur. Geliştirilen bu ölçek maddeleri uzman görüşleriyle birlikte şekillendirilmiştir. Son hali verilen taslak ölçek aracılığıyla ulaşılan veriler ise geçerlik ve güvenirlik analizlerine tabi tutulmuştur. Bu bağlamda geçerliliği sağlamak için açımlayıcı faktör analizi işlemi uygulanmış sonrasında tekrardan farklı bir üniversiteden toplanan verilerle açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Analizler 14 maddeden oluşan üç boyutlu (meslekî inanç, meslekî motivasyon ve meslekî kaygı) yapı ortaya çıkmıştır. Bu yapının güvenirliğinin tespiti için Spearman-Brown ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı belirlenmiş, test-tekrar-test işlemi yürütülmüş ve ölçeğin madde toplam korelasyonları saptanmıştır. Böylece Cronbach Alpha katsayısının 0,91 olarak belirlenmiş, DFA ile ki-kare değerinin anlamlı olduğu tespit edilmiş ve uyum indeksi değerlerinin istenilen düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Tüm bu istatistiklerle geliştirilen ölçeğin, öğretmen adaylarının Millî Eğitim Akademisine dair tutumlarını ölçmede kullanılabilecek özellikte geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir. Bu ölçekten yararlanılarak öğretmen adaylarının Millî Eğitim Akademisine yönelik tutumlarını belirlemeye veya ilgili kavramlarla açıklamaya dair ilişkisel araştırmalar üzerine çalışılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2025 |
Publication Date | December 1, 2025 |
Submission Date | July 8, 2025 |
Acceptance Date | September 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 29 |