In the current era, the primary issue is not access to information but rather the organization of information. Challenges arise in the proper utilization of knowledge and in our ability to express it consistently and effectively. This study discusses social innovation as a concept developed in response to the problems encountered in organizing information. Social innovation plays an intermediary role that enables the use of knowledge across various disciplines. Indeed, through this concept, the interdisciplinary approach can be enriched, potentially leading to more qualified knowledge production and improved business development processes. By establishing an effective modeling approach, the comprehensibility and diversity of knowledge can be enhanced. Silicon Valley, the region where the concept of social innovation has evolved, stands as one of the foremost role models in the commercialization of knowledge. In this context, the concept of social innovation seeks to demonstrate that knowledge can be diversified and that different disciplines can play a significant role in advancing knowledge. Focusing on social innovation, this study examines how increased interdisciplinary permeability affects the meaning of individual disciplines. Specifically in the social sciences, while social innovation tends to blur the boundaries between disciplines, a key question arises: do individual disciplines still preserve their own semantic frameworks? Accordingly, this study employs the content analysis technique, which is a part of the quantitative research methodology, to analyze eight academic studies on social innovation conducted by scholars from different disciplinary backgrounds. The findings of the analysis reveal that, in works related to social innovation, various disciplines tend to render their boundaries more transparent while still engaging with the concept from within their own frameworks.
İçinde bulunduğumuz zaman diliminde bilgiye ulaşmaktan ziyade bilginin organizasyonunda bir problem yaşanmaktadır. Bilginin doğru bir şekilde kullanımında, tutarlı ve etkili bir biçimde ifade edişimizde sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada ise bilginin organizasyonunda yaşanan sorunlara yönelik geliştirilen bir kavram olarak sosyal inovasyon tartışılacaktır. Sosyal inovasyon, bilginin farklı disiplinler arasında kullanımını sağlayan aracı bir role sahiptir. Nitekim bu kavram ile disiplinlerarası çalışma anlayışı zenginleşerek iş geliştirme ve bilgi üretimi nitelikli bir duruma doğru evrilebilir. Etkili bir modelleme tarzı belirlenerek bilginin anlaşılırlığı ve çeşitliliği sağlanabilecektir. Sosyal inovasyonun kavram olarak geliştiği bölge olan Silikon Vadisi, bilginin ticarileşmesinde en önemli rol modellerdendir. Bu anlamda sosyal inovasyon kavramı, bilginin çoklanabileceğini, farklı disiplinlerin bilgiyi geliştirmede etkili bir rol oynayabileceğini insanlara kanıtlamak istemektedir. Sosyal inovasyonun odağa alındığı bu çalışmada, disiplinlerarası geçişkenliğin artmasının, disiplinlerin anlamına etkisi irdelenecektir. Özellikle sosyal bilimlerdeki disiplinlerarasında sosyal inovasyon sınırları bulanıklaştırırken, her disiplin kendi anlamsal çerçevesini korumakta mıdır? Dolayısıyla bu çalışmada nicel araştırma yöntemi içerisinde yer alan içerik analizi tekniği kullanılarak, farklı disiplinlerde görev yapan akademisyenlerin ‘Sosyal inovasyon’ hakkında hazırladığı 8 çalışma üzerinden içerik analizi yapılmıştır. Bu analiz neticesinde, farklı disiplinlerin sosyal inovasyon ile ilgili yapılan çalışmalarda disiplinlerin kendi sınırlarını şeffaflaştırarak açıklamaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sociology of Science and Information |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 8, 2025 |
| Publication Date | October 15, 2025 |
| Submission Date | January 4, 2025 |
| Acceptance Date | March 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 3 |