In the 21st century, compared to past periods, since the extension of a person's lifespan, along with the rapid advancement and transformation in social, cultural, scientific, economic, technological, and many other fields, has occurred at a great pace, modern society has made continuous learning mandatory for people today. Therefore, it has been instrumental in the emergence of information and communication technologies as an important tool in the implementation of the concept and principle of lifelong learning. The main purpose of this research is to examine the relationship between teachers' technological literacy levels and their lifelong learning tendencies. At the same time, variables such as age, gender, marital status, educational status, school type, type of teaching, and length of service were also examined during the research. The research was conducted quantitatively and the relational screening model was used. The universe of the research consists of 568 teachers working in primary, secondary and high school public schools in Gediz district of Kütahya province in the 2023-2024 academic year, and the sample consists of 307 teachers randomly selected from among the teachers working in these schools. According to the results obtained from the research, it was determined that there is a high, positive, strong meaningful relationship between the teachers' technological literacy levels and their lifelong learning tendencies. According to the correlation analysis result of the research; It was concluded that there is a moderately positive (r=,548; p<.05) strong relationship between the teachers' technological literacy levels and their lifelong learning tendencies.
21. Yüzyılda geçmişteki dönemlere nazaran kişinin yaşam süresinin daha da uzaması sosyal, kültürel, bilimsel, ekonomik, teknolojik ve daha pek çok alandaki her türlü gelişmelerin ve değişimlerin büyük bir süratle gerçekleşmesi, günümüz insanın devamlı öğrenmesini mecburi hale getirmiştir. Bundan dolayı yaşam boyu öğrenme anlayışının ve ilkesinin yaşama geçirilmesinde, bilgi ve iletişim teknolojilerinin önemli bir aracı olarak ortaya çıkmasına vesile olmuştur. Bu araştırmanın esas amacı, öğretmenlerin teknoloji okuryazarlık düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Aynı zamanda araştırma yapılırken yaş, cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, okul türü, öğretmenlik türü, hizmet süresi değişkenler de incelenmiştir. Araştırma nicel olarak yürütülmüş ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kütahya ili Gediz ilçesinde yer alan ilkokul, ortaokul ve lisedeki devlet okullarında görev yapan 568 öğretmen, örneklemini ise bu okullarda görev yapan öğretmenlerden arasından tesadüfi olarak seçilen 307 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Öğretmenlerin teknoloji okuryazarlık düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında yüksek, pozitif yönlü, güçlü anlamsal ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırmanın korelasyon analiz sonucuna göre; Öğretmenlerin teknoloji okuryazarlık düzeyleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında orta düzeyde pozitif yönde (r=,548; p<.05) güçlü ilişkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Sociology (Other) | 
| Journal Section | Research Article | 
| Authors | |
| Publication Date | September 1, 2025 | 
| Submission Date | April 16, 2025 | 
| Acceptance Date | July 4, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: Gediz |