Research Article
BibTex RIS Cite

İSTANBUL KENT FOLKLORU BAĞLAMINDA ŞEHRİN DEĞİŞEN DANS MANZARASI

Year 2023, Issue: 367, 18 - 25, 21.09.2024
https://doi.org/10.61620/tfra.1004

Abstract

Çoğunlukla tarihsel bir bakış açısıyla ele alınan ‘İstanbul folkloru’ üzerine olan çalışmaların büyük bir
kısmı genelde şehrin kuruluş efsaneleri ve belli mekânları üzerine inanışlar üzerinde durmuştur. Ne var ki
bugünün kent folkloru hem maddi kültürel değişimleri hem de bu değişimlerin etnografik bağlamda
yapılanan sosyal gruplarının ürettikleri türlü sanatsal iletişim formlarını da kapsar. Bu makale İstanbul’da
icra edilen dans türlerinin 1980'lerden bu yana yaşadığı değişimi ve farklı dans deneyimlerinin kent
folkloru bağlamında bir değerlendirmesini kapsamaktadır. Geleneksel "dans" kavramı Cumhuriyetin ilk
yıllarından beri Türk halk oyunlarıyla sınırlıyken, 1990'lı yıllardan itibaren Roman dansı, oryantal dans ve
farklı etnik dans formları (İrlandalı, Perulu veya Afrikalı) İstanbul'un kamusal alanında görünürlük
kazanmaya başladı. Özellikle farklı etnik grupların sokak performansları İstanbul’da hızla kabul gördü. Bu
süreçte tango veya salsa gibi küresel olarak yayılan diğer Latin dans formları da 1990'lardan itibaren özel
dans salonlarında kurumsallaşmaya başladılar. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren dans,
modernleşmenin kültürel bir sembolü de olmuştur. Batılılık ve Osmanlılık bağlamlarında dansın “dans”
ve “oyun” olarak anılması da buna işaret eder.

References

  • Bayrak, M. B. (2011). Muhafazakâr gençliğin bir ifade biçimi olarak Türkçe Rap ve Türkiye'de Hip-Hop kültürü. [Master's Thesis, Marmara University].
  • Girgin-Tohumcu, G. (2014). Roman dansına karşı Roman tarzı dans: Türk Trakya Roman dansı üzerine bir vaka çalışması (E. I. Dunin & C. E. Foley , Eds.). ICTM Etnokoreoloji Çalışma Grubu 27. Sempozyumu Bildirileri. 2012.
  • Günsür-Yüceil, Z. (2003). Türkiye'de dans eden bedenlerle modernleşme (PhD Thesis, Istanbul University).
  • Gürel, P. (2016). Between orientalism and westernization: Belly dance as a transnational American studies case. Comparative American Studies An International Journal. https://doi.org/10.1080/ 14775700.2015.1178956. Kurtişoğlu, B. O. & Öztürkmen, A., “Halay”, in: Encyclopaedia of Islam, THREE, Edited by: Kate Fleet, Gudrun Krämer, Denis Matringe, John Nawas, Devin J. Stewart. Consulted online on 09 September 2023 http:// dx.doi.org/10.1163/1573-3912_ei3_COM_30223
  • Öğüt, E. H. (2016). Geçici göçün sesleri: İstanbul'daki Keldani-Iraklı göçmenlerin müzik pratikleri. Alternatif Politika,8(3). Öztürkmen, A. (1997). İstanbul folkloruna dair iki kaynak ve düşündürdükleri. Thoughts on two sources about Istanbul's Folklore), İstanbul Armağanı, Istanbul: İz Yayın.
  • Öztürkmen, A. (2002). Folklor dansı yapıyorum (D. Kandiyoti & A. Saktanber, Eds.) Kültür parçaları: Türkiye'nin gündelik yaşamı:128–146. Londra; New York: I.B.Tauris.
  • Öztürkmen, A. (2003). Modern dans Alla Turca: Erken cumhuriyet Türkiye'sinde Osmanlı dansını dönüştürmek. Dans Araştırmaları Dergisi, 35(1), 38–60.
  • Puggioni, R. (2008). Mülteciler, kurumsal görünmezlik ve kendi kendine yardım stratejileri: Roma'daki Kürt Deneyimi nin değerlendirilmesi. Mülteci Çalışmaları Dergisi, 18(3), 319– 339.
  • Schuster, L. (2005). İtalya'da göçmenlerin devam eden hareketliliği: Yerler ve statüler arasında kaymak. Etnik ve Göç Araştırmaları Dergisi, 31(4), 757–774.
  • Yılmaz, L. (1994). Cumhuriyet döneminin modernleşme sürecinde Türkiye'de dans tarihi (1929-1939) [Master's Thesis, Boğaziçi University].
  • Yaman, Ö. M. (2012). Gençlerin toplumsal davranış ve yönelimleri: İstanbul’da “apaçi” altkültür grupları üzerine nitel bir çalışma [PhD Thesis, Sakarya University].
  • Yuna, M. L. (2013). 21. yüzyıl İstanbul'unda bir kadınlık hali: Bir sembol olarak tango. Toplum ve Bilim, 126.

The Changing Dance Landscape of Istanbul in the Context of Its Urban Folklore

Year 2023, Issue: 367, 18 - 25, 21.09.2024
https://doi.org/10.61620/tfra.1004

Abstract

Most of the studies on 'Istanbul’s folklore' have followed a historical perspective and focused on the city's
founding myths and beliefs about its certain localities. Today's urban folklore, however, encompasses both
material cultural changes and the various forms of artistic communication produced by social groups
structured in the ethnographic context of these changes. This article analyzes the change in the dance genres
performed in Istanbul since the 1980s and evaluates different dance experiences in the context of urban
folklore. The concept of 'traditional dance' has been limited to Turkish folk dances since the early years of the
Republic, nevertheless since the 1990s, Roma dance, belly dance and different ethnic dance forms (Irish,
Peruvian or African) began to gain visibility in Istanbul's public space. Street performances of different ethnic
groups were quickly acknowledged in Istanbul. In this process, other Latin dance forms such as tango or salsa,
which were already spreading globally, began to be institutionalized in private dance clubs from the 1990s
onwards. Since the early years of the Republic, dance has also been a cultural symbol of modernization, a fact
best shown in the way dance is distinguished as "oyun" and "dans", referring to their Ottoman and Western
contexts.

References

  • Bayrak, M. B. (2011). Muhafazakâr gençliğin bir ifade biçimi olarak Türkçe Rap ve Türkiye'de Hip-Hop kültürü. [Master's Thesis, Marmara University].
  • Girgin-Tohumcu, G. (2014). Roman dansına karşı Roman tarzı dans: Türk Trakya Roman dansı üzerine bir vaka çalışması (E. I. Dunin & C. E. Foley , Eds.). ICTM Etnokoreoloji Çalışma Grubu 27. Sempozyumu Bildirileri. 2012.
  • Günsür-Yüceil, Z. (2003). Türkiye'de dans eden bedenlerle modernleşme (PhD Thesis, Istanbul University).
  • Gürel, P. (2016). Between orientalism and westernization: Belly dance as a transnational American studies case. Comparative American Studies An International Journal. https://doi.org/10.1080/ 14775700.2015.1178956. Kurtişoğlu, B. O. & Öztürkmen, A., “Halay”, in: Encyclopaedia of Islam, THREE, Edited by: Kate Fleet, Gudrun Krämer, Denis Matringe, John Nawas, Devin J. Stewart. Consulted online on 09 September 2023 http:// dx.doi.org/10.1163/1573-3912_ei3_COM_30223
  • Öğüt, E. H. (2016). Geçici göçün sesleri: İstanbul'daki Keldani-Iraklı göçmenlerin müzik pratikleri. Alternatif Politika,8(3). Öztürkmen, A. (1997). İstanbul folkloruna dair iki kaynak ve düşündürdükleri. Thoughts on two sources about Istanbul's Folklore), İstanbul Armağanı, Istanbul: İz Yayın.
  • Öztürkmen, A. (2002). Folklor dansı yapıyorum (D. Kandiyoti & A. Saktanber, Eds.) Kültür parçaları: Türkiye'nin gündelik yaşamı:128–146. Londra; New York: I.B.Tauris.
  • Öztürkmen, A. (2003). Modern dans Alla Turca: Erken cumhuriyet Türkiye'sinde Osmanlı dansını dönüştürmek. Dans Araştırmaları Dergisi, 35(1), 38–60.
  • Puggioni, R. (2008). Mülteciler, kurumsal görünmezlik ve kendi kendine yardım stratejileri: Roma'daki Kürt Deneyimi nin değerlendirilmesi. Mülteci Çalışmaları Dergisi, 18(3), 319– 339.
  • Schuster, L. (2005). İtalya'da göçmenlerin devam eden hareketliliği: Yerler ve statüler arasında kaymak. Etnik ve Göç Araştırmaları Dergisi, 31(4), 757–774.
  • Yılmaz, L. (1994). Cumhuriyet döneminin modernleşme sürecinde Türkiye'de dans tarihi (1929-1939) [Master's Thesis, Boğaziçi University].
  • Yaman, Ö. M. (2012). Gençlerin toplumsal davranış ve yönelimleri: İstanbul’da “apaçi” altkültür grupları üzerine nitel bir çalışma [PhD Thesis, Sakarya University].
  • Yuna, M. L. (2013). 21. yüzyıl İstanbul'unda bir kadınlık hali: Bir sembol olarak tango. Toplum ve Bilim, 126.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Öztürkmen

Publication Date September 21, 2024
Published in Issue Year 2023 Issue: 367

Cite

APA Öztürkmen, A. (2024). İSTANBUL KENT FOLKLORU BAĞLAMINDA ŞEHRİN DEĞİŞEN DANS MANZARASI. Türk Folklor Araştırmaları Derneği Dergisi(367), 18-25. https://doi.org/10.61620/tfra.1004

The journal is published twice a year in January and July. The language of DOI-registered articles in TFA, which is an open access journal with double-blind referee system, is Turkish and English. Manuscripts edited according to the rules and principles of the journal are submitted through our related page in dergipark. For this and similar issues, please write to info@turkfolklorarastirmalari.com or tfadergisi@gmail.com.
The articles with DOI tags in the open access journal, edited according to APA 7 system, are published free of charge in the double-blind referee system. The management of the Association/Journal is not responsible for the articles in any way; all responsibilities belong to the authors. The author(s) of the articles requiring an Ethics Committee decision must include the required report in the manuscript submission. In the submission of the article, the authors submit the Publication Declaration Form stating that they assume all the responsibilities of the work, that the work has not been published elsewhere, and that it has not been sent to other publication organs for publication. As an open access journal, authors own the copyrights of their products. Authors are not paid any fee. They can partially use their works in different places by citing TFA as a source and publish their translations in full text. 

Address : Turkish Folklore Research Society - Kyrenia / TRNC (Turkish Folklore Research Society - Kyrenia / TRNC)
Phone :0542 888 80 35
Email: info@turkfolklorarastirmalari.com ---- tfadergisi@gmail.com