Research Article
BibTex RIS Cite

Relation of Spiritual Intelligence to Intrinsic Religiosity, Forgiveness Flexibility and Subjective Well-Being

Year 2017, , 53 - 63, 30.07.2017
https://doi.org/10.32711/tiad.350504

Abstract



Spiritual intelligence is an improvable skill
that is influential in the process of coping with the difficulties of the
individual. Intrinsic religiosity and forgiveness relate to spiritual
intelligence. When these skills are developed, subjective well-being and
psychological well-being may increase. In this study, the relationship between
spiritual intelligence, intrinsic religiosity, forgiveness, and subjective
well-being influence have been investigated. There was a significant positive
correlation between the variables. There was a significant positive correlation
between the variables. However, there was no significant difference between the
variables in terms of gender and faculty. According to the results of multiple
regression analysis, forgiveness flexibility, intrinsic religiosity, and
subjective well-being were found to account for 12.9% of spiritual
intelligence. When the individual's spiritual intelligence evolved, it was
observed that forgiveness flexibility and intrinsic
religiosity
could also develop.




References

  • Acar, H. (2014). Manevi İyi Oluş İle Dindarlık Arasındaki İlişki Üzerine Bir Değerlendirme. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 391-412.
  • Ayten, A. (2009b). Affedicilik ve Din: Affetme Eğilimi ve Dindarlıkla İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 37 (2), 111-128.
  • Balcı , F. (2011). Psikolojik ve Öznel İyi Olma Hali İle Dini İnançlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme (Yayınlanmamış Y.L. Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy Adolescents: The Link Between Subjective Well-Being, Internal Resources, and Parental Factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67-79. Charkhabi, M., Mortazavi, A., Alimohammadi, S., & Hayati, D. (2014). The Effect of Spiritual Intelligence Training on the Indicators of Mental Health in Iranian Students: An Experimental Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 355-358.
  • Çolak, T. (2013). Affetme Esnekliği Kazandırmada Logoterapi Yönelimli Gurupla Psikolojik Danışmanın Etkililiği. SAÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolak, T., & Koç, M. (2016). Forgiveness Flexibility. International Journal of Psychology and Educational Studies, 3(1), 14-30.
  • Diener, E., & Diener, C. (1996). Most People are Happy. Psychological Science, 181-185.
  • Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent Finding on Subjective Well Being. Journal of Clinical Psychology, 1-24.
  • Emmons, R. (2008). Maneviyat Bir Zekâ mıdır? Güdülenme, Biliş ve Nihaî İlgi Psikolojisi. (A. Mehmedoğlu, & F. Şengül, Dü) M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 133-158.
  • Enright, R., Gassin, E., & Wu, C. (1992). Forgiveness: A Developmental View. Journal of Moral Education, 21(2), 99-114.
  • Howard, B., Guramatunhu-Mudiwa, P., & White, S. (2009). Spiritual Intelligence and Transformational Leadership: A New Theoritical Framework. Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 54-67.
  • Karaca, F. (2001). Din Psikolojisinde Metot Sorunu Ve Bir Dindarlık Ölçeğinin Türk Toplumuna Standardizasyonu. EKEV, 187-201.
  • Karaca, F. (2011). Din Psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset.
  • Koç, M., İskender, M., Çolak, T., & Düşünceli, B. (2016). Investigation of the Effect of Intolerance of Uncertainty and the effect of Anger Control on the Relationship between Forgiveness and Psychological Well-Being through Structural Equation Modelling. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 201-209.
  • Kuyumcu, B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Farkındalık Duyguları İfade Etme Benlik Kurgusu ve Öznel İyi Oluş Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslar arası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 104-113.
  • Lin W, E. R. (2004). Effect of Forgiveness Therapy on Anger, Mood and Vulnerability to Substance Use Among İnpatient Substance-Dependent Clients. Journal of Consulting and Clinical Psychology., 72, 1114-1121.
  • McCullough, M., & Witvliet, C. (2002). The Psychology of Forgiveness. C. Snyder, & S. Lopez içinde, Handbook of Positive Psychology (s. 449). Oxford U niversity Press.
  • Öztürk, Y. (20f17). Ergenlerde Dindarlık ile Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Çarşamba Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Söylemez, A. (2016). Manevi Zekanın Yaşamın Anlamı ve Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak İncelenmesi (Yayınlanmamış Y.L Tezi). Sakarya: SAÜ Eğitim Bilimleri Ensttüsü.
  • Söylemez, A., Koç, M., & Söylemez , B. (2016). The Adaptation of Integrated Spiritual Intelligence Scale into Turkish. Journal of Family, Counseling, and Education, 18-24.
  • Türkdoğan, T., & Duru, E. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluşun Yordanmasında Temel İhtiyaçların Karşılanmasının Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2429-2446.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2014). SQ: Ruhsal Zekâmızla Bağlantı Kurmak. İstanbul: Meta Yayınları.

Manevi Zekanın İç Yönelimli Dindarlık, Affetme Esnekliği ve Öznel İyi Oluşla İlişkisi

Year 2017, , 53 - 63, 30.07.2017
https://doi.org/10.32711/tiad.350504

Abstract

Manevi zekâ bireyin hayatın
sıkıntıları ile baş etme sürecinde etkisi olan geliştirilebilir bir yetenektir.
İç yönelimli dindarlık ve affetme ise manevi zekâ ile ilintilidir. Bu beceriler
geliştirildiğinde öznel iyi oluş psikolojik iyi olma hali artabilir. Bu
çalışmada manevi zekanın iç yönelimli dindarlık, affetme esnekliği ve öznel iyi
oluşa etkisi ve aralarındaki ilişki araştırılmıştır. Değişkenler arasında
anlamlı düzeyde pozitif ilişki gözlenmiştir. Ancak değişkenlerde cinsiyet ve
fakülte açısından aralarında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çoklu regresyon
analizi sonuçlarına göre affetme esnekliği, iç yönelimli dindarlık ve öznel iyi
oluş manevi zekanın %12,9’nu açıkladığı görülmüştür. Bireyin manevi zekâsı
geliştiğinde affetme esnekliği ve iç güdümlü dindarlığı da gelişebileceği
gözlenmiştir.


References

  • Acar, H. (2014). Manevi İyi Oluş İle Dindarlık Arasındaki İlişki Üzerine Bir Değerlendirme. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 391-412.
  • Ayten, A. (2009b). Affedicilik ve Din: Affetme Eğilimi ve Dindarlıkla İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 37 (2), 111-128.
  • Balcı , F. (2011). Psikolojik ve Öznel İyi Olma Hali İle Dini İnançlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme (Yayınlanmamış Y.L. Tezi). Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy Adolescents: The Link Between Subjective Well-Being, Internal Resources, and Parental Factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67-79. Charkhabi, M., Mortazavi, A., Alimohammadi, S., & Hayati, D. (2014). The Effect of Spiritual Intelligence Training on the Indicators of Mental Health in Iranian Students: An Experimental Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 355-358.
  • Çolak, T. (2013). Affetme Esnekliği Kazandırmada Logoterapi Yönelimli Gurupla Psikolojik Danışmanın Etkililiği. SAÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çolak, T., & Koç, M. (2016). Forgiveness Flexibility. International Journal of Psychology and Educational Studies, 3(1), 14-30.
  • Diener, E., & Diener, C. (1996). Most People are Happy. Psychological Science, 181-185.
  • Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent Finding on Subjective Well Being. Journal of Clinical Psychology, 1-24.
  • Emmons, R. (2008). Maneviyat Bir Zekâ mıdır? Güdülenme, Biliş ve Nihaî İlgi Psikolojisi. (A. Mehmedoğlu, & F. Şengül, Dü) M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 133-158.
  • Enright, R., Gassin, E., & Wu, C. (1992). Forgiveness: A Developmental View. Journal of Moral Education, 21(2), 99-114.
  • Howard, B., Guramatunhu-Mudiwa, P., & White, S. (2009). Spiritual Intelligence and Transformational Leadership: A New Theoritical Framework. Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 54-67.
  • Karaca, F. (2001). Din Psikolojisinde Metot Sorunu Ve Bir Dindarlık Ölçeğinin Türk Toplumuna Standardizasyonu. EKEV, 187-201.
  • Karaca, F. (2011). Din Psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset.
  • Koç, M., İskender, M., Çolak, T., & Düşünceli, B. (2016). Investigation of the Effect of Intolerance of Uncertainty and the effect of Anger Control on the Relationship between Forgiveness and Psychological Well-Being through Structural Equation Modelling. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 201-209.
  • Kuyumcu, B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Farkındalık Duyguları İfade Etme Benlik Kurgusu ve Öznel İyi Oluş Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslar arası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 104-113.
  • Lin W, E. R. (2004). Effect of Forgiveness Therapy on Anger, Mood and Vulnerability to Substance Use Among İnpatient Substance-Dependent Clients. Journal of Consulting and Clinical Psychology., 72, 1114-1121.
  • McCullough, M., & Witvliet, C. (2002). The Psychology of Forgiveness. C. Snyder, & S. Lopez içinde, Handbook of Positive Psychology (s. 449). Oxford U niversity Press.
  • Öztürk, Y. (20f17). Ergenlerde Dindarlık ile Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Çarşamba Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Söylemez, A. (2016). Manevi Zekanın Yaşamın Anlamı ve Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak İncelenmesi (Yayınlanmamış Y.L Tezi). Sakarya: SAÜ Eğitim Bilimleri Ensttüsü.
  • Söylemez, A., Koç, M., & Söylemez , B. (2016). The Adaptation of Integrated Spiritual Intelligence Scale into Turkish. Journal of Family, Counseling, and Education, 18-24.
  • Türkdoğan, T., & Duru, E. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluşun Yordanmasında Temel İhtiyaçların Karşılanmasının Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2429-2446.
  • Zohar, D., & Marshall, I. (2014). SQ: Ruhsal Zekâmızla Bağlantı Kurmak. İstanbul: Meta Yayınları.
There are 22 citations in total.

Details

Subjects Religious Studies
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Canan Karakaş 0000-0002-7478-8123

Publication Date July 30, 2017
Submission Date November 10, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

ISNAD Karakaş, Ahmet Canan. “Manevi Zekanın İç Yönelimli Dindarlık, Affetme Esnekliği Ve Öznel İyi Oluşla İlişkisi”. Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi 1/1 (July 2017), 53-63. https://doi.org/10.32711/tiad.350504.

Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.