Kudüs, dünya üzerinde etkinliği olan en önemli
üç büyük dinin kutsal addettiği, müntesiplerince uğruna canlarını verdiği yerin
adıdır. Hz. Süleyman tarafından inşa edilen büyük bir mabedi ihtiva eden bu
topraklar geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemini muhafaza etmektedir. Yahudiler
tarafından burası her dönem yaşama gücü, ideası ve şevkini temsil etmiştir. Dönemin
halkına ibadet etmek gayesi ile yapılan bu mabed çeşitli saldırılar sonucu
tahrif edilmiş ve sonrasında yıkılmıştır. Mabedi yaşamın merkezi haline
getirmiş İsrailoğulları’na M.S. 70’te Romalılar tarafından çok büyük bir darbe
vurulmuştur. Bu durum, Hz. Ömer’in Halifeliği dönemine, İslam ordularının
Kudüs’ü fethetmesine, kadar devam etmiştir. Şehrin anahtarlarının adil yönetici
olarak nam salmış Hz. Ömer’e teslim edilmesi ile Kudüs, İslam idaresine geçmiş
ve bu topraklarda ayrı bir politika izlenmiştir. Sunacağımız bildiride, Kudüs’ün
fethi öncesindeki genel durumu ile sonrasındaki gelişmeler ele alınacaktır. Hz.
Ömer’in burada, bir zamanlar Süleyman Mabedi’nin inşasının bulunduğu tapınak
dağındaki tasarrufu ve yerel halka (Hıristiyan ve Yahudi) tutumu açıklanacaktır.
Jerusalem is a sacred place
where three of the most important religions active on the earth are considered
sacred. It is also the name of the place where they gave their lives for the
sake of their happiness. These lands, which contain a great temple built by
Süleyman, remain as important today as they were in the past. This place by the
Jews has represented the power of life, the ideal and the calmness of each
period. This mabed which was made with the intention of worshiping the people
of the period, was falsified and destroyed after the end of various assaults.
The Romans (have been hit hard by the Israelites, who have made it into the
center of the mad life. This continued until the time of Omar's Caliphate, when
the Islamic armies conquered Jerusalem. When the keys of the city were handed
over to Omar, known as a just ruler, Jerusalem went to Islamic administration
and a separate policy was followed in these lands. We will present the general
situation before the conquest of Jerusalem and the developments after that. In
this land of Umar will be explained the saving of the temple and the attitude
of the local people (Christian and Jew), which was once the construction of the
Solomonian Temple.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2017 |
Submission Date | November 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |
Türkiye Journal of Theological Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).