Bu makalede, klasik tasavvuf düşüncesindeki “makamlar” meselesi, VI. yüzyıl sûfîlerinden Ebû Abdullah el-Büstî’nin (ö. 584/1188) er-Riâye bi-vasiyyeti’l-mürîdîn fî mekârimi’l-ahlâk adlı eseri çerçevesinde incelenmektedir. Çalışma, Büstî’nin söz konusu eserinde makamları ele alış tarzını hem klasik kaynaklarla ilişkilendirmeyi hem de literatürdeki özgün konumunu tespit etmeyi hedeflemektedir. Bu doğrultuda, metin merkezli bir incelemeyle Büstî’nin makam sistematiğini ayrıntılı biçimde çözümlemeyi; eserindeki pedagojik ve ahlâkî yönleri, kavramsal tercihleri ve yöntemsel özellikleri üzerinden yorumlamayı amaçlamaktadır. Araştırma, tarihsel veri taraması ve yazma eser incelemesine bağlı olup, klasik kaynaklarla karşılaştırmalı analiz yöntemine dayanmaktadır. Kuşeyrî, Herevî, Gazzâlî ve Hücvîrî gibi klasik sûfîlerle yapılan mukayeselerle, Büstî’nin makam anlayışının literatürdeki yeri netleştirilmeye çalışılmaktadır. Çalışma neticesinde, Büstî’nin makamları birer “rütbe” değil; sâlikin içsel sorumluluk bilinciyle taşıması gereken “emanetler” olarak değerlendirdiği, her bir makamı bir peygamberin örnekliğiyle ilişkilendirme çabasının literatürdeki ilk sistematik örneklerden biri olduğu ve metnin, ahlâk merkezli bir seyrüsülûk eğitimi anlayışını yansıttığı tespit edilmiştir.
In this article, the issue of “maqams” in classical Sufi thought is analyzed within the framework of al-Riāyah bi-Wasiyyat al-Murīdīn fī Mekārimi al-Akhlāq by Abū 'Abdullah al-Bustī (d. 584/1188), one of the sixth century Sufis. The study aims to both contextualize al-Bustī’s treatment of maqāmāt within the broader classical tradition and to identify his distinctive contribution to the literature. Accordingly, it offers a text-based analysis that unpacks the structure of al-Bustī’s spiritual pedagogy, examining his ethical and pedagogical priorities, conceptual choices, and methodological features. The research is grounded in historical textual investigation and manuscript analysis, employing a comparative approach with other classical Sufi figures such as Qushayrī, Harawī, Ghazālī, and Hujwīrī. The findings demonstrate that al-Bustī did not regard maqāmāt as ranks to be attained, but rather as ethical trusts (amānah) to be borne with inner responsibility. His effort to associate each station with a prophetic exemplar represents one of the earliest systematic instances of this pedagogical method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 10, 2025 |
Acceptance Date | September 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |
Türkiye Journal of Theological Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).