Research Article
BibTex RIS Cite

The Appearance of Truth in Kierkegaard’s Philosophy

Year 2019, , 53 - 74, 30.12.2019
https://doi.org/10.33718/tid.631214

Abstract

Kierkegaard, who lived in the nineteenth century, solved the problem of truth in a way different from traditional thought. He emphasized in his works that any person should turn
to an invented truth rather than a discovered truth. Unlike some existentialist philosophers, Kierkegaard tried to build existentialism by adhering to a religious understanding
in the history of philosophy. Kierkegaard, who tries to explain Christianity's belief in both
the trinity and the incarnation with a different interpretation from traditional approaches,
seems to leave the Platonic thought and open the door to existential thought. This new
conception is based on proving that existence comes before essence, unlike Platonist thinking that assumes that essence comes before existence. It is obvious that such a change
will cause epistemologically important problems. Aware of these problems, Kierkegaard
tried to resolve the dilemmas that arose. This study will focus on how Kierkegaard tries to
justify the truth from an epistemological perspective. As a matter of fact, the philosopher
emphasized a truth that was built by man rather than an obvious truth. It should also be
noted that such an understanding of truth is decisive in the rationalization of the paradox
resulting from the unification of God with the human body.

References

  • Baillie, J. B. G. W. F. Hegel, the Phenomenology of Mind. First Edition, Cover Torn edition. Harper Colophon, 1967.
  • Daise, Benjamin. “The Will to Truth in Kierkegaard’sPhilosophical Fragments”. International Journal for Philosophy of Religion 31/1 (01 Şubat 1992): 1-12. https://doi.org/10.1007/BF01539177.
  • Evans, C. Stephen. “Kierkegaard on Subjective Truth: Is God an Ethical Fiction?” International Journal for Philosophy of Religion 7/1 (1976): 288–299. https://doi.org/10.1007/BF00137198.
  • F.C.S. Schiller. “Axioms as Postulates”. Personal Idealism. Ed. Henry Sturt. 47-133. London and New York: Macmillan, 1902.
  • Hannay, Alastair. Kierkegaard: Concluding Unscientific Postscript. 1 edition. Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press, 2009.
  • Hegel; Miller, A. V. Trans. Hegel’s Phenomenology of Spirit. Oxford at Clarendon Press, 1977.
  • Heidegger, Martin - Özşar, Levent. Nietzschenin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı. Bursa, 2001.
  • James, William. Pragmatizm. Trc. Tahir Karakaş. İletişim Yayınları, 2015.
  • Kellenberger, J. “Kierkegaard, Indirect Communication, and Religious Truth”. International Journal for Philosophy of Religion 16/2 (1984): 153–160. https://doi.org/10.1007/BF00136573.
  • Kierkegaard, Soren. Felsefe Parçaları Ya Da Bir Parça Felsefe (Ciltsiz). Trc. Doğan Şahiner. 4. Bs. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Kierkegaard, Soren. İroni Kavramı Sokrates’e Yoğun Göndermelerle. Trc. Sıla Okur. İmge Kitabevi Yayınları, 2009.
  • Kierkegaard, Soren. Training in Christianity. Trc. W. Lowrie. New impression edition. Princeton N.J.: Princeton University Press, 1967.
  • Kierkegaard, Søren - Hong, Howard V. - Hong, Edna H. - Kierkegaard, Søren - Kierkegaard, Søren. For Self-Examination ; Judge for Yourself! Princeton, N.J: Princeton University Press, 1990.
  • Sartre, Jean Paul. Varlık ve Hiçlik Fenomenolojik Ontoloji Denemesi. Trc. Turhan Ilgaz - Gaye Çankaya Eksen. 9. Bs. İthaki Yayınları, 2018.
  • Sartre, Jean Paul. Varoluşçuluk. Trc. Asım Bezirci. 29. Bs. Say Yayınları, 2019.
  • Schacht, Richard. “Kierkegaard on ‘Truth Is Subjectivity’ and ‘The Leap of Faith’”. Canadian Journal of Philosophy 2/3 (1973): 297-313.
  • Türer, Celal. Ahlaktan Felsefeye Felsefeden Ahlaka. Dergâh Yayınları, 2017.

Kierkegaard Felsefesinde Hakikatin (Doğruluğun) Görünümü

Year 2019, , 53 - 74, 30.12.2019
https://doi.org/10.33718/tid.631214

Abstract

On dokuzuncu yüzyılda yaşamış olan Kierkegaard, hakikat problemini geleneksel düşünceden farklı bir şekilde çözüme kavuşturmuştur. O, eserlerinde herhangi bir insanın
keşfedilmiş bir hakikatten ziyade icat edilen bir hakikate yönelmesi gerektiğini vurgulamıştır. Felsefe tarihinde bazı varoluşçu filozofların aksine Kierkegaard, dini bir anlayışa
bağlı kalarak varoluşçuluğu inşa etmeye çalışmıştır. Hıristiyanlığın hem teslis hem de enkarnasyon inancını, geleneksel anlayışlardan farklı bir yorumla açıklamaya çalışan Kierkegaard’ın Platoncu düşünceden ayrılarak varoluşçu düşünceye kapı araladığı görülür.
Bu yeni anlayış, özün varoluştan önce geldiğini ileri süren Platoncu düşüncenin aksine
varoluşun özden önce geldiğini kanıtlamaya dayanır. Böylesi bir değişimin epistemolojik
açıdan önemli problemlere neden olacağı aşikârdır. Bu problemlerin farkında olan Kierkegaard, ortaya çıkan ikilemleri gidermeye çalışmıştır. Bu çalışmamızda Kierkegaard’ın
hakikati epistemolojik açıdan nasıl temellendirmeye çalıştığı üzerinde durulacaktır. Nitekim filozof, önceden verilmiş ve aleni bir hakikatten ziyade insan tarafından inşa edilen
bir hakikate vurgu yapmıştır. Ayrıca böylesi bir hakikat anlayışı, Tanrı’nın insan bedeni
ile birleşmesi neticesinde ortaya çıkan paradoksun rasyonelleştirilmesinde belirleyici bir
roldedir.

References

  • Baillie, J. B. G. W. F. Hegel, the Phenomenology of Mind. First Edition, Cover Torn edition. Harper Colophon, 1967.
  • Daise, Benjamin. “The Will to Truth in Kierkegaard’sPhilosophical Fragments”. International Journal for Philosophy of Religion 31/1 (01 Şubat 1992): 1-12. https://doi.org/10.1007/BF01539177.
  • Evans, C. Stephen. “Kierkegaard on Subjective Truth: Is God an Ethical Fiction?” International Journal for Philosophy of Religion 7/1 (1976): 288–299. https://doi.org/10.1007/BF00137198.
  • F.C.S. Schiller. “Axioms as Postulates”. Personal Idealism. Ed. Henry Sturt. 47-133. London and New York: Macmillan, 1902.
  • Hannay, Alastair. Kierkegaard: Concluding Unscientific Postscript. 1 edition. Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press, 2009.
  • Hegel; Miller, A. V. Trans. Hegel’s Phenomenology of Spirit. Oxford at Clarendon Press, 1977.
  • Heidegger, Martin - Özşar, Levent. Nietzschenin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı. Bursa, 2001.
  • James, William. Pragmatizm. Trc. Tahir Karakaş. İletişim Yayınları, 2015.
  • Kellenberger, J. “Kierkegaard, Indirect Communication, and Religious Truth”. International Journal for Philosophy of Religion 16/2 (1984): 153–160. https://doi.org/10.1007/BF00136573.
  • Kierkegaard, Soren. Felsefe Parçaları Ya Da Bir Parça Felsefe (Ciltsiz). Trc. Doğan Şahiner. 4. Bs. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Kierkegaard, Soren. İroni Kavramı Sokrates’e Yoğun Göndermelerle. Trc. Sıla Okur. İmge Kitabevi Yayınları, 2009.
  • Kierkegaard, Soren. Training in Christianity. Trc. W. Lowrie. New impression edition. Princeton N.J.: Princeton University Press, 1967.
  • Kierkegaard, Søren - Hong, Howard V. - Hong, Edna H. - Kierkegaard, Søren - Kierkegaard, Søren. For Self-Examination ; Judge for Yourself! Princeton, N.J: Princeton University Press, 1990.
  • Sartre, Jean Paul. Varlık ve Hiçlik Fenomenolojik Ontoloji Denemesi. Trc. Turhan Ilgaz - Gaye Çankaya Eksen. 9. Bs. İthaki Yayınları, 2018.
  • Sartre, Jean Paul. Varoluşçuluk. Trc. Asım Bezirci. 29. Bs. Say Yayınları, 2019.
  • Schacht, Richard. “Kierkegaard on ‘Truth Is Subjectivity’ and ‘The Leap of Faith’”. Canadian Journal of Philosophy 2/3 (1973): 297-313.
  • Türer, Celal. Ahlaktan Felsefeye Felsefeden Ahlaka. Dergâh Yayınları, 2017.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Nihat Durmaz 0000-0002-9633-2282

Publication Date December 30, 2019
Submission Date October 9, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

ISNAD Durmaz, Nihat. “Kierkegaard Felsefesinde Hakikatin (Doğruluğun) Görünümü”. Trabzon İlahiyat Dergisi 6/2 (December 2019), 53-74. https://doi.org/10.33718/tid.631214.

Cited By

SOREN KIERKEGAARD’TA BİREYSEL VAROLUŞ VE BENLİK
Erzurum Teknik Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi
https://doi.org/10.29157/etusbed.994942

Trabzon İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.