Objective: Community health center is the health institution
determining related risks and problems in order to protect and improve public
health, making corrective and preventive activities and providing the
coordination between the health institutions in its area and other institutions
and organizations. Satisfaction and burnout of employees in community health
centers constitute a serious problem which may disrupt health service providing
and receiving stages. In our study, we aimed to discuss the issue. Methods: We reached 163 employees in
five community health centers in Samsun. Employee satisfaction survey and
Maslach Burnout Inventory were applied. Results: The ratio of women participants
was 65.6%. Nurse-midwife-medical officer group was the most common occupation
group (47.9%). It was observed that our demographic data didn't effect burnout.
Emotional burnout and personal success scores were at the worst levels in those
participants who had at least nine years of community health center experience
and desensitization increased without a statistically significance. Conclusion: It is observed that
satisfaction status of participants who work at community health center is higher while burnout is found
less than workers in some other health institutions. Positive communication and occupational support
provided by management units and managers to the staff may increase the thrust
and satisfaction.
Amaç: Toplum sağlığı merkezi; toplumun sağlığını korumak ve geliştirmek
maksadıyla, ilgili risk ve sorunları belirleyen, düzeltici ve önleyici
faaliyetleri gerçekleştiren, bölgesinde bulunan sağlık kuruluşları ile diğer
kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlayan sağlık kuruluşudur. Toplum
sağlığı merkezlerindeki çalışan memnuniyeti ve tükenmişliği, sağlık hizmeti
sunma ve alma aşamalarını sekteye uğratabilecek önemli bir problemdir.
Çalışmamızda bu konuyu irdelemeyi amaçladık. Gereç ve Yöntem: Samsun ilinde, beş toplum sağlığı merkezinde 163
çalışana ulaşılmıştır. Çalışan memnuniyet anketi ve Maslach Tükenmislik
Envanteri uygulanmıştır. Bulgular: Katılımcıların % 65,6’sı kadındı. Hemşire-ebe-sağlık memuru en sık
karşılaşılan meslek grubuydu (%47,9). Demografik verilerimizin tükenmişliği etkilemediği görülmüştür. Dokuz yıl ve üzeri toplum
sağlığı merkezi deneyimi olan katılımcılarda duygusal tükenme ve kişisel
başarının skorlarının en kötü düzeylerde olduğu, duyarsızlaşmanın ise
istatistiki anlam ifade etmeksizin arttığı görülmüştür. Sonuç: Toplum sağlığı merkezi çalışanı katılımcılarda, diğer bazı sağlık
kuruluşlarında çalışanlarla kıyaslandığında memnuniyet durumunun daha yüksek,
tükenmişliğin ise daha az olduğu görülmüştür. İdari birimlerin ve yöneticilerin
personelle kurduğu pozitif iletişim ve çalışma desteğinin, iş yerindeki güven
ortamını ve memnuniyeti arttırabileceği sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Orijinal Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Submission Date | December 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 10 Issue: 4 |
English or Turkish manuscripts from authors with new knowledge to contribute to understanding and improving health and primary care are welcome.