Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisinde Okul Çocuklarında (6-10 Yaş) Teknolojik Araç Kullanımının Belirlenmesi: İstanbul Örneği

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 3, 552 - 560, 10.09.2021
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.887422

Öz

Giriş: Covid-19 pandemisi ile birlikte çocukların uzun süreli evde kalması, formal eğitimin uzaktan yürütülmesi ve ebeveynlerin evden çalıştığı için internet ve teknolojik araçları daha fazla kullanması gibi nedenlerin, çocuklarda teknolojik araç kullanımını arttırdığı düşünülmektedir. Bu araştırma, covid-19 pandemisinde okul çocuklarında (6-10 yaş) teknolojik araç kullanımını belirlenmek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, Ocak 2021 tarihinde İstanbul’da 6-10 yaş çocuğu olan 330 ebeveyn ile yürütülmüştür. Veriler; anket formu ile Google Forms uygulaması üzerinden çevirim içi olarak toplanmıştır. Veriler SPSS 25,0 paket programında sayı, yüzde ve ki-kare testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Çocukların % 52’sinin erkek, % 22,4’ünün 10 yaşında olduğu, % 13,1’inin pandemi sürecinde tablet edindiği ve % 44,4’ünün de pandemide teknolojik araçlarla 4-6 saat vakit geçirdiği saptanmıştır. Çocukların yaşı, ebeveynlerinin çalışma durumu, aile yapısı ile pandemi sonrası teknolojik araçlarla geçirilen süre arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Sonuç: Bu araştırmada, çocukların teknolojik araçlarla pandemi sürecinde daha çok vakit geçirdiği ve ebeveynlerinin tamamına yakının, pandemi sürecinde evde kalmanın teknolojik araç kullanımını arttırdığını düşündükleri belirlenmiştir. Covid-19 salgını ile ilgili yaşanan teknolojik araç kullanımının çocuklarda artması, yeni sağlıksız kullanım alışkanlıklarının gelişmesine neden olabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle, pandemi sürecinde ve sonrasında topluma yönelik teknolojik araçların doğru ve etkin kullanılmasına yönelik programların yürütülmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Yoktur.

Teşekkür

Yoktur.

Kaynakça

  • 1. Banerjee D. The COVID-19 outbreak: Crucial role the psychiatrists can play. Asian Journal of Psychiatry 2020; 50, 102014.
  • 2. Sher L. The impact of the COVID-19 pandemic on suicide rates. QJM: An International Journal of Medicine 2020; 113(10), 707-712.
  • 3. Nicola M, Alsafi Z, Sohrabi C, Kerwan A, Al-Jabir A, Iosifidis C, ... & Agha R. The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 2020; 78, 185.
  • 4. Kenar İ. Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve tablet pc uygulaması. Journal of Educational Sciences Research 2012; 2(2), 123-139.
  • 5. Meral D. Ortaöğretim Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Yalnızlık Yaşam Doyumu ve Bazı Kişisel Özellikler Bakımından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Erzincan, 2017. syf. 46-59.
  • 6. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, & Özdinçler AR. Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2018; 5(2), 227-247.
  • 7. Tüzün Ü. Gelişen iletişim araçlarının çocuk ve gençlerin etkileşimi üzerine etkisi. Düşünen Adam 2002; 15(1), 46-50.
  • 8. Linebarger DL, Piotrowski JT. TV as storyteller: How exposure to television narratives impacts at–risk preschoolers’ story knowledge and narrative skills. British Journal of Developmental Psychology 2009; 27(1), 47-69.
  • 9. Alpar D, Batdal G, Avcı Y. Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Banan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 2007; 7(1), 19-31.
  • 10. García-Reyna B, Castillo-García GD, Barbosa-Camacho FJ. et al. Fear of covid-19 scale for hospital staff in regional hospitals in mexico: a brief report. Int J Ment Health Addiction 2020; 4, 1-12.
  • 11. Özaykan EE. Aile Hekimliği Polikliniklerine Başvuran Adolesanların Covid-19 Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı ve Yaşam Kalitesi (Tıpta Uzmanlık Tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı İstanbul, 2020. syf. 21-35.
  • 12. Siste K, Hanafi E, Lee Thung Sen HC, Adrian LPS, Limawan AP, Murtani BJ, Suwartono, C. The ımpact of physical distancing and associated factors towards ınternet addiction among adults in ındonesia during covıd-19 pandemic: a nationwide web-based study. Frontiers in Psychiatry 2020; 11.
  • 13. Fernandes B, Biswas UN, Mansukhani RT, Casarín AV, Essau CA. The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes 2020; 7(3), 59-65.
  • 14. Dong H, Yang F, Lu X, Hao W. Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in china during the coronavirus disease 2019 (Covid-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry 2020; 11, 751
  • 15. Topan A, Kuzlu Ayyıldız T, Özsavran M, Mutlu B. İlkokul öğrencilerinin bilgisayar, internet kullanımı ve bilgisayar oyunları hakkındaki düşünceleri. Çocuk Dergisi 2020; 20(1), 20-26.
  • 16. Yüksel G, Baytemir K. İlköğretim öğrencilerinin internet kullanım amaçları ile algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2010; 8(1), 1-20.
  • 17. Rosen LD, Lim A, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz J, Rokkum J. Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computers in Human Behavior 2014; 35, 364-375.
  • 18. Roberts D, Foehr U, Rideout V, Brodie M. The Media Environment. In Kids and Media in America Cambridge: Cambridge University Press. (2003). pp. 29-56.
  • 19. Aslan A, Yılmaz Karakuş T. The changes in safer ınternet use of children in Turkey between the years of 2010-2015 and ımpacts of related ımplementations. Malaysian Online Journal of Educational Technology 2021; 9 (1), 1-18.
  • 20. Gökler M, Turan Ş. Covid-19 pandemisi sürecinde problemli teknoloji kullanımı. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi 2020; 5, 108-114.
  • 21. Patrick Shanley. Gaming Usage Up 75 Percent Amid Coronavirus Outbreak, Verizon Reports [Internet]. Hollywood Reporter. 2020 [cited 2021 Jan 25]. Available from: https://www.hollywoodreporter.com/news/ga ming-usage-up-75-percent-coronavirus-outb reak-verizon-reports-1285140
  • 22. Lepido Daniele, Rolander Niclas. Fortnite Gamers Stuck at Home Strain Italy’s Network [Internet]. Bloomberg. 2020 [cited 2021 Jan 26]. Available from: https://www.bloomberg.com/news/articles/20 20-03-12/housebound-italian-kids-strain-net work-with-fortnite-marathon
  • 23. Balhara YS, Kattula D, Singh S, Chukkali S, Bhargava R. Impact of lockdown following COVID-19 on the gaming behavior of college students. Indian J Public Health 2020; 64 (6), 172.
  • 24. Saunders JB, Hao W, Long J, King DL, Mann K, Fauth-Bühler M, et al. Gaming disorder: Its delineation as an important condition for diagnosis, management, and prevention. J Behav Addict 2017; 6 (3), 271-279.
  • 25. Durak H, Seferoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2018; 8 (1), 1-23.
  • 26. Sezgin E, Tonguç G. Okul öncesi eğitimde mobil teknolojilerin kullanılmasına yönelik örnek bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching) 2016; 5, 296-304.
  • 27. Aral N, Doğan Keskin A. Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction 2018, 5, 317-348.

Determination of Technological Tool Use in School Children (6-10 Years Old) in Covid-19 Pandemic

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 3, 552 - 560, 10.09.2021
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.887422

Öz

Objective: With the Covid-19 pandemic, reasons such as long-term stay at home, formal education being carried out remotely, and the increased use of internet and technological tools because parents work from home are thought to increase the use of technological tools in children. This research was conducted to provide technological tools for school children (6-10 years old) in the covid-19 pandemic. Material-Method: This cross-sectional and descriptive study was conducted in January 2021 with 330 parents who have 6-10 years old children in Istanbul. The data were collected online via the Google Forms application with a questionnaire form. The data were analyzed using the number, percentage and chi-square tests in the SPSS 25.0 package program. Results: It was determined that 52% of the children were male, 22.4% were 10 years old, 13.1% acquired tablets during the pandemic process and 44.4% spent 4-6 hours in the pandemic with technological tools. A statistically significant relationship was found between the age of the children, their parents' working status, family structure and the time spent with technological tools after the pandemic. Conclusion: In this study, it was determined that children spend more time with technological tools during the pandemic process and almost all of their parents think that staying at home during the pandemic process increases the use of technological tools. It is thought that the increase in the use of technological tools related to the Covid-19 epidemic in children may cause the development of new unhealthy usage habits. For this reason, it is recommended to carry out programs for the correct and effective use of technological tools for the society during and after the pandemic.

Proje Numarası

Yoktur.

Kaynakça

  • 1. Banerjee D. The COVID-19 outbreak: Crucial role the psychiatrists can play. Asian Journal of Psychiatry 2020; 50, 102014.
  • 2. Sher L. The impact of the COVID-19 pandemic on suicide rates. QJM: An International Journal of Medicine 2020; 113(10), 707-712.
  • 3. Nicola M, Alsafi Z, Sohrabi C, Kerwan A, Al-Jabir A, Iosifidis C, ... & Agha R. The socio-economic implications of the coronavirus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 2020; 78, 185.
  • 4. Kenar İ. Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve tablet pc uygulaması. Journal of Educational Sciences Research 2012; 2(2), 123-139.
  • 5. Meral D. Ortaöğretim Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Yalnızlık Yaşam Doyumu ve Bazı Kişisel Özellikler Bakımından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Erzincan, 2017. syf. 46-59.
  • 6. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z, & Özdinçler AR. Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions 2018; 5(2), 227-247.
  • 7. Tüzün Ü. Gelişen iletişim araçlarının çocuk ve gençlerin etkileşimi üzerine etkisi. Düşünen Adam 2002; 15(1), 46-50.
  • 8. Linebarger DL, Piotrowski JT. TV as storyteller: How exposure to television narratives impacts at–risk preschoolers’ story knowledge and narrative skills. British Journal of Developmental Psychology 2009; 27(1), 47-69.
  • 9. Alpar D, Batdal G, Avcı Y. Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Banan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 2007; 7(1), 19-31.
  • 10. García-Reyna B, Castillo-García GD, Barbosa-Camacho FJ. et al. Fear of covid-19 scale for hospital staff in regional hospitals in mexico: a brief report. Int J Ment Health Addiction 2020; 4, 1-12.
  • 11. Özaykan EE. Aile Hekimliği Polikliniklerine Başvuran Adolesanların Covid-19 Pandemi Sürecinde İnternet Bağımlılığı ve Yaşam Kalitesi (Tıpta Uzmanlık Tezi). Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı İstanbul, 2020. syf. 21-35.
  • 12. Siste K, Hanafi E, Lee Thung Sen HC, Adrian LPS, Limawan AP, Murtani BJ, Suwartono, C. The ımpact of physical distancing and associated factors towards ınternet addiction among adults in ındonesia during covıd-19 pandemic: a nationwide web-based study. Frontiers in Psychiatry 2020; 11.
  • 13. Fernandes B, Biswas UN, Mansukhani RT, Casarín AV, Essau CA. The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes 2020; 7(3), 59-65.
  • 14. Dong H, Yang F, Lu X, Hao W. Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in china during the coronavirus disease 2019 (Covid-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry 2020; 11, 751
  • 15. Topan A, Kuzlu Ayyıldız T, Özsavran M, Mutlu B. İlkokul öğrencilerinin bilgisayar, internet kullanımı ve bilgisayar oyunları hakkındaki düşünceleri. Çocuk Dergisi 2020; 20(1), 20-26.
  • 16. Yüksel G, Baytemir K. İlköğretim öğrencilerinin internet kullanım amaçları ile algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2010; 8(1), 1-20.
  • 17. Rosen LD, Lim A, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz J, Rokkum J. Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Computers in Human Behavior 2014; 35, 364-375.
  • 18. Roberts D, Foehr U, Rideout V, Brodie M. The Media Environment. In Kids and Media in America Cambridge: Cambridge University Press. (2003). pp. 29-56.
  • 19. Aslan A, Yılmaz Karakuş T. The changes in safer ınternet use of children in Turkey between the years of 2010-2015 and ımpacts of related ımplementations. Malaysian Online Journal of Educational Technology 2021; 9 (1), 1-18.
  • 20. Gökler M, Turan Ş. Covid-19 pandemisi sürecinde problemli teknoloji kullanımı. Estüdam Halk Sağlığı Dergisi 2020; 5, 108-114.
  • 21. Patrick Shanley. Gaming Usage Up 75 Percent Amid Coronavirus Outbreak, Verizon Reports [Internet]. Hollywood Reporter. 2020 [cited 2021 Jan 25]. Available from: https://www.hollywoodreporter.com/news/ga ming-usage-up-75-percent-coronavirus-outb reak-verizon-reports-1285140
  • 22. Lepido Daniele, Rolander Niclas. Fortnite Gamers Stuck at Home Strain Italy’s Network [Internet]. Bloomberg. 2020 [cited 2021 Jan 26]. Available from: https://www.bloomberg.com/news/articles/20 20-03-12/housebound-italian-kids-strain-net work-with-fortnite-marathon
  • 23. Balhara YS, Kattula D, Singh S, Chukkali S, Bhargava R. Impact of lockdown following COVID-19 on the gaming behavior of college students. Indian J Public Health 2020; 64 (6), 172.
  • 24. Saunders JB, Hao W, Long J, King DL, Mann K, Fauth-Bühler M, et al. Gaming disorder: Its delineation as an important condition for diagnosis, management, and prevention. J Behav Addict 2017; 6 (3), 271-279.
  • 25. Durak H, Seferoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2018; 8 (1), 1-23.
  • 26. Sezgin E, Tonguç G. Okul öncesi eğitimde mobil teknolojilerin kullanılmasına yönelik örnek bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching) 2016; 5, 296-304.
  • 27. Aral N, Doğan Keskin A. Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addiction 2018, 5, 317-348.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orijinal Makaleler
Yazarlar

Nur Bahar Kuru 0000-0003-3711-3271

Merve Kolcu 0000-0002-8187-4767

Proje Numarası Yoktur.
Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Kuru NB, Kolcu M. Covid-19 Pandemisinde Okul Çocuklarında (6-10 Yaş) Teknolojik Araç Kullanımının Belirlenmesi: İstanbul Örneği. TJFMPC. 2021;15(3):552-60.

Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.