Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2005-2014 yılları arasındaki ölümlü/yaralanmalı trafik
kazalarını etkileyen risk faktörlerini araştırmaktır. Yöntem: Bu çalışma, Emniyet Genel
Müdürlüğü’nün kayıtlarından elde edilen 2005-2014 yılları arasında gerçekleşen 1,656,403
ölümlü/yaralanmalı kazadan analizlere uygun 1,201,203 vaka raporunu değerlendirmiştir.
Bağımsız değişkenler, kazanın yeri ve zamanı, aracın tipi ve modeli, sürücünün sosyodemografik özellikleridir. Kazalardaki ölüm olayları bağımlı değişken olarak tanımlanmıştır. Her
bir yıl için ölümlü kaza oluşumunu etkilediği düşünülen risk faktörleri lojistik regresyon model
oluşturularak araştırılmıştır. Ölümlü kazalara bağlı oluşan toplam ölüm sayısı ve yaralanmalı
kazalarda meydana gelen toplam yaralı sayısı ve bu sayıları etkileyen risk faktörleri Negatif
Binom ve Poisson regresyon modelleri kullanılarak irdelenmiştir. Bulgular: Ölümle sonuçlanan
vakaların yüzdesi %1.9’dur. Kazaya karışan sürücünün erkek olması ölümlü kaza riskini
arttırmaktadır. Veriden elde edilen sonuçlar göre öğrenim düzeyinin düşük olması, kazanın
otobüs veya minibüs tipi araçlarda ve yerleşim yeri dışında gerçekleşmesi ölümlü kaza sayısını
arttırmaktadır. Sonuç: Sürücülerin bilgilendirilmesi ve trafik yasalarının etkili olarak
uygulanması yakın gelecekte ölümlü kazaların azalmasına katkı sağlayacaktır.
Objective: The purpose of this study was to investigate the factors affecting road traffic death or
injury cases between the years 2005 and 2014 in Turkey. Methods: This study reviewed
1,201,203 eligible case reports, out of 1,656,403 road traffic death or injury cases, from the
records of the Turkish National Police, between the years of 2005 and 2014. The independent
variables were; the location and time of the accidents; the type and model of the vehicles and the
socio-demographic characteristics of the drivers. The dependent variable was the presence of a
fatality in the accident. A logistic regression model was built to investigate the risk factors
affecting the number of death cases for each year. Negative Binomial and Poisson regression
models were used to investigate the risk factors affecting the death cases and injury cases,
respectively. Results: The percentage of cases which involved deaths was 1.9%. Being a male
increased the risk of road traffic deaths. Data also showed that the number of deaths increased
in accidents where the drivers had lower educational levels, where larger vehicles were involved
(e.g. busses), and where accidents took place outside residential areas. Conclusion: Informing
the drivers and implementing the traffic laws effectively will contribute to decreasing the
numbers of road traffic deaths in the near future.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2017 |
Submission Date | October 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.