The public relations, which has a very importan role in explaining the reason for existence of public libraries and in providing services in accordance with their purpose is at the same time being the most efficient way for these libraries to express themselves to their visitors. In this paper, it is tried to research public relations applications of Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi which is one of the central districts of thethird biggest city, İzmir in Turkey and to examine if a systematic design is achieved on the public relations issue. The aim of this research is to present the position of the library Narlıdere İlçesi Halk Kütüphanesi whosedegree of economical development is approved as above the Turkish standards, in terms of public relations together with all its dimensions. As a result of the studies predominantly depending on interview and observation; we found that Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi is very poor and incompetent regardingto public relations applications almost_ for all intents and purposes.At the end of' this research, some suggestions for systematic public relations applications and the efficiency of these applications inNarlıdere İlçe Halk Kütüphanesi are given
Halk kütüphanelerinin varlık sebeplerini anlamlandırmada ve amaçları doğrultusunda hizmet suna- bilmelerinde son derece önemli bir yeri olan halkla ilişkiler uygulamaları, aynı zamanda halk kütüp- hanelerinin kendilerini kullanıcılarına ifade edebilmelerinin en etkili yoludur. Bu çalışmada, Türki- ye’nin üçüncü büyük kenti İzmir’in merkez ilçelerinden biri olan Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinin halkla ilişkiler uygulamaları ve halkla ilişkiler konusunda bir sistematiğe erişilip erişilmediği irde- lenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı, Türkiye standartlarının üstünde bir ekonomik gelişmişlik düzeyi olduğu kabul edilen Narlıdere İlçesi Halk Kütüphanesinin, halkla ilişkiler açısından bulunduğu durumu tüm boyutlarıyla ortaya koymaktır. Ağırlıklı olarak görüşme ve gözleme dayalı araştırmalarla elde edilen bilgiler sonucunda, Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinin halkla ilişkiler uygulamalarında hemen her açıdan çok yetersiz düzeyde olduğu gerçeğine ulaşılmıştır. Çalışma sonunda, Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinde sistematik halkla ilişkiler uygulamaları ve bu uygulamaların verimliliğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 27 Issue: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.