BibTex RIS Kaynak Göster

Public Relations at Public Libraries and a Simple of'Narlıdere Town Public Library

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 1, 168 - 179, 01.01.2013

Öz

The public relations, which has a very importan role in explaining the reason for existence of public libraries and in providing services in accordance with their purpose is at the same time being the most efficient way for these libraries to express themselves to their visitors. In this paper, it is tried to research public relations applications of Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi which is one of the central districts of thethird biggest city, İzmir in Turkey and to examine if a systematic design is achieved on the public relations issue. The aim of this research is to present the position of the library Narlıdere İlçesi Halk Kütüphanesi whosedegree of economical development is approved as above the Turkish standards, in terms of public relations together with all its dimensions. As a result of the studies predominantly de­pending on interview and observation; we found that Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi is very poor and incompetent regardingto public relations applications almost_ for all intents and purposes.At the end of' this research, some suggestions for systematic public relations applications and the efficiency of these applications inNarlıdere İlçe Halk Kütüphanesi are given

Kaynakça

  • Aktaş,M. veP.Özdemir (2006). Disiplinlerarası bir alan olarakhalklailişkiler:Türkiye’deakademikçalışmalar üzerinenitelikselbirinceleme.II. Uluslararasıhalklailişkilersempozyumu: 21.Yüzyıldahalklailişkilerdeyeni yönelimler,sorunlar ve çözümler içinde (ss.33-44).Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi. 17Aralık 2011tarihinde http://www.if.kocaeli. edu.tr/hitsempozyum2006/kitap/04-melike_aktas_pinar_ozdemirpdfadresindenerişildi.
  • Asna,M. A.(2006).Kuramdaveuygulamada halklailişkiler.İstanbul: Pozitif.
  • Barry, (2005).Halkla ilişkileringücü. Ankara:Elips.
  • Bıçakçı, İ.(2006).İletişimve halklailişkiler:Eleştirel bir yaklaşım.İstanbul: MediaCatKitaplan.
  • Boz, M. veA.Yıldızeli(2008). Bilimseliletişimdekütüphaneler vebilgi merkezlerininrolü.Akademik bilişim içinde (ss.201-207). Çanakkale: Çanakkale 18MartÜniversitesi.
  • Budak, G.ve Gülay(2004),Halkla ilişkiler: Davranışsal biryaklaşım. 4.bs.İzmir: Banş.
  • Bülbül, A.R. (2004). Halkla ilişkiler,İstanbul: Nobel.
  • Canöz, K. Bilgi toplumuvehalklailişkiler. A.Kalenderve M.Fidan. (Yay.Haz.).Halklailişkiler içinde (ss. 341-372).Konya: Tablet.
  • Çağlar, N. G. (2006). Üniversitekütüphanelerindehalkla ilişkilerve Başkent ÜniversitesiKütüphanesi.Yayınlan mamışyüksek lisanstezi.HacettepeÜniversitesi,Ankara.
  • Çağlar, G. veB.Yılmaz (2007).Üniversite kütüphanelerindehalklailişkilerveBaşkent ÜniversitesiKütüpha­ nesi.BilgiDünyası, 8(1),1-29.
  • Çamdereli,M.(2004). Ana çizgileriylehalkla ilişkiler.İstanbul: Salyangoz.
  • Davis,Halkla ilişkilerinABC’ (Ü.Şimşek,Çev.).İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Erdem, A.veE. Akbaba (2007).Halkla ilişkiler nedir? Nedeğildir?M.Işık(Yay.Haz.). Tümyönleriylehalkla ilişkilervetanıtım içinde (ss. 181-206).Konya: EğitimKitabevi.
  • Erdoğan, İ.(2005).Teorive pratikte halkla ilişkiler,Ankara:Erk.
  • Fındık,E. (1988a). Kütüphanecilikte ilişkiler.Türk Kütüphaneciliği, (2),69-73.
  • Fındık,E. (1988b). Halk kütüphanelerivehalklailişkiler.Türk Kütüphaneciliği, 2 (3),99-102.
  • Fidan,M. (2008).Halklailişkiler gelişim süreci. A.Kalender veM. Fidan(Yay. Haz.).Halklailişkileriçinde (ss. 78). Konya:Tablet.
  • Gökkurt, Ö.(1993).Bilgi merkezlerindepazarlamavehalklailişkiler. Düşünceler,(9), 2-5.
  • İşçi,M.(2002). Halklailişkiler,İstanbul:Der.
  • Kalender, A.(2008). Halklailişkiler:Kavramlar, tanımlarve uygulama alanları. A.Kalender veM.Fidan. (Yay. Haz.). Halkla ilişkiler içinde (ss.11-47). Konya:Tablet.
  • Karadeniz, Ş. (2010).Ankara’dakihalk kütüphanelerindehalkla ilişkiler. BilgiDünyası, 11(1),8-100.
  • Kayan, Y. (1996).Üniversitekütüphanelerindehalklailişkilerve Türkiye’de durum..Yayınlanmamışyükseklisans tezi. GaziÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsü,Ankara.
  • Kies, C.(1987).Marketing and publicrelations for libraries.Metuchen: TheScarecrowPress.
  • Kitchen,P J.(2004). Public relations: Principlesandpractice. London: Thomson. Relations, Pubic Libraries Qfbeldre Town PUde
  • Kültürve Turizm Bakanlığı. (2012). KütüphanelerveYayımlarGenelMüdürlüğüTeşkilatYapısı.17Ocak 2012 tarihindehttp://www.kygm.gov.tr/belge/1-45808/teskilat-yapisi.htmladresindenerişildi.
  • Mardin, B. (2004).Halkla ilişkiler nedir.9Aralık 2011tarihindehttp://www.frmtr.com/halkla-iliskiler-turizm-ve- insan-kaynaklari-ulast7irma 705l87-halkla-iliskiler-nedir.htmladresindenerişildi.
  • NarlıdereİlçeMilli Eğitim Müdürlüğü(2012). 19Aralık 2012tarihinde http://narlidere.meb.gov.tr/Okullarimiz. htm adresindenerişildi.
  • Okay, ve O.Aydemir(2010). Halklailişkiler:Kavramstratejiveuygulamaları. 4.bs.İstanbul: Der.
  • Onal,G.(2000).Halklailişkiler.2.bs.İstanbul: TürkmenKitabevi.
  • Öndoğan, A. G. (2010).Üniversite kütüphanelerinde yürütülenhalklailişkilerfaaliyetlerinin müşterimemnuniyeti üzerineetkisi. Yayınlanmamışyüksek lisanstezi. Selçuk Üniversitesi,Konya.
  • Peltekoğlu,F (2005).Halkla ilişkiler nedir.İstanbul: Beta.
  • Sabuncnoğlu,Z.(2010).İşletmelerdehalklailişkiler.10.bs. Bursa:Aktüel.
  • Sşüşİ, F P Thepractice ofpublic relations.9.bs.NewJersey: PearsonPrenticeHall.
  • Tengilimoğlu, D.veÖ.Yüksel (2011).İşletmelerdehalklailişkiler.3.bs.Ankara: Seçkin.
  • Theaker, A.(2006).Halklailişkilerinelkitabı. (Murat Yaz,Çev.).İstanbul: Kapital Medya.
  • Tortop, (2003).Halklailişkiler, 8.bs.Ankara:Yargı.
  • TürkiyeİstatistikKurumu (2012).17Aralık2012tarihindehttp://www.tuikgov.tr/PreTablo.do?tb_id=39&ust_ id=11adresindenerişildi.
  • Üstün,Kütüphanecilikmesleğindeiç iletişimvemotivasyon. TürkKütüphaneciliği, 11 (1),20-28.
  • Welch, J. M. (2005). Theelectronicwelcomemat:The academic libraryweb siteasamarketing andpublic rela­ tionstool”,Journal of Academic Librarianship.31(3),225-228. 7Aralık2011tarihindehttp://web.ebscohost. conrehosxletail'?yid^l&hidl4&sid. 7a66038a-5c25-4b06a5a0-l24ad.f7ldlf%40SRCSM2&bidata Jn/'pdGU9ZWhvc3QtbG12ZQ%3d%3dit-db=eric&AN=EJ697743adresindenerişildi.
  • Wilcox, D.L. ve C. GlenT.(2005). Public relations: Strategiesandtactics.8.bs.Boston: Pearson Education.
  • Wolfe, L.A. (2005).Library publicrelations, promotionsandcommunications.2.bs. London: Neal-Schuman Pub­ lishers.
  • Yılmaz,B. (2011).Ankara’dakihalkkütüphanesisistemi:Niceliksel bir analiz. Türk Kütüphaneciliği. 25(1), 35­
  • Yılmaz, E. (2002).Kütüphanelerimizve halkla ilişkiler^, ss.1-32. 3 Aralık 2011tarihinde http://kaynak.unak.org. tr/bildiri/unak07/u02- 15.pdfadresindenerişildi.
  • Yılmaz,E. (2005). Halklailişiler veTürkkütüphaneciliği. ss. 171-185.3Aralık 2011tarihindehttp://kaynak.unak org.^/bibdiri/umadffjUfŞ-Ç^ipdadresindenerişildi.

Halk Kütüphanelerinde Halkla İlişkiler ve Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi Örneği

Yıl 2013, Cilt: 27 Sayı: 1, 168 - 179, 01.01.2013

Öz

Halk kütüphanelerinin varlık sebeplerini anlamlandırmada ve amaçları doğrultusunda hizmet suna- bilmelerinde son derece önemli bir yeri olan halkla ilişkiler uygulamaları, aynı zamanda halk kütüp- hanelerinin kendilerini kullanıcılarına ifade edebilmelerinin en etkili yoludur. Bu çalışmada, Türki- ye’nin üçüncü büyük kenti İzmir’in merkez ilçelerinden biri olan Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinin halkla ilişkiler uygulamaları ve halkla ilişkiler konusunda bir sistematiğe erişilip erişilmediği irde- lenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı, Türkiye standartlarının üstünde bir ekonomik gelişmişlik düzeyi olduğu kabul edilen Narlıdere İlçesi Halk Kütüphanesinin, halkla ilişkiler açısından bulunduğu durumu tüm boyutlarıyla ortaya koymaktır. Ağırlıklı olarak görüşme ve gözleme dayalı araştırmalarla elde edilen bilgiler sonucunda, Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinin halkla ilişkiler uygulamalarında hemen her açıdan çok yetersiz düzeyde olduğu gerçeğine ulaşılmıştır. Çalışma sonunda, Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesinde sistematik halkla ilişkiler uygulamaları ve bu uygulamaların verimliliğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktaş,M. veP.Özdemir (2006). Disiplinlerarası bir alan olarakhalklailişkiler:Türkiye’deakademikçalışmalar üzerinenitelikselbirinceleme.II. Uluslararasıhalklailişkilersempozyumu: 21.Yüzyıldahalklailişkilerdeyeni yönelimler,sorunlar ve çözümler içinde (ss.33-44).Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi. 17Aralık 2011tarihinde http://www.if.kocaeli. edu.tr/hitsempozyum2006/kitap/04-melike_aktas_pinar_ozdemirpdfadresindenerişildi.
  • Asna,M. A.(2006).Kuramdaveuygulamada halklailişkiler.İstanbul: Pozitif.
  • Barry, (2005).Halkla ilişkileringücü. Ankara:Elips.
  • Bıçakçı, İ.(2006).İletişimve halklailişkiler:Eleştirel bir yaklaşım.İstanbul: MediaCatKitaplan.
  • Boz, M. veA.Yıldızeli(2008). Bilimseliletişimdekütüphaneler vebilgi merkezlerininrolü.Akademik bilişim içinde (ss.201-207). Çanakkale: Çanakkale 18MartÜniversitesi.
  • Budak, G.ve Gülay(2004),Halkla ilişkiler: Davranışsal biryaklaşım. 4.bs.İzmir: Banş.
  • Bülbül, A.R. (2004). Halkla ilişkiler,İstanbul: Nobel.
  • Canöz, K. Bilgi toplumuvehalklailişkiler. A.Kalenderve M.Fidan. (Yay.Haz.).Halklailişkiler içinde (ss. 341-372).Konya: Tablet.
  • Çağlar, N. G. (2006). Üniversitekütüphanelerindehalkla ilişkilerve Başkent ÜniversitesiKütüphanesi.Yayınlan mamışyüksek lisanstezi.HacettepeÜniversitesi,Ankara.
  • Çağlar, G. veB.Yılmaz (2007).Üniversite kütüphanelerindehalklailişkilerveBaşkent ÜniversitesiKütüpha­ nesi.BilgiDünyası, 8(1),1-29.
  • Çamdereli,M.(2004). Ana çizgileriylehalkla ilişkiler.İstanbul: Salyangoz.
  • Davis,Halkla ilişkilerinABC’ (Ü.Şimşek,Çev.).İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Erdem, A.veE. Akbaba (2007).Halkla ilişkiler nedir? Nedeğildir?M.Işık(Yay.Haz.). Tümyönleriylehalkla ilişkilervetanıtım içinde (ss. 181-206).Konya: EğitimKitabevi.
  • Erdoğan, İ.(2005).Teorive pratikte halkla ilişkiler,Ankara:Erk.
  • Fındık,E. (1988a). Kütüphanecilikte ilişkiler.Türk Kütüphaneciliği, (2),69-73.
  • Fındık,E. (1988b). Halk kütüphanelerivehalklailişkiler.Türk Kütüphaneciliği, 2 (3),99-102.
  • Fidan,M. (2008).Halklailişkiler gelişim süreci. A.Kalender veM. Fidan(Yay. Haz.).Halklailişkileriçinde (ss. 78). Konya:Tablet.
  • Gökkurt, Ö.(1993).Bilgi merkezlerindepazarlamavehalklailişkiler. Düşünceler,(9), 2-5.
  • İşçi,M.(2002). Halklailişkiler,İstanbul:Der.
  • Kalender, A.(2008). Halklailişkiler:Kavramlar, tanımlarve uygulama alanları. A.Kalender veM.Fidan. (Yay. Haz.). Halkla ilişkiler içinde (ss.11-47). Konya:Tablet.
  • Karadeniz, Ş. (2010).Ankara’dakihalk kütüphanelerindehalkla ilişkiler. BilgiDünyası, 11(1),8-100.
  • Kayan, Y. (1996).Üniversitekütüphanelerindehalklailişkilerve Türkiye’de durum..Yayınlanmamışyükseklisans tezi. GaziÜniversitesiSosyalBilimlerEnstitüsü,Ankara.
  • Kies, C.(1987).Marketing and publicrelations for libraries.Metuchen: TheScarecrowPress.
  • Kitchen,P J.(2004). Public relations: Principlesandpractice. London: Thomson. Relations, Pubic Libraries Qfbeldre Town PUde
  • Kültürve Turizm Bakanlığı. (2012). KütüphanelerveYayımlarGenelMüdürlüğüTeşkilatYapısı.17Ocak 2012 tarihindehttp://www.kygm.gov.tr/belge/1-45808/teskilat-yapisi.htmladresindenerişildi.
  • Mardin, B. (2004).Halkla ilişkiler nedir.9Aralık 2011tarihindehttp://www.frmtr.com/halkla-iliskiler-turizm-ve- insan-kaynaklari-ulast7irma 705l87-halkla-iliskiler-nedir.htmladresindenerişildi.
  • NarlıdereİlçeMilli Eğitim Müdürlüğü(2012). 19Aralık 2012tarihinde http://narlidere.meb.gov.tr/Okullarimiz. htm adresindenerişildi.
  • Okay, ve O.Aydemir(2010). Halklailişkiler:Kavramstratejiveuygulamaları. 4.bs.İstanbul: Der.
  • Onal,G.(2000).Halklailişkiler.2.bs.İstanbul: TürkmenKitabevi.
  • Öndoğan, A. G. (2010).Üniversite kütüphanelerinde yürütülenhalklailişkilerfaaliyetlerinin müşterimemnuniyeti üzerineetkisi. Yayınlanmamışyüksek lisanstezi. Selçuk Üniversitesi,Konya.
  • Peltekoğlu,F (2005).Halkla ilişkiler nedir.İstanbul: Beta.
  • Sabuncnoğlu,Z.(2010).İşletmelerdehalklailişkiler.10.bs. Bursa:Aktüel.
  • Sşüşİ, F P Thepractice ofpublic relations.9.bs.NewJersey: PearsonPrenticeHall.
  • Tengilimoğlu, D.veÖ.Yüksel (2011).İşletmelerdehalklailişkiler.3.bs.Ankara: Seçkin.
  • Theaker, A.(2006).Halklailişkilerinelkitabı. (Murat Yaz,Çev.).İstanbul: Kapital Medya.
  • Tortop, (2003).Halklailişkiler, 8.bs.Ankara:Yargı.
  • TürkiyeİstatistikKurumu (2012).17Aralık2012tarihindehttp://www.tuikgov.tr/PreTablo.do?tb_id=39&ust_ id=11adresindenerişildi.
  • Üstün,Kütüphanecilikmesleğindeiç iletişimvemotivasyon. TürkKütüphaneciliği, 11 (1),20-28.
  • Welch, J. M. (2005). Theelectronicwelcomemat:The academic libraryweb siteasamarketing andpublic rela­ tionstool”,Journal of Academic Librarianship.31(3),225-228. 7Aralık2011tarihindehttp://web.ebscohost. conrehosxletail'?yid^l&hidl4&sid. 7a66038a-5c25-4b06a5a0-l24ad.f7ldlf%40SRCSM2&bidata Jn/'pdGU9ZWhvc3QtbG12ZQ%3d%3dit-db=eric&AN=EJ697743adresindenerişildi.
  • Wilcox, D.L. ve C. GlenT.(2005). Public relations: Strategiesandtactics.8.bs.Boston: Pearson Education.
  • Wolfe, L.A. (2005).Library publicrelations, promotionsandcommunications.2.bs. London: Neal-Schuman Pub­ lishers.
  • Yılmaz,B. (2011).Ankara’dakihalkkütüphanesisistemi:Niceliksel bir analiz. Türk Kütüphaneciliği. 25(1), 35­
  • Yılmaz, E. (2002).Kütüphanelerimizve halkla ilişkiler^, ss.1-32. 3 Aralık 2011tarihinde http://kaynak.unak.org. tr/bildiri/unak07/u02- 15.pdfadresindenerişildi.
  • Yılmaz,E. (2005). Halklailişiler veTürkkütüphaneciliği. ss. 171-185.3Aralık 2011tarihindehttp://kaynak.unak org.^/bibdiri/umadffjUfŞ-Ç^ipdadresindenerişildi.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Ali Akkaya

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 27 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akkaya, M. A. (2013). Halk Kütüphanelerinde Halkla İlişkiler ve Narlıdere İlçe Halk Kütüphanesi Örneği. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 168-179.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.