Personal reading habits reflect both individual development and reading levels within thesociety as a whole. Accordingly, it might be expected that university studentswould constitute group with relatively high reading habits. This study was carried out in order to determine the levels of reading habits among fourthyear students in the Faculty of Medicine at Hacettepe University and in the Facultyof Art, Design and Architecture at Bilkent University, and then to ascertain some additional characteristics of these habits. With this aim, a questionnaire was completed by 104 students from these universities in December 2008. Thus, it was found out that the students from both universities have relatively low levels of reading. Furthermore,students do not read regularly, and they prefer to buy booksthat they wish to read. Students generally could not read mainly due to insufficient time. Use of the library is not related to the students' reading habits
Okuma alışkanlığı bireysel ve toplumsal gelişme ölçütleri arasında yer almaktadır. Üniversite öğrencileri güçlü okuma alışkanlığına sahip olması beklenen bir gruptur. Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi'nde öğrenim gören dördüncü sınıf lisans öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığı düzeylerini ve bu alışkanlıklarına ilişkin çeşitli özellikleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu çerçevede, bu üniversitelerin ilgili fakültelerindeki toplam 104 öğrenciye, 2008 Aralık ayında anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda her iki üniversite öğrencilerinin de zayıf bir okuma alışkanlığına sahip oldukları anlaşılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin düzenli okumadıkları, okuyacakları kitapları daha çok satın aldıkları görülmüştür. Öğrenciler, genelde zaman yetersizliği nedeniyle okuyamamaktadırlar. Kütüphane kullanma öğrencilerin okuma alışkanlığı ile bağlantılı olarak gerçekleştirdikleri bir etkinlik değildir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 23 Issue: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.