IndustrialSocietyis basedonmassproductionandmass distribution ofstandardized goodsandservices.The objectiveofcompanies isto reducethe unit cost byproducinganddistributing the same goodsinlargequantities cheaperthantheircompetitors.Massproduction and massdistribution requires an economicmodelbased oncentralization; mechanistical,rigid/hierarchical organizationalstructures; andtraditionaleducation.Companiesact onthe basis of the logicof “produce, store, andsell”. Information Societyon theotherhand is anindication of amore complex and richer social structure. Theobjective ofcompaniesis toproducemass customized andpersonalized goods and servicesfor their customers. Thecustomercan buy apersonalized goodorservicewith the bestprice fromanywhere inthe world.Called “TheAgeof TerrificDeal” byRobertB.Reich,InformationSocietyrequires an economic model based on personalization;dynamic and flat organizational structures; and customerfocusededucation. Companies must act on the basis ofthe logic of“sell,produce, anddeliver”. This paperdiscussesthe major changes thattake place during the transitionfrom IndustrialSociety to Information Society along withbasic dynamics ofthe InformationSociety
Sanayi Toplumu standart mal ve hizmetlerin kitlesel üretimine ve kitlesel dağıtımına dayanır. Şirketlerin amacı aynı malı çok miktarda ve rakiplerinden ucuza üreterek ve dağıtarak birim maliyeti düşürmektir. Kitlesel üretim ve kitlesel dağıtım merkezileşmeye dayalı bir ekonomik model; mekanistik, katı/hiyerarşik örgüt yapıları; ve geleneksel eğitim gerektirir. Şirketler “üret, depola, sat” mantığıyla hareket etmektedirler. Bilgi Toplumu ise daha karmaşık ve zengin bir toplumsal yapının göstergesidir. Şirketlerin amacı müşteriler için kitlesel olarak kişiselleştirilmiş mal ve hizmetler üretmeleridir. Müşteri, istediği kişiselleştirilmiş malı ya da hizmeti, istediği fiyata dünyanın neresinden olursa olsun sağlayabilmektedir. Robert B. Reich ’ın “Müthiş Düzen Çağı” olarak adlandırdığı Bilgi Toplumu, kişiselleştirmeye dayalı bir ekonomik model, dinamik ve düz bir örgütsel yapı, müşteri odaklı bir eğitim gerektirir. Şirketler “sat, üret, teslim et” mantığıyla hareket etmek zorundadırlar. Bu bildiride Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna geçiş aşamasında gerçekleşen belli başlı değişimler ve Bilgi Toplumunun temel dinamikleri tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 19 Issue: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.