Mimarlık
eğitimini özelleştiren ve ayrıcalıklı kılan, eğitimin yaparak, deneyimleyerek
öğrenme üzerine odaklanmış olmasıdır (Schön, 1985: 89). Dolayısıyla mimari
tasarımı öğrenmenin öz deneyiminin yaşandığı stüdyolar mimarlık eğitiminin bel
kemiğini oluşturur. Stüdyo eğitiminin temel amacı tasarımcı adaylarının
yaratıcı potansiyellerini, yaratıcı düşünce ve
tutumlarını geliştirilmektir. Bu bağlamda stüdyo eğitiminde/stüdyolarda
farklı metotlar uygulanmaktadır. Bu metotlardan bazıları temelde tasarımcı adaylarının yaratıcı
düşüncelerini geliştirmeyi amaçlamakla birlikte bazıları da öğrencilerin 3
boyutlu düşünme ve form yaratma becerilerini geliştirmeyi hedefler. Yaratıcı
düşünceyi besleyen düşünsel metotların temelinde yaratıcı kişilik
özelliklerinin ortaya çıkarılması vardır. Bu modeller
yaratıcı kişi aracılığı ile yaratıcı ürünün potansiyelini ortaya
çıkarmaya da hizmet ederler. Yaratıcı düşüncenin
nesnel dönüşümü olan yaratıcı form üretme yaratıcı bir süreç sonucunda ortaya
çıkmaktadır. Bu dinamik sürecin sonunda tasarım fikirleri tasarım eğitiminin gereği olan biçim ile içerik arasındaki
bağlantıyı kuran, görsel dilin
oluşturulmasını sağlayan üç boyutlu form tasarımlarına dönüştürülür. Formel metotlar ise
bu aşamada yaratıcı ürüne ve onun gelişimine
hizmet ederler. Bu yöntemlerin tümü yaratıcı bir ürün ortaya koyabilmek
adına tasarım sürecinin sentez aşamasında gündeme gelmektedirler. Bu makale kapsamında tarihsel süreçte
tasarım eğitimi, stüdyolar ve stüdyolardaki eğitim modelleri özelinde ele
alınarak, yaygın eğitim metotları ve modeller irdelenmektedir. İki temel adım
üzerine kurgulanan çalışmanın ilk adımında, günümüz tasarım stüdyolarında
yaygın olarak kullanılan metotlar düşünsel ve formel olarak iki ayrı grupta ele alınarak bu
metotların yaratıcı
süreç, yaratıcı ürün, yaratıcı kişi özellikleri ile ilişkisi analiz
edilmektedir. Çalışmanın ikinci adımında ise, bu metotlar
Torrance Yaratıcı Düşünce
Testinin alt yaratıcılık parametreleri (şekilsel, sözel) özelinde
irdelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Submission Date | June 10, 2017 |
Acceptance Date | August 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 4 |