Research Article
BibTex RIS Cite

Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment

Year 2014, , 42 - 61, 01.03.2014
https://doi.org/10.17569/tojqi.43134

Abstract

The study investigated pre-service language teachers’ reflections about a 20-week blended-learning environment. An online social presence training developed by Hauck and Warnecke (2012) was introduced to the face-to-face practicum course during the fall term and the pre-service teachers were immersed in an online learning environment where they can practice their newly acquired skills during the spring term. The course was also a combination of pedagogical and technical training as the pre-service teachers not only learned how to use different tools to participate online, but also experienced using them for teaching and learning purposes whilst constantly reflecting on their practice. The design of this study was a descriptive case study. 42 pre-service language teachers participated in this study during the fall semester and 25 during the spring semester of 2012-2013 academic year. Canvas was used as the learning management system in which the participants created audio/visual or written introductions and weekly discussions on the discussion board. The data collection included online forum participations and journal entries per participant at certain intervals throughout the course to obtain participants’ ongoing reflections about the course. The results obtained from an analysis of the participants’ journal and forum entries indicated that social presence training enhanced their awareness towards the active use of the online platform; however, the design of the task affected the level of motivation and communication among the preservice language teachers. The discussion emphasizes the significance of the interrelationship between task design and the maintenance of participation in a blended-learning environment.

References

  • from their decision-making and problem-solving skills to generate new ideas and implement them into their practicum schools.
  • Experiential activities are among the most powerful teaching and learning tools for most educators in the field. It is obvious that reflection has a prominent place in the experiential learning process in which pre-service teachers learn how to apply online tools to their own teaching practices in real classes.

Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Harmanlanmış Öğrenme Uygulaması Hakkındaki Görüşleri

Year 2014, , 42 - 61, 01.03.2014
https://doi.org/10.17569/tojqi.43134

Abstract

Bu çalışma yabancı dil öğretmen adaylarının kendilerine sunulan 20 haftalık bir harmanlanmış öğrenme ortamı hakkındaki görüşlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Hauck ve Warnecke (2002) tarafından geliştirilen ve çevirimiçi bir eğitim olan sosyal bulunuşluk eğitimi güz döneminde sunulan ve yüz yüze sunulan okul deneyimi dersi kapsamına dahil edilmiştir. Bahar döneminde ise öğretmen adayları okul deneyimi seminer dersi kapsamında sunulan çevirimiçi öğrenme ortamında yeni öğrendikleri becerileri kullanma imkanı bulmuşlardır. Harmanlanmış öğrenme ortamı ile hem pedagojik hem de çevrimiçi ile ilgili teknik eğitimin vurgulandığı derste öğretmen adayları yalnızca çevirimiçi ortamlara katılırken farklı araçları nasıl kullanacaklarını öğrenmekle kalmamış aynı zamanda sürekli olarak deneyimlerini değerlendirerek bu araçları öğrenme ve öğretme ortamlarında nasıl kullanabileceklerini deneyimlemişlerdir. Bu çalışmanın araştırma yöntemi tanımlayıcı durum çalışmasıdır. Çalışmaya 2012-2013 eğitim-öğretim döneminde güz döneminde 42, bahar döneminde de 25 yabancı dil öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada eğitim yönetim sistemi olarak Canvas kullanılmıştır. Sistem içinde katılmcılar kendilerini tanıcıtıcı görsel/işitsel veya yazılı metinler oluşturmuş ve tartışma panosunda haftalık tartışmalara katılmışlardır. Araştırma verilerini katılımcıların çevirimiçi tartışma panolarına katılımları ve eğitim süresince katılımcıların eğitim hakkındaki gelişen ve değişen görüşlerini takip edebilmek üzere belirli aralıklarla öğretmen adaylarından istenen günlükler oluşturmaktadır. Katılımcıların günlüklerini ve tartışma panosu katılımlarından elde edilen verilerin nitel analizi sonucunda elde edilen veriler sosyal bulunuşluk eğitiminin öğretmen adaylarının çevirimiçi ortamın aktif kullanımı konusunda farkındalığını arttırdığını göstermektedir. Aynı zamanda, eğitimde kullanılan görev ve etkinliklerin öğretmen adaylarının motivasyon ve iletişimini etkilediği görülmektedir. Bulgular harmanlanmış öğrenme ortamlarında etkinlik tasarımı ve katılımın devamlılığının sağlanması arasındaki sıkı ilişkinin önemini vurgulamaktadır.

References

  • from their decision-making and problem-solving skills to generate new ideas and implement them into their practicum schools.
  • Experiential activities are among the most powerful teaching and learning tools for most educators in the field. It is obvious that reflection has a prominent place in the experiential learning process in which pre-service teachers learn how to apply online tools to their own teaching practices in real classes.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Hatice Müge Satar This is me

Sumru Akcan This is me

Publication Date March 1, 2014
Submission Date February 6, 2015
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Satar, H. M., & Akcan, S. (2014). Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(3), 42-61. https://doi.org/10.17569/tojqi.43134
AMA Satar HM, Akcan S. Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment. TOJQI. July 2014;5(3):42-61. doi:10.17569/tojqi.43134
Chicago Satar, Hatice Müge, and Sumru Akcan. “Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5, no. 3 (July 2014): 42-61. https://doi.org/10.17569/tojqi.43134.
EndNote Satar HM, Akcan S (July 1, 2014) Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5 3 42–61.
IEEE H. M. Satar and S. Akcan, “Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment”, TOJQI, vol. 5, no. 3, pp. 42–61, 2014, doi: 10.17569/tojqi.43134.
ISNAD Satar, Hatice Müge - Akcan, Sumru. “Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 5/3 (July 2014), 42-61. https://doi.org/10.17569/tojqi.43134.
JAMA Satar HM, Akcan S. Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment. TOJQI. 2014;5:42–61.
MLA Satar, Hatice Müge and Sumru Akcan. “Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol. 5, no. 3, 2014, pp. 42-61, doi:10.17569/tojqi.43134.
Vancouver Satar HM, Akcan S. Pre-Service Language Teachers’ Reflections on the Implementation of a Blended-Learning Environment. TOJQI. 2014;5(3):42-61.