This study has been carried out to develop an online environment that will trigger reflective thinking skills and that will enable the use and improvement of these skills. Sequential Explanatory Design, one of the mixed designs in which quantitative and qualitative methods are used together, has been used in this study prepared according to the curriculum of Class Management. Before starting the implementation process, a pilot scheme of the study with twelve university students has been carried out. According to the results of the pilot scheme, some clues showing that online environment may improve the reflective thinking skills of the students have been found. At the end of the pilot scheme, a few arrangements have been made online in the direction of the students’ views and this new arranged online environment has been retested on the thirty volunteer university students. When the qualitative and quantitative results collected from the thirty volunteer students were analyzed, it was concluded that the online environment made a contribution to the reflective thinking skills of the students.
Keywords: Reflective thinking, online discussion environment, constructivism learning
Yansıtıcı Düşünme Odaklı Bir Çevrimiçi Ortamın Oluşturulması ve Etkililiğinin İncelenmesi
Öz
Bu çalışma yansıtıcı düşünme becerilerini harekete geçirecek, becerilerin kullanılmasını ve geliştirilmesini sağlayacak bir çevrimiçi ortam oluşturmak ve bu ortamın etkililiğini incelemek üzere gerçekleştirilmiştir. Sınıf yönetimi ders içeriğine göre hazırlanan bu araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma desenlerden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Uygulama sürecine başlamadan önce 12 üniversite öğrencisi ile araştırmanın pilot uygulaması gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama sonuçlarına göre çevrimiçi ortamın öğrencilerin yansıtıcı düşünebilme becerilerini geliştirebileceğine dair ipuçları elde edilmiştir. Pilot uygulama sonunda öğrencilerden alınan görüşler doğrultusunda çevrimiçi ortamda düzenlemeler yapılmış ve düzenlenen yeni çevrimiçi ortam, araştırmaya gönüllü katılan 30 üniversite öğrencisi üzerinde yeniden sınanmıştır. 30 öğrenciden toplanan nicel ve nitel veriler analiz edildiğinde çevrimiçi ortamın öğrencilerin yansıtıcı düşünebilme becerilerine katkı sağladığı sonucuna varılmıştır.Anahtar Sözcükler: Yansıtıcı düşünme, çevrimiçi tartışma ortamları, yapılandırmacı öğrenme
Bu çalışma yansıtıcı düşünme becerilerini harekete geçirecek, becerilerin kullanılmasını ve geliştirilmesini sağlayacak bir çevrimiçi ortam oluşturmak ve bu ortamın etkililiğini incelemek üzere gerçekleştirilmiştir. Sınıf yönetimi ders içeriğine göre hazırlanan bu araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma desenlerden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Uygulama sürecine başlamadan önce 12 üniversite öğrencisi ile araştırmanın pilot uygulaması gerçekleştirilmiştir. Pilot uygulama sonuçlarına göre çevrimiçi ortamın öğrencilerin yansıtıcı düşünebilme becerilerini geliştirebileceğine dair ipuçları elde edilmiştir. Pilot uygulama sonunda öğrencilerden alınan görüşler doğrultusunda çevrimiçi ortamda düzenlemeler yapılmış ve düzenlenen yeni çevrimiçi ortam, araştırmaya gönüllü katılan 30 üniversite öğrencisi üzerinde yeniden sınanmıştır. 30 öğrenciden toplanan nicel ve nitel veriler analiz edildiğinde çevrimiçi ortamın öğrencilerin yansıtıcı düşünebilme becerilerine katkı sağladığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Yansıtıcı düşünme, çevrimiçi tartışma ortamları, yapılandırmacı öğrenme
Developing a Reflective Thinking Focused Online Environment and Investigation Its’ Effectiveness
Abstract
This study has been carried out to develop an online environment that will trigger reflective thinking skills and that will enable the use and improvement of these skills. Sequential Explanatory Design, one of the mixed designs in which quantitative and qualitative methods are used together, has been used in this study prepared according to the curriculum of Class Management. Before starting the implementation process, a pilot scheme of the study with twelve university students has been carried out. According to the results of the pilot scheme, some clues showing that online environment may improve the reflective thinking skills of the students have been found. At the end of the pilot scheme, a few arrangements have been made online in the direction of the students’ views and this new arranged online environment has been retested on the thirty volunteer university students. When the qualitative and quantitative results collected from the thirty volunteer students were analyzed, it was concluded that the online environment made a contribution to the reflective thinking skills of the students.
Keywords: Reflective thinking, online discussion environment, constructivism learning
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Submission Date | October 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 |