Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum

Year 2018, , 147 - 175, 30.04.2018
https://doi.org/10.17569/tojqi.411971

Abstract











Advances
in information technologies (IT) that became prominent since the 1980’s gained
significance in the 21st century based on the integration of computer
technologies with the education-instruction processes and the developments in
the fields of technology. In this context, one of the most important steps
taken in Turkey was the introduction of the IT course in almost all educational
levels to train qualified computer literate individuals. Various new
regulations and developments have introduced to the junior high school
information technologies and software (ITS) course curriculum based on the
developments in science and technologies and the changes introduced to the
education system by the Ministry of National Education. The last two of these
changes were implemented in 2012 and 2017.
The objective of the study
was to examine and compare the 2017 draft ITS course curriculum with the 2012
ITS curriculum and demonstrate the advantages and disadvantages of the draft
compared to the previous curriculum. The study was conducted as case study, a
qualitative research method. The data were gathered with document review and
semi-structured interviews. Participants included 20 junior high school ITS
course teachers determined with snowball sampling method. The data were
analyzed by the descriptive analysis method. Based on the findings, it can be
stated that the 2017 draft ITS curriculum has more advantages compared to the
2012 curriculum and the teachers considered the new curriculum draft more
effective and applicable. However, it was determined that the textbook should
be immediately developed before the implementation of the curriculum.

References

  • Akbıyık, C. ve Seferoğlu, S. (2012). İlköğretim bilişim teknolojileri dersinin işlenişi: Öğretmen görüş ve uygulamaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12 (1), 406-424.
  • Baran, B., Akpınar, E., Karakoyun, A. Ve Koca, Z. (2016). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programına ait öğretmen görüşlerinin incelenmesi 3. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Konferansı bildiri kitabı içinde (ss. 49-58). http://nte2016.egebote.org/nte2016_proceedings.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Başaran, Y.(2017). Sosyal bilimlerde öğrenme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 47, 480-495.
  • Bilişim Teknolojileri Eğitimcileri Derneği (2017). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi taslak öğretim programı değerlendirmesi, www.bte.org.tr adresinden erişilmiştir.
  • Er, F. ve Güven, B. (2008). İlköğretim 6, 7 ve 8.sınıf bilgisayar dersi programının içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 175-184.
  • Erçetin, Ş. ve Durak, A. (2017). Ortaokullarda bilişim teknolojileri ve yazılım dersinin işlenişi, yaşanan problemler ve çözüm önerileri: Öğretmen görüşleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 159-176.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi; nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Eskicumalı, A., Erdoğan, D., Demirtaş, Z. ve Arslan, S. (2014). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ile yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması, International Journal of Human Sciences, 11 (1), 1077-1094.
  • Gülcü, A., Aydn, S. ve Aydın, Ş. (2013). İlköğretim okullarında bilişim teknolojileri dersi yeni öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (8), 73-92.
  • Hays, P. A. (2004). Case study research. K. deMarrais ve S. D. Lappan (Ed.), Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and The Social Sciences içinde (s. 217-234). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.004.
  • Karakuş, M., Çimen Çoşğun, Ü. ve Lal, İ. (2015). Ortaokul bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 461-486.
  • Karal, H., Reisoğlu, G. ve Günaydın, E. (2010). İlköğretim bilişim teknolojileri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 46-64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012) Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi (5., 6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden erişilmiştir.
  • MEB İGM (2006). İlköğretim Seçmeli Bilgisayar (1.-8.sınıflar) Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi.
  • Mercimek, B. ve Ilic, U. (2017). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı güncelleme önerisine yönelik bir değerlendirme. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 1-9.
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Merkezi –METARGEM (1991). Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Ankara: METARGEM.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü – MEB İGM (1998). İlköğretim Seçmeli Bilgisayar (4.-8.sınıflar) Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi 2492 Eylül-2 Sayılı Karar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/62-1998 adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323.343.
  • Parker, T. (2015). Durum çalışması. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel Araştırma: Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (s. 119-133). Ankara: Anı.
  • Patton, M. Q. (1990), How to use qualitative methods in evaluation (2. Edition), Newbury Park, CA: Sage Publications Ltd.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction. London: Sage Publishing
  • Tanataş, D. (2010). İlköğretim Seçmeli Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programının Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Malatya İli Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Uzgur, B. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ege bölgesi örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(34). 273-294.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research (design and methods). California, CA: Sage.
  • Yüksek Öğretim Kurulu – YÖK (1998). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi_ogretmen_yetistirme_lisans_programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c adresinden erişilmiştir.

Ortaokul 5. Sınıf 2017 Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Taslak Öğretim Programı ile 2012 Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Karşılaştırılması

Year 2018, , 147 - 175, 30.04.2018
https://doi.org/10.17569/tojqi.411971

Abstract











Ülkemizde
1980’li yıllarda başlayan bilgisayar teknolojilerine, eğitim-öğretim süreçleri
ile bütünleştirilmesine ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelere bağlı olarak
21. yüzyılda daha fazla önem verilmeye başlanmıştır. Bu bağlamda, ülkemizde
atılan en önemli adımlardan biri de nitelikli bilgisayar okuryazarı bireylerin
yetiştirilmesi amacıyla hemen hemen tüm eğitim basamaklarını kapsayacak şekilde
bilişim teknolojilerinin bir ders olarak okutulmaya başlanması olmuştur.
Ortaokul bilişim teknolojileri ve yazılım (BTY) dersi, öğretim programında
bilim ve teknolojideki gelişmelere ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın eğitim
sisteminde yaptığı yenilikler ile değişikliklere bağlı olarak çeşitli
düzenlemeler ve geliştirme çalışmaları yapılmıştır. Bunlardan son ikisi 2012 ve
2017 yıllarında gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı 2017 BTY dersi taslak
öğretim programının 2012 BTY dersi öğretim programı ile karşılaştırılarak
incelenmesi ve bir önceki programa göre olumlu ve olumsuz yönlerinin ortaya
konmasıdır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırma verileri doküman incelemesi ve yarı-yapılandırılmış
görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, kartopu örnekleme
yöntemi kullanılarak belirlenen 20 adet BTY dersi ortaokul öğretmeninden
oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir.
Araştırmanın sonuçlarına göre, 2017 yılı BTY dersi taslak öğretim programının
2012 yılı öğretim programına göre güçlü yönlerinin daha fazla olduğu ve
öğretmenler tarafından daha etkili ve uygulanabilir bulunduğu söylenebilir.
Bununla birlikte, öğretim programının uygulanmasına geçilmeden önce öğrencilere
ders çalışma kitabının ivedilikle hazırlanması gerektiği belirlenmiştir.

References

  • Akbıyık, C. ve Seferoğlu, S. (2012). İlköğretim bilişim teknolojileri dersinin işlenişi: Öğretmen görüş ve uygulamaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12 (1), 406-424.
  • Baran, B., Akpınar, E., Karakoyun, A. Ve Koca, Z. (2016). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programına ait öğretmen görüşlerinin incelenmesi 3. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Konferansı bildiri kitabı içinde (ss. 49-58). http://nte2016.egebote.org/nte2016_proceedings.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Başaran, Y.(2017). Sosyal bilimlerde öğrenme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 47, 480-495.
  • Bilişim Teknolojileri Eğitimcileri Derneği (2017). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi taslak öğretim programı değerlendirmesi, www.bte.org.tr adresinden erişilmiştir.
  • Er, F. ve Güven, B. (2008). İlköğretim 6, 7 ve 8.sınıf bilgisayar dersi programının içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 175-184.
  • Erçetin, Ş. ve Durak, A. (2017). Ortaokullarda bilişim teknolojileri ve yazılım dersinin işlenişi, yaşanan problemler ve çözüm önerileri: Öğretmen görüşleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 159-176.
  • Erdoğan, M. (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi; nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Eskicumalı, A., Erdoğan, D., Demirtaş, Z. ve Arslan, S. (2014). Fen ve teknoloji dersi öğretim programları ile yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programlarının karşılaştırılması, International Journal of Human Sciences, 11 (1), 1077-1094.
  • Gülcü, A., Aydn, S. ve Aydın, Ş. (2013). İlköğretim okullarında bilişim teknolojileri dersi yeni öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (8), 73-92.
  • Hays, P. A. (2004). Case study research. K. deMarrais ve S. D. Lappan (Ed.), Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and The Social Sciences içinde (s. 217-234). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.004.
  • Karakuş, M., Çimen Çoşğun, Ü. ve Lal, İ. (2015). Ortaokul bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 461-486.
  • Karal, H., Reisoğlu, G. ve Günaydın, E. (2010). İlköğretim bilişim teknolojileri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 46-64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012) Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi (5., 6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden erişilmiştir.
  • MEB İGM (2006). İlköğretim Seçmeli Bilgisayar (1.-8.sınıflar) Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi.
  • Mercimek, B. ve Ilic, U. (2017). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı güncelleme önerisine yönelik bir değerlendirme. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 1-9.
  • Mesleki ve Teknik Eğitim Araştırma ve Geliştirme Merkezi –METARGEM (1991). Türkiye’de Bilgisayar Destekli Eğitim. Ankara: METARGEM.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürlüğü – MEB İGM (1998). İlköğretim Seçmeli Bilgisayar (4.-8.sınıflar) Dersi Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1998). Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi 2492 Eylül-2 Sayılı Karar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: Ankara. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/62-1998 adresinden erişilmiştir.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323.343.
  • Parker, T. (2015). Durum çalışması. F.N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel Araştırma: Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (s. 119-133). Ankara: Anı.
  • Patton, M. Q. (1990), How to use qualitative methods in evaluation (2. Edition), Newbury Park, CA: Sage Publications Ltd.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction. London: Sage Publishing
  • Tanataş, D. (2010). İlköğretim Seçmeli Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programının Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Malatya İli Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Uzgur, B. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Ege bölgesi örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(34). 273-294.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yin, R. K. (2002). Case study research (design and methods). California, CA: Sage.
  • Yüksek Öğretim Kurulu – YÖK (1998). T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/Egitim_fakultesi_ogretmen_yetistirme_lisans_programlari_mart_98.pdf/5e166018-b806-48d5-ae13-6afd5dac511c adresinden erişilmiştir.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Gülten Feryal Gündüz 0000-0001-8096-5598

Elif Buğra Kuzu Demir 0000-0003-1779-5340

Publication Date April 30, 2018
Submission Date April 2, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Gündüz, G. F., & Kuzu Demir, E. B. (2018). Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9(2), 147-175. https://doi.org/10.17569/tojqi.411971
AMA Gündüz GF, Kuzu Demir EB. Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum. TOJQI. April 2018;9(2):147-175. doi:10.17569/tojqi.411971
Chicago Gündüz, Gülten Feryal, and Elif Buğra Kuzu Demir. “Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9, no. 2 (April 2018): 147-75. https://doi.org/10.17569/tojqi.411971.
EndNote Gündüz GF, Kuzu Demir EB (April 1, 2018) Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9 2 147–175.
IEEE G. F. Gündüz and E. B. Kuzu Demir, “Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum”, TOJQI, vol. 9, no. 2, pp. 147–175, 2018, doi: 10.17569/tojqi.411971.
ISNAD Gündüz, Gülten Feryal - Kuzu Demir, Elif Buğra. “Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 9/2 (April 2018), 147-175. https://doi.org/10.17569/tojqi.411971.
JAMA Gündüz GF, Kuzu Demir EB. Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum. TOJQI. 2018;9:147–175.
MLA Gündüz, Gülten Feryal and Elif Buğra Kuzu Demir. “Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol. 9, no. 2, 2018, pp. 147-75, doi:10.17569/tojqi.411971.
Vancouver Gündüz GF, Kuzu Demir EB. Comparison of 2017 5th Grade Information Technologies and Software Course Draft Curriculum and 21012 Information Technologies and Software Course Curriculum. TOJQI. 2018;9(2):147-75.