Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin
internet tabanlı seçici öğrenme alışkanlıklarını nitel temelde derinlemesine
incelemektir. Enformasyon edinimini izleyen bir internet tabanlı seçici öğrenme
sürecini ele almak üzere bir bütüncül tek durum çalışması yürütülmüştür. 2015
yılında Türkiye’de bir devlet üniversitesinin ikinci sınıfında öğrenim görmekte
olan ve üç farklı anabilim dalından 37 katılımcının yer aldığı araştırmanın
veri kaynakları gözlem kayıtları, alan notları, katılımcı günlükleri ve görüşme
sorularına verilen yanıtlardan oluşmaktadır. Dört haftalık bir sosyal gözlem
ile enformasyon arayışı davranışı ve izleyen süreçte olası bir seçici öğrenme
amaçlı bilgi edinimi konusunda veri toplanmıştır. Gözlemlerin ardından tipik
durum örneklemesine uyan bir yordamla iki aşamalı görüşmeler gerçekleştirilmiş;
seçici öğrenmeye yönelen katılımcılarla gerçekleştirilen odak grup
görüşmesinden yararlanılarak enformasyon arayışı davranışı aşamasında kalan
katılımcılarla işbirlikli yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir.
Enformasyon arayışı davranışı eğilimi ve seçici öğrenme amaçlı bilgi edinme,
betimsel analiz süreçlerinin iki ana teması olarak ön plana çıkmıştır.
Araştırmanın bulguları alt-temalar ve işaret ettikleri kavramlar eşliğinde
yorumlanmış ve bir dizi doğurguya dikkat çekilmiştir. Araştırmada detaylı arama
yapmak isteğinin seçici öğrenmeye yönelmede bir eşik olduğu, enformasyon
arayışı davranışından seçici öğrenmeye geçişte katılımcıların sözlük kullanan
ve özelleşmiş arama yapmaya çalışan katılımcılarla etkileşim kurma eğilimi
olduğu, doğrudan bir eğitim verilmese de seçici öğrenme eğiliminde olan
katılımcıların kaynak aramada da kendilerince uygun gördükleri fakat aynı
zamanda genel kabul gören kriterlere (Web sitesinin kaynak gösterip
göstermediği, içeriğin kabul görüp göremeyeceği ve kullanılabilirlik)
ulaşabildikleri sonuçları ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda seçici öğrenmeye
yönelmede alan kapsamında kalma koşuluyla konu seçiminde serbest bırakılmanın
önemli bir etken olduğu sonucuna ulaşılırken, konu seçiminde tamamen serbest
olmak her iki grup için de iş görmemiştir. Çalışma araştırma alanı, paydaşlar
ve güncel uygulamalara ilişkin önerilerle sonlandırılmıştır.
The purpose of this study is to scrutinize education
faculty students’ internet-based selective learning habits on a qualitative
basis. A single-case holistic case study was conducted on an internet-based
selective learning process following information retrieval. Participants were
37 sophomore students enrolled at three different departments of a state
university in Turkey. Research data were collected in 2015 through observation
records, field notes, participant diaries and interview questions. A four-week
observation procedure was implemented in order to collect data on information
search behavior and knowledge acquisition on the purpose of selective learning.
Two stepwise-interviews were carried out based on typical sampling
understandings: a co-constructed interview was conducted with the participants
browsing only for information retrieval, using the data originated from the
focus group interview on selective learning. Predisposition towards information
retrieval and knowledge acquisition for selective learning were the two main
themes derived from the data, and descriptive analysis was used to address
these themes. The findings were interpreted in company with the
subthemes-concepts structure and a series of implications were drawn based on
the results of the study. The results of the study showed that a tendency to
detailed search behavior is a threshold for selective learning. Participants
with a tendency to learn selectively wanted to interact with the participants
using online dictionaries and trying to conduct a specified search process.
Although they were not given extra information about any criterion within the
scope of the study, selective learners were capable of applying and discussing
the search criteria (ie. whether a website cited any reference, the content
credibility and usability) echoed by themselves. While
being free to select the search topic in the field of study is an important motive
for selective learning, being completely free for searching and reporting a
topic does not work for both two groups. The study ends with some suggestions
for future research, stakeholders and current practice.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | December 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |