There are 79.5 million people, including children, left their home countries forcibly. Besides, the duration of exile for people who forcibly displaced their countries becomes 17 years. During the time refugees stay in the host countries, they try to learn the host country’s culture, traditions, and values to adapt and survive. Schools are the key components to develop cultural competency. Within this study, it is aimed to review articles that include examples of good practice for school counselors and teachers working with refugee students. In this review, meta- analysis is utilized to examine the qualitative studies about the educational process of refugee students. Forty-one studies included in this meta-analysis. These 41 studies divided into four main themes; refugees’ adaptation, school experiences, policies, and refugee health. Best practices for teachers and school counselors who are working at refugee- receiving schools were presented.
Çocuklar dahil olmak üzere zorla yerinden edilen 79,5 milyon kişi bulunmaktadır. Zorla yerinden edilen kişilerin ev sahibi ülkede kalma süresi 17 yılı bulmuştur. Ev sahibi ülkede kaldıkları süre boyunca mülteciler uyum sağlamak ve hayatlarını devam ettirebilmek için ev sahibi ülkenin kültürünü, geleneklerini ve değerlerini öğrenmeye çalışmaktadırlar. Okullar kültürel yeterliliği geliştirmede kilit bir rol üstlenmektedirler. Bu çalışma ile birlikte mülteci öğrenciler ile çalışan okul psikolojik danışman ve öğretmenler için iyi uygulama örneklerinin derlenmesi amaçlanmıştır. Bu derleme çalışmasında mülteci öğrencilerin eğitim süreçleri hakkındaki nitel çalışmaların incelenmesinde meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu meta-analiz çalışmasına 41 çalışma dahil edilmiştir. Bu 41 çalışma, dört tema altında incelenmiştir; mülteci uyumu, okul deneyimleri, politikalar ve mülteci sağlığı. Mülteci alan okullarda çalışan okul psikolojik danışmanları ve öğretmenler için iyi uygulama örnekleri sunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2021 |
Submission Date | January 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |