Yansıtıcı düşünme becerisi, öğretmen adaylarının
“öğretmen gibi düşünmeyi ve davranmayı” farklı yollarla öğrenmelerine ve
bunları yansıtmalarına olanak sağlaması bakımından öğretmen eğitiminde önemli
bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı Öğretmenlik Uygulaması dersinde
uygulanan yansıtıcı günlük etkinliklerine ilişkin öğretmen adaylarının
görüşlerini belirlemektir. Durum çalışması olarak desenlenen bu araştırma
kapsamında 2013-2014 öğretim yılı Bahar döneminde Hacettepe Üniversitesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde Öğretmenlik Uygulaması
dersine kayıtlı olan 20 öğretmen adayının görüşleri, açık uçlu 6 sorunun yer
aldığı bir form aracılığıyla toplanmıştır. Bunun yanı sıra, yansıtıcı
günlüklerin mesleki yaşamdaki etkisini görebilmek için çalışmaya katılan grup
içerisinden öğretmen olarak atanan üç öğretmenle bir yıl sonra görüşmeler
yapılmıştır. Toplanan görüşme verileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş
ve açık uçlu sorularla eşleşen temalar altında incelenmiştir. Elde edilen bulgulara
göre öğretmen adayları günlükler sayesinde kendilerini bütüncül bir şekilde
değerlendirme, kendi gelişimlerini izleme, eleştirel bir bakış açısı kazanma,
sorumluluk duygusunu ve yazı yazma becerilerini geliştirme olanağı bulduklarını
ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları, birbirlerinin günlüklerinden de deneyim
kazandıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçları da
yansıtıcı günlüklerin hem kişisel hem de mesleki gelişime katkı sağladığını
ortaya koymuştur.
Reflective thinking skill helps prospective teachers
to learn “thinking and acting like a teacher” with different ways and therefore
has an important role on teacher education. The aim of this study is to
determine the views of prospective teachers on their reflective journals in
“Teaching Practice” course. Study group consisted of twenty prospective
teachers who were enrolled in Teaching Practice course in Hacettepe University,
Department of Computer Education and Instructional Technology at 2013-2014
Spring semester. Data were collected with an open ended questionnaire which had
six items in this case study. Besides, in order to see the long-term impact of
reflective journals on their professional life, researchers carried out an
interview with three of prospective teachers who worked as ICT teachers on the
following year. Interview data were analyzed with content analysis method and
examined under themes that matched with the research questions. Prospective
teachers underlined that they have evaluated themselves as a holistic way,
watched their own development, gained a critical perspective, expressed their
sense of responsibility and developed their writing skills with the help of journals.
Results also showed that they gained new experiences through others’ blogs.
Moreover, interview results showed that reflective journals contributed their
personal and professional development.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2016 |
Submission Date | October 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 4 |