The aim of this research is “Understanding the effects of historical empathy model on academic achievement and attitudes towards the lesson of Turkish Republic (T.R.) Revolution History and Kemalism”. To realize the research aim, explanatory mixed method design was administered. Within that context, firstly, quantitative method was used. Next, qualitative method was employed in order to explain quantitative data. In the quantitative stage, academic achievement test and attitudes towards the lesson scale were used as data collection tools; in qualitative stage video camera and semi-structured interview form were administered. Quantitative data of the research were analyzed via T tests, Manova and One-Way Covariance Analysis whilst qualitative data were solved via thematic analysis. Analysis of quantitative data revealed that historical empathy model had statistically significant (p<0,5) effect on students' academic achievement levels and their mean scores in attitudes towards the lesson. It was detected that historical empathy contributed to academic achievement by developing multiple literacies and motivated them to take historical context into account; since the method unveiled a range of emotional reactions, it was useful to help them develop positive attitudes towards the lesson.
Bu araştırmanın amacı, “Türkiye Cumhuriyeti (T.C.) İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde, tarihsel empati modelinin, akademik başarı ile derse yönelik tutum üzerindeki etkilerini anlamak”tır. Araştırmanın amaçlarını gerçekleştirmek için açıklayıcı karma yöntem deseni işe koşulmuştur. Bu bağlamda öncelikle nicel; ardından nicel verileri açıklamak için nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında veri toplama araçları olarak, akademik başarı testi ile derse yönelik tutum ölçeği; nitel aşamasında video kamera ve yarı yapılandırılmış görüşme formu işe koşulmuştur. Araştırmanın nicel verileri, t testleri, Manova ve Tek Yönlü Kovaryans Analizi ile nitel verileri ise tematik analizle çözümlenmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda, tarihsel empati modelinin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine istatistiksel olarak anlamlı (p<0,5) bir etkisinin olduğu ve derse yönelik tutum ortalamalarını arttırdığı saptanmıştır. Tarihsel empatinin, öğrencilerin, çoklu okuryazarlıklar geliştirme ve tarihsel bağlamı dikkate almalarını sağlayarak akademik başarılarını olumlu olarak etkilediği; çeşitli duygusal tepkilerini açığa çıkardığı için de derse yönelik olumlu tutumlar geliştirmelerini sağladığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | April 17, 2021 |
Submission Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | March 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 2 |
Bibtex | @research article { tojqi851525, journal = {Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry}, eissn = {1309-6591}, address = {}, publisher = {Abdullah KUZU}, year = {2021}, volume = {12}, number = {2}, pages = {329 - 356}, doi = {10.17569/tojqi.851525}, title = {Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method}, key = {cite}, author = {Elbay, Sezgin and Kaya, Erdoğan} } |
APA | Elbay, S. & Kaya, E. (2021). Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method . Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry , 12 (2) , 329-356 . DOI: 10.17569/tojqi.851525 |
MLA | Elbay, S. , Kaya, E. "Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method" . Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 12 (2021 ): 329-356 <https://dergipark.org.tr/en/pub/tojqi/issue/61506/851525> |
Chicago | Elbay, S. , Kaya, E. "Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 12 (2021 ): 329-356 |
RIS | TY - JOUR T1 - Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method AU - SezginElbay, ErdoğanKaya Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.17569/tojqi.851525 DO - 10.17569/tojqi.851525 T2 - Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry JF - Journal JO - JOR SP - 329 EP - 356 VL - 12 IS - 2 SN - -1309-6591 M3 - doi: 10.17569/tojqi.851525 UR - https://doi.org/10.17569/tojqi.851525 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method %A Sezgin Elbay , Erdoğan Kaya %T Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method %D 2021 %J Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry %P -1309-6591 %V 12 %N 2 %R doi: 10.17569/tojqi.851525 %U 10.17569/tojqi.851525 |
ISNAD | Elbay, Sezgin , Kaya, Erdoğan . "Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 12 / 2 (April 2021): 329-356 . https://doi.org/10.17569/tojqi.851525 |
AMA | Elbay S. , Kaya E. Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method. TOJQI. 2021; 12(2): 329-356. |
Vancouver | Elbay S. , Kaya E. Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2021; 12(2): 329-356. |
IEEE | S. Elbay and E. Kaya , "Understanding the Multiple Effects of Historical Empathy: A Study Explanatory Mixed Method", Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol. 12, no. 2, pp. 329-356, Apr. 2021, doi:10.17569/tojqi.851525 |