BibTex RIS Cite

Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik

Year 2015, Volume: 8 Issue: 17, 67 - 80, 25.07.2016

Abstract

Üniversitelerin ortaya çıkış ve gelişim sürecinin incelenmesi, üniversitenin egemen üretim tarzına ve sınıfsal ihtiyaçlara/özelliklere uygun olarak yeniden ve yeniden yapılandırıldığını ortaya koymaktadır. Vakıf üniversiteleri, belli bir toplumsal ilişkiler sistemi içinde bilginin bir kaynağı olarak görülen eğitimin metalaştırılmasının bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Türkiye’de vakıf üniversiteleri, kamusal eğitimin kaldırılması sürecin bir parçası olarak, tesadüfi olmayan bir şekilde, 1980’lerden sonra kurulmuştur. 2014 yılı itibariyle 80 vakıf üniversitesi bulunmaktadır. Mevzuat açıkça vakıf yükseköğretim kurumlarının kazanç amacı gütmeyeceğini düzenlemektedir. Bununla birlikte, vakıf üniversitesi temel amacı “gelir” elde etmektir. Vakıf üniversiteleri kamu hizmeti yerine getiren, kar amacı gütmeyen tüzel kişiliklerden çıkarak de facto birer özel üniversiteye dönüşmüştür.

References

  • Yükseköğretimin Serbest Düşüşü: Özel Üniversiteler, der. M. S. Değirmencioğlu & K. İnal, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Günday, M. 2004, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara. http://yok.gov.tr/html/kalite/files/yuksekogretimde%20kalite_30.6.14_son.pdf
  • Kavili Arap, S. 2010, “Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Yeni
  • Üniversiteler ve Kuruluş Gerekçeleri”, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt 65, Sayı: 1, s. 1-29. Küçük, Y. (t.y.), Ekonomi Sınıflar ve Eğitim, TÖB-DER Eğitim Yayınları 5, Ankara. Özsoy, S. 2002, “Yükseköğretimde Ticarileşme Süreci ve Hak Söylemi”, Özgür
  • Üniversite Forumu, Sayı: 17. Söyler, İ. 2008, “Eğitim Hizmetleri Bağlamında Vakıf Üniversitelerinin Finansal ve Vergisel Sorunları”, Maliye Dergisi, Sayı: 154, s. 52-76.
  • Vatansever, A. & Gezici Yalçın, M. 2015, “Ne Ders Olsa Veririz” Akademisyenin Vasıfsız
  • İşçiye Dönüşümü, İletişim Yayınları, İstanbul YÖK, 2014, Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (Temel İstatistikler), 17 Mart 2014, Afyon.
  • EK: 2014-2015 Tüm Vakıf Üniversiteleri ile Vakıf MYO’ların Öğrenim Ücretleri:

“Foundation” Universities in Turkey: A Makeshift Feature

Year 2015, Volume: 8 Issue: 17, 67 - 80, 25.07.2016

Abstract

Investigating emergence and development processes of the universities reveals that the university is restructured repeatedly in accordance with dominant mode of production and needs/specifications of different classes. Foundation universities have emerged as a result of the commodification of education, which is seen as a source of information in a certain system of social relations. In Turkey, foundation universities were established within a non-random manner after 1980s as part of the removal process of public education. As of 2014, there are 80 foundation universities. Legislation clearly states that private higher education institutions should be non-profit. However, the main purpose of private universities is generating “income”. Foundation universities have become de facto private universities rather than fulfilling the public service and being non-profit entities.

References

  • Yükseköğretimin Serbest Düşüşü: Özel Üniversiteler, der. M. S. Değirmencioğlu & K. İnal, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Günday, M. 2004, İdare Hukuku, İmaj Yayınevi, Ankara. http://yok.gov.tr/html/kalite/files/yuksekogretimde%20kalite_30.6.14_son.pdf
  • Kavili Arap, S. 2010, “Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Yeni
  • Üniversiteler ve Kuruluş Gerekçeleri”, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt 65, Sayı: 1, s. 1-29. Küçük, Y. (t.y.), Ekonomi Sınıflar ve Eğitim, TÖB-DER Eğitim Yayınları 5, Ankara. Özsoy, S. 2002, “Yükseköğretimde Ticarileşme Süreci ve Hak Söylemi”, Özgür
  • Üniversite Forumu, Sayı: 17. Söyler, İ. 2008, “Eğitim Hizmetleri Bağlamında Vakıf Üniversitelerinin Finansal ve Vergisel Sorunları”, Maliye Dergisi, Sayı: 154, s. 52-76.
  • Vatansever, A. & Gezici Yalçın, M. 2015, “Ne Ders Olsa Veririz” Akademisyenin Vasıfsız
  • İşçiye Dönüşümü, İletişim Yayınları, İstanbul YÖK, 2014, Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (Temel İstatistikler), 17 Mart 2014, Afyon.
  • EK: 2014-2015 Tüm Vakıf Üniversiteleri ile Vakıf MYO’ların Öğrenim Ücretleri:
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA39CC58FT
Journal Section Articles
Authors

Rana Gürbüz This is me

Yüksel Akkaya This is me

Publication Date July 25, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 17

Cite

APA Gürbüz, R., & Akkaya, Y. (2016). Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik. Toplum Ve Demokrasi Dergisi, 8(17), 67-80.
AMA Gürbüz R, Akkaya Y. Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik. Toplum ve Demokrasi Dergisi. July 2016;8(17):67-80.
Chicago Gürbüz, Rana, and Yüksel Akkaya. “Türkiye’de ‘Vakıf’ Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik”. Toplum Ve Demokrasi Dergisi 8, no. 17 (July 2016): 67-80.
EndNote Gürbüz R, Akkaya Y (July 1, 2016) Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik. Toplum ve Demokrasi Dergisi 8 17 67–80.
IEEE R. Gürbüz and Y. Akkaya, “Türkiye’de ‘Vakıf’ Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik”, Toplum ve Demokrasi Dergisi, vol. 8, no. 17, pp. 67–80, 2016.
ISNAD Gürbüz, Rana - Akkaya, Yüksel. “Türkiye’de ‘Vakıf’ Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik”. Toplum ve Demokrasi Dergisi 8/17 (July 2016), 67-80.
JAMA Gürbüz R, Akkaya Y. Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik. Toplum ve Demokrasi Dergisi. 2016;8:67–80.
MLA Gürbüz, Rana and Yüksel Akkaya. “Türkiye’de ‘Vakıf’ Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik”. Toplum Ve Demokrasi Dergisi, vol. 8, no. 17, 2016, pp. 67-80.
Vancouver Gürbüz R, Akkaya Y. Türkiye’de “Vakıf” Üniversiteleri: Eğreti Bir Özellik. Toplum ve Demokrasi Dergisi. 2016;8(17):67-80.