Research Article
BibTex RIS Cite

THE OCCUPATIONAL SELF-EFFICACY OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION DEPARTMENT STUDENTS

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 241 - 259, 31.03.2024

Abstract

This research was carried out among 3rd-year and 4th-year students studying German Language Teaching, Arabic Language Teaching, French Language Teaching and English Language Teaching at Foreign Languages Education Department of a state university to determine the occupational self-efficacy of pre-service foreign language teachers. 9-degree Likert scale for teachers’ self-efficacy, which was adapted into Turkish by Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya. (2005), was used in the research. Self-efficacy plays a significant role in individuals turning their knowledge and skills into performance. One’s performance is affected positively when his/her self-efficacy is high, and negatively when it is low. So, the occupational self-efficacy of teachers affects students’ success as well. In this regard, the occupational self-efficacy of pre-service foreign language teachers was analyzed, and several suggestions were made in the Result section. No noteworthy difference was identified between the levels of self-efficacy in the sub-dimensions of gender and grade. Nevertheless, it was observed that the occupational self-efficacy of pre-service teachers, whose academic grade point averages are 3.00 and more, is high in the dimension of “student participation”, whereas the occupational self-efficacy of pre-service Arabic and French teachers is high in the dimensions of “classroom management” and “student participation” as well as in the general scale. It was determined that the occupational self-efficacy of Foreign Language Education Department students approximates the degree of “pretty high (7)”.

References

  • Arseven, Ayla. (2016). Bir kavram analizi. Journal of Turkish Studies, 11, 63. DOI: 10.7827/TurkishStudies.10001 AYDIN, R., Yunus, R., ve Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 1-12. DOI: 10.15285/EBD.2014409739
  • Avrupa Konseyi (2020). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: (D-AOBM) öğrenme, öğretme ve değerlendirme tamamlayıcı cilt. 04.12.2022 tarihinde https://rm.coe.int/diller-icin-avrupa-ortak-basvuru-metni-ogrenme-ogretme-degerlendirme-t/1680a52d54 adresinden erişilmiştir.
  • Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. L. Pervin ve O. John (Ed.), Handbook of personality (2. Basım,154-196). New York: Guilford.
  • Bayrakcı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Can, Dilek. (2020). Almanca öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının ve mesleki tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Carré, P. (2003). La double dimension de l'apprentissage autodirigé contribution à une théorie du sujet Social apprenant. La Revue canadienne pour I'etude de I 'education des adultes, 17, 66-91.
  • Cuq, J.P. (Ed). (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International.
  • Cuq, J.P. ve Gruca, I. (2005). Cours de didactique du français langue étrangère. Grenoble: PUG.
  • de l’Europe (2007). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale, 21.11.2022 tarihinde https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/EPOSTL-FR.pdf?ver=2018-03-22-164303-683 adresinden erişilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doyon, P.R. (2013). Lien entre le sentiment d'auto-efficacité et l'épuisement professionnel chez des enseignantes et enseignants et inventaire des obstacles et facilitateurs a leur épanouissement professionnel. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Québec à trois rivières Üniversitesi, Québec.
  • Ekizler, Fulden. (2013). Hizmet öncesi ve hizmet içi ingilizce öğretmenlerinin öğretme endişeleri ve öz yeterlik düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güven, M., ve Baltaoğlu, G. M. (2017). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları, öğrenme stilleri ve öğrenme stratejilerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği1. DOI: 10.15285/EBD.2014409739
  • Kansu, A. Ve Sayar, G. (2018). Öz yeterlik, yaşam anlamı ve yaşam bağlılığı kavramları üzerine bir inceleme. Etkileşim, 1, 78-89. DOI:10.32739/etkilesim.2018.1.11
  • Kurbanoğlu, S. S. (2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152. DOI: https://doi.org/10.15612/BD.2004.484
  • Kurt, A. (Ed). (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri 26.11.2022 tarihinde http://www.mku.edu.tr/files/1005-4a8f7119-18da-4212-82a9-771089655104.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. 13.11.2022 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Öncü, H. (2012). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 183-206.
  • Rondier, M. (2014). A. Bandura. Auto-efficacité. Le sentiment d’efficacité personnelle. L’orientation scolaire et professionnelle. DOI: 10.4000/osp.741
  • Safourcade S. ve Séraphin Alava (2009). S’auto évaluer pour agir: rôle du sentiment d’efficacité personnelle dans les pratiques d’enseignement. Questions Vives. DOI: 10.4000/questionsvives.444
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şen, İlknur. (2019). Arapça öğretmenlerinin mezuniyetleri bağlamında öğretmenlik yeterlikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, A. (Ed). (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, 26.11.2022 tarihinde https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/ARY101U/ebook/ARY101U-12V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tagliante, C. (2006). La classe de langue (nouvelle edition). Paris: CLE International.
  • Vanthier, H. (2009). L’enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik sosyal bilimler dergisi, 12(45), 88-104.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları, 20.11.2022 tarihinde https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişilmiştir.

YABANCI DİL EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ ÖZ YETERLİK İNANÇLARI

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 241 - 259, 31.03.2024

Abstract

Bu araştırma, yabancı dil öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeylerini belirlemek amacıyla bir devlet üniversitesinin Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde Alman Dili Eğitimi, Arap Dili Eğitimi, Fransız Dili Eğitimi ve İngiliz Dili Eğitimi Anabilim dallarında 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Likert tipinde 9 dereceli “Öğretmenlik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Öz yeterlik inancı, bireylerin bilgi ve becerilerini performansa dönüştürmesi sürecinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Bireylerin öz yeterlik inanç düzeyi yüksek olduğunda bu durum performansına olumlu yönde, düşük olduğunda ise olumsuz yönde etki etmektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin mesleki öz yeterlik inançları, öğrencilerin başarısının üzerinde etkili olmaktadır. Bu bağlamda, yabancı dil öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeyleri incelenmiş olup sonuç bölümünde önerilerde bulunulmuştur. Araştırma sonucunda cinsiyet ve sınıf düzeyi alt boyutlarında öz yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Buna karşılık akademik not ortalaması 3.00 ve üzeri olan öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının “öğrenci katılımı” boyutunda; Arapça ve Fransızca öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının “sınıf yönetimi, öğrenci katılımı” boyutlarında ve genel ölçek puanında daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca yabancı diller eğitimi bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeylerinin “oldukça yüksek (7)” derecesine yakın olduğu saptanmıştır.

References

  • Arseven, Ayla. (2016). Bir kavram analizi. Journal of Turkish Studies, 11, 63. DOI: 10.7827/TurkishStudies.10001 AYDIN, R., Yunus, R., ve Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 1-12. DOI: 10.15285/EBD.2014409739
  • Avrupa Konseyi (2020). Diller için Avrupa ortak başvuru metni: (D-AOBM) öğrenme, öğretme ve değerlendirme tamamlayıcı cilt. 04.12.2022 tarihinde https://rm.coe.int/diller-icin-avrupa-ortak-basvuru-metni-ogrenme-ogretme-degerlendirme-t/1680a52d54 adresinden erişilmiştir.
  • Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. L. Pervin ve O. John (Ed.), Handbook of personality (2. Basım,154-196). New York: Guilford.
  • Bayrakcı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 198-210.
  • Can, Dilek. (2020). Almanca öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının ve mesleki tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Carré, P. (2003). La double dimension de l'apprentissage autodirigé contribution à une théorie du sujet Social apprenant. La Revue canadienne pour I'etude de I 'education des adultes, 17, 66-91.
  • Cuq, J.P. (Ed). (2003). Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International.
  • Cuq, J.P. ve Gruca, I. (2005). Cours de didactique du français langue étrangère. Grenoble: PUG.
  • de l’Europe (2007). Portfolio européen pour les enseignants en langues en formation initiale, 21.11.2022 tarihinde https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/EPOSTL-FR.pdf?ver=2018-03-22-164303-683 adresinden erişilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2012). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doyon, P.R. (2013). Lien entre le sentiment d'auto-efficacité et l'épuisement professionnel chez des enseignantes et enseignants et inventaire des obstacles et facilitateurs a leur épanouissement professionnel. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Québec à trois rivières Üniversitesi, Québec.
  • Ekizler, Fulden. (2013). Hizmet öncesi ve hizmet içi ingilizce öğretmenlerinin öğretme endişeleri ve öz yeterlik düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güven, M., ve Baltaoğlu, G. M. (2017). Öğretmen adaylarının özyeterlik algıları, öğrenme stilleri ve öğrenme stratejilerinin incelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği1. DOI: 10.15285/EBD.2014409739
  • Kansu, A. Ve Sayar, G. (2018). Öz yeterlik, yaşam anlamı ve yaşam bağlılığı kavramları üzerine bir inceleme. Etkileşim, 1, 78-89. DOI:10.32739/etkilesim.2018.1.11
  • Kurbanoğlu, S. S. (2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152. DOI: https://doi.org/10.15612/BD.2004.484
  • Kurt, A. (Ed). (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri 26.11.2022 tarihinde http://www.mku.edu.tr/files/1005-4a8f7119-18da-4212-82a9-771089655104.pdf adresinden erişilmiştir.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. 13.11.2022 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Öncü, H. (2012). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 183-206.
  • Rondier, M. (2014). A. Bandura. Auto-efficacité. Le sentiment d’efficacité personnelle. L’orientation scolaire et professionnelle. DOI: 10.4000/osp.741
  • Safourcade S. ve Séraphin Alava (2009). S’auto évaluer pour agir: rôle du sentiment d’efficacité personnelle dans les pratiques d’enseignement. Questions Vives. DOI: 10.4000/questionsvives.444
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Şen, İlknur. (2019). Arapça öğretmenlerinin mezuniyetleri bağlamında öğretmenlik yeterlikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Şimşek, A. (Ed). (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, 26.11.2022 tarihinde https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/ARY101U/ebook/ARY101U-12V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tagliante, C. (2006). La classe de langue (nouvelle edition). Paris: CLE International.
  • Vanthier, H. (2009). L’enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik sosyal bilimler dergisi, 12(45), 88-104.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları, 20.11.2022 tarihinde https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişilmiştir.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other), European Language, Literature and Culture
Journal Section TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 8 Issue 1
Authors

Akgül Mehtap Özcan 0009-0000-6732-7591

Nurten Özçelik 0000-0002-5743-7604

Publication Date March 31, 2024
Submission Date January 15, 2024
Acceptance Date March 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Özcan, A. M., & Özçelik, N. (2024). YABANCI DİL EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ ÖZ YETERLİK İNANÇLARI. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(1), 241-259.