This research was carried out among 3rd-year and 4th-year students studying German Language Teaching, Arabic Language Teaching, French Language Teaching and English Language Teaching at Foreign Languages Education Department of a state university to determine the occupational self-efficacy of pre-service foreign language teachers. 9-degree Likert scale for teachers’ self-efficacy, which was adapted into Turkish by Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya. (2005), was used in the research. Self-efficacy plays a significant role in individuals turning their knowledge and skills into performance. One’s performance is affected positively when his/her self-efficacy is high, and negatively when it is low. So, the occupational self-efficacy of teachers affects students’ success as well. In this regard, the occupational self-efficacy of pre-service foreign language teachers was analyzed, and several suggestions were made in the Result section. No noteworthy difference was identified between the levels of self-efficacy in the sub-dimensions of gender and grade. Nevertheless, it was observed that the occupational self-efficacy of pre-service teachers, whose academic grade point averages are 3.00 and more, is high in the dimension of “student participation”, whereas the occupational self-efficacy of pre-service Arabic and French teachers is high in the dimensions of “classroom management” and “student participation” as well as in the general scale. It was determined that the occupational self-efficacy of Foreign Language Education Department students approximates the degree of “pretty high (7)”.
Foreign Language Education Pre-Service Teachers Self-Efficacy Occupational Self-Efficacy Belief
Bu araştırma, yabancı dil öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeylerini belirlemek amacıyla bir devlet üniversitesinin Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde Alman Dili Eğitimi, Arap Dili Eğitimi, Fransız Dili Eğitimi ve İngiliz Dili Eğitimi Anabilim dallarında 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Likert tipinde 9 dereceli “Öğretmenlik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Öz yeterlik inancı, bireylerin bilgi ve becerilerini performansa dönüştürmesi sürecinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Bireylerin öz yeterlik inanç düzeyi yüksek olduğunda bu durum performansına olumlu yönde, düşük olduğunda ise olumsuz yönde etki etmektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin mesleki öz yeterlik inançları, öğrencilerin başarısının üzerinde etkili olmaktadır. Bu bağlamda, yabancı dil öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeyleri incelenmiş olup sonuç bölümünde önerilerde bulunulmuştur. Araştırma sonucunda cinsiyet ve sınıf düzeyi alt boyutlarında öz yeterlik inanç düzeyleri arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Buna karşılık akademik not ortalaması 3.00 ve üzeri olan öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının “öğrenci katılımı” boyutunda; Arapça ve Fransızca öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının “sınıf yönetimi, öğrenci katılımı” boyutlarında ve genel ölçek puanında daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca yabancı diller eğitimi bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki öz yeterlik inanç düzeylerinin “oldukça yüksek (7)” derecesine yakın olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other), European Language, Literature and Culture |
Journal Section | TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 8 Issue 1 |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | January 15, 2024 |
Acceptance Date | March 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |