Architecture is an essential part of historical and cultural attractions. Iran has a special position for tourism due to its geographical, cultural, artistic, and historical location. Iran, a country with different ethnic groups and thousands of years of culture and colourful history, has a special position among the world's countries. Iran is proud of its rich history, diverse civilisations, and unique collection of historical monuments that are a testimony to its ancient past. These historical buildings not only show the brilliance of the architecture of the past but also provide a glimpse of the culture and heritage of this land. This study aims to investigate the fundamental relationship between architecture and tourism, the two main industrial and historical architectures in the geographical context of Iran. Considering the importance of architecture in the tourism industry, this article attempts to examine and introduce historical architectural works in important cities of Iran and the impact of these places on the tourism industry. Considering the necessity and importance of the research, the research method used in this qualitative study was the descriptive method. Architecture is one of those documents that bring rich resources from the past, and in this regard, paying attention to historical buildings and traditional contexts and getting to know local architecture, traditions, and Iranian culture as well as possible can bring valuable results. The results showed that architecture and tourism affect each other's development and success. Architecture is a powerful tool that can be used to develop tourism, and if it is not used, development and progress cannot be made for tourism in any region.
Tourism Development Tourism Industry Tourism Architecture Historical and Cultural Attractions Historical Location
Ethics committee approval was not obtained for this study as it did not require ethics committee approval. In case of detection of a contrary situation, TO&RE Journal has no responsibility, and all responsibility belongs to the author(s) of the study.
Mimarlık, tarihi ve kültürel cazibe merkezlerinin vazgeçilmez bir parçasıdır. İran, coğrafi, kültürel, sanatsal ve tarihi konumu nedeniyle turizm açısından özel bir konuma sahiptir. Farklı etnik gruplara ve binlerce yıllık kültüre ve renkli tarihe sahip bir ülke olan İran, dünya ülkeleri arasında özel bir konuma sahiptir. İran, zengin tarihi, çeşitli medeniyetleri ve kadim geçmişine tanıklık eden benzersiz tarihi anıt koleksiyonuyla gurur duymaktadır. Bu tarihi yapılar yalnızca geçmişin mimarisinin parlaklığını göstermekle kalmaz, aynı zamanda bu toprakların kültürüne ve mirasına da bir bakış sağlar. Bu çalışma, İran'ın coğrafi bağlamında iki ana endüstriyel ve tarihi mimari olan mimari ve turizm arasındaki temel ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Mimarinin turizm endüstrisindeki önemini göz önünde bulundurarak, bu makale İran'ın önemli şehirlerindeki tarihi mimari eserleri ve bu yerlerin turizm endüstrisi üzerindeki etkisini incelemeyi ve tanıtmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın gerekliliği ve önemi göz önünde bulundurulduğunda, bu nitel çalışmada kullanılan araştırma yöntemi tanımlayıcı yöntemdir. Mimarlık, geçmişten zengin kaynaklar getiren belgelerden biridir ve bu bağlamda, tarihi yapılara ve geleneksel bağlamlara dikkat etmek ve yerel mimariyi, gelenekleri ve İran kültürünü mümkün olduğunca tanımak değerli sonuçlar getirebilir. Sonuçlar, mimarlık ve turizmin birbirlerinin gelişimini ve başarısını etkilediğini göstermiştir. Mimarlık, turizmi geliştirmek için kullanılabilecek güçlü bir araçtır ve kullanılmazsa, hiçbir bölgede turizm için gelişme ve ilerleme sağlanamaz.
Turizmin Gelişimi Turizm Endüstrisi Turizm Mimarisi Tarihi ve Kültürel Mekanlar Tarihi Konum
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Tourism Economics, Recreation, Leisure and Tourism Geography, Tourism Sociology, Cultural Heritage Tourism, Visitor and Audience Studies, Tourism (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | June 5, 2024 |
| Acceptance Date | December 31, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
Articles published by Tourism and Recreation are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence