Recreation education in higher education in Turkey is given with two different disciplinary approaches as “recreation” within the Faculties of Sports Sciences/Schools and “recreation management” within the Faculties of Tourism. The number of departments, which started to be opened under different names under both institutional roofs since the 2000s, has reached a total of 49 according to the department accepting students as of the 2020-2021 academic year. Both of the students who graduated from the recreation and recreation management departments operating under two different institutional roofs obtain the title of recreation specialist. The aim of this study is to compare the curricula serving the same specialization of two different institutional frameworks and to reveal the difference between title skills. In the form of a complete enumeration of the research, it includes 49 departments of Recreation and Recreation Management in different universities that accept undergraduate students in formal education. Within the scope of the curricula accessed through the websites of the departments with both names in question, the courses serving different skills were grouped under nine headings, and the differences in distribution between the groups were reached with the document analysis method, one of the qualitative research methods. According to the data obtained, it has been determined that there are quite high differences between the education programs under two different titles with the same title.
Türkiye yükseköğretiminde rekreasyon eğitimi, Spor Bilimleri Fakülteleri/Yüksekokulları bünyesinde rekreasyon ve Turizm Fakülteleri bünyesinde ise rekreasyon yönetimi isimleri ile iki farklı kurumsal çatı ve iki farklı disipliner yaklaşımla verilmektedir. 2000’li yıllardan itibaren her iki kurumsal çatı altında farklı isimde açılmaya başlanan bölüm sayısı, 2020-2021 öğretim yılı itibarı öğrenci kabul eden bölüm esasına göre toplam 49’a ulaşmıştır. Birbirinden farklı iki kurumsal çatı altında faaliyet gösteren rekreasyon ve rekreasyon yönetimi bölümlerinden mezun olan öğrencilerin her ikisi de rekreasyon uzmanı unvanını elde etmektedirler. Bu çalışmanın amacı, iki farklı kurumsal çatının aynı uzmanlığa hizmet eden öğretim programlarını karşılaştırarak, program çıktılarına dayalı olarak unvan becerileri arasındaki farkı ortaya koymaktır. Araştırmada tamsayım biçiminde, Türkiye’de lisans düzeyinde örgün öğretimde öğrenci kabul eden farklı üniversitelerdeki lisans düzeyinde 49 adet Rekreasyon ile Rekreasyon Yönetimi bölümlerini kapsamaktadır. Nitel araştırma deseni olan doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiş çalışmada, söz konusu her iki isimdeki bölümlerin web sayfaları üzerinden ulaşılan öğretim programları kapsamında farklı becerilere hizmet eden dersler sekiz başlıkta gruplandırılmış ve nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi ile gruplar arası dağılım farklarına ulaşılmıştır. Elde edilen verilere göre, aynı unvanı alan iki farklı başlıktaki öğretim programları arasında dersler baz alınarak, bilgi ve beceriyi etkileyen oldukça yüksek derecede farklılıklar olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | June 14, 2022 |
Acceptance Date | June 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.