The purpose of this study is to develop “Scale for Teacher Attitudes Toward School Bullying” (STATSB) to evaluate teachers’ attitudes for school bullying among high school students. The STATSB consists of 25 items in a five-point Likert scale. The scale items were developed based on the cognitive, affective and behavioral components of attitude toward bullying. The number of negative and positive items of the scale were constructed according to these three components. The total score ranges from 25 to 125. The higher scores indicate the desired teacher attitudes about school bullying. During the developmentation process, various steps was followed. In this respect, 30 teachers’ feedback were gathered by open-ended questions, besides examining related literature on the scales and inventories. Then, in the second step, 52-item form of the scale was evaluated by the 20 experts in the field of counseling and 42-item trial form was administered to a sample of 211 participants selected from various high schools. Results of the analyses yielded four- factor structure for the scale. Cronbach alpha relibility coefficient obtained from the total scale was found to be 0.78. Therefore, the psychometric properties of the scale were found satisfactory and can be used to mesure for teachers’ attitudes toward school bullying.
Bu çalışmanın amacı; öğretmenlerin, öğrenciler arasındaki zorbalığa ilişkin tutumlarını saptamak üzere “Okul zorbalığına İlişkin Öğretmen Tutumları Ölçeği”ni geliştirmektir. Zorbalığa İlişkin Öğretmen Tutumları Ölçeği, 25 maddelik, Likert tipi beşli dereceleme ölçeği şeklindedir. Ölçek özellikle lise öğrencileri arasında görülen okul zorbalığına ilişkin öğretmenlerin tutumlarını ölçmek amacıyla geliştirilmiştir. Ölçekteki maddeler tutumun bilişsel, duyuşsal ve davranışsal bileşenlerine dayalı olarak oluşturulmuştur. Olumlu ve olumsuz maddelerin sayıları bu üç bileşen açısından dengelenmeye çalışılmıştır. Ölçekten alınabilecek puanlar 25 ile 125 arasında değişmektedir. Yüksek puanlar öğretmenlerin zorbalığa ilişkin istendik tutumlara sahip oldukları şeklinde yorumlanmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde, madde yazımı aşamasında açık uçlu sorularla 30 öğretmenin görüşüne başvurulmuş, ilgili literatür ve ölçekler incelenmiştir. Bu yolla hazırlanan 52 maddelik form, ikinci aşamada 20 uzmanın değerlendirilmesine sunulmuş, bu değerlendirme sonucu madde sayısı 42’ye indirilmiştir. Oluşturulan deneme formu, ilgili evrenden alınan 211 kişilik bir örneklem grubuna uygulanmış ve toplanan veriler üzerinde faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizinde beklenen değerlerin altında olan maddeler çıkarılarak 25 maddelik ve dört faktörlü geçerli bir yapıya sahip bir ölçek elde edilmiştir, Ölçeğin tümüne ilşkin Cronbach-Alfa güvenirlilik katsayısı .78 olarak hesaplanmış ve ölçeğin konu ile ilgili araştırmalarda kullanılabilecek kullanışlı bir yapı ve özelliğe sahip olduğu kanısına ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 4 Issue: 37 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.