Basic configurations about life in adolescence period appear around the identity development. Most adolescents make effort to constitute continuous sense of identity. Identity development is important in terms of both individuals’ mental health and transition to adulthood. Identity helps individuals to guide their decisions such as whether to marry, what career to choose. Constitution of identity by individuals and handling of theoretical identity development began to change as a result of socio-cultural changes. The aim of this study is to investigate the changes in identity development literature and The Five-Dimensional Model of Identity Formation that is proposed by Luyckx et al. (2008a) The form of configuration of identity development has changed by the effects of globalization, postmodern culture and electronic communication tools. It is seen that with this change, exploration doesn’t produce positive results every time. Ruminative exploration is thought as a process that inhibits continuous sense of identity. In theory, it is seen that studies about identity development has started to focus on identity process rather than identity status. Five-Dimensional Model of Identity Formation provides more accurate investigation about identity development in adolescence period. As a result, The Five-Dimensional Model of Identity Formation will contribute to specialists who work both in educational and clinical environment to evaluate adolescent’s identity development
Öz: Ergenlik döneminde yaşamla ilgili temel gelişimsel görevlerden biri kimlik gelişimidir. Çoğu
ergen sürekli bir kimlik duygusu oluşturmak için büyük çaba harcar. Kimlik gelişimi hem
bireylerin ruh sağlıkları hem de yetişkinliğe geçiş açısından çok önemlidir. Sağlıklı bir kimlik süreci
deneyimleyen ergenler genç yetişkinlik sürecine daha kolay geçmekte ve yetişkinliğin gerektirdiği
rolleri daha kolay biçimde ortaya koymaktadırlar. Kimlik, evlenme, meslek seçimi gibi konularda
bireylere yol gösterici olur. Sosyo-kültürel değişimler sonucunda hem bireyler tarafından kimliğin
yapılandırılışı hem de kimlik gelişiminin kuramsal olarak ele alınışı değişmiştir. Bu derleme
çalışmasının amacı kimlik gelişimi literatüründe yaşanan bu değişimi ve Luyckx ve arkadaşları
(2008a) tarafından ortaya konulan Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi Modelini incelemektir.
Küreselleşmenin, postmodern kültürün ve elektronik iletişim araçlarının etkisiyle kimlik gelişiminin
yapılandırma biçimi değişmiştir. Bu değişimlerin sonucunda seçeneklerin araştırılması sürecinin
her zaman olumlu sonuçlar ortaya çıkarmayacağı görülmüştür. Seçeneklerin saplantılı araştırılması
sürekli kimlik duygusunu engelleyen bir süreç olarak görülmüştür. Kuramsal açıdan ise kimlik
gelişimi hakkındaki çalışmaların kimlik statülerinden çok kimlik sürecine odaklanmaya başladığı
görülmüştür. Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi Modeli ergenlik döneminde kimlik gelişiminin
daha doğru biçimde incelenmesini sağlamaktadır. Sonuç olarak Beş Boyutlu Kimlik Biçimlenmesi
Modeli eğitim kurumlarında ve kliniklerde çalışan uzmanların ergenlerin kimlik gelişimini doğru
biçimde değerlendirmelerine katkı sağlayacaktır.
Anahtar Sözcükler: ergenlik, kimlik gelişimi, seçeneklerin saplantılı araştırılması
Abstract: Basic configurations about life in adolescence period appear around the identity development.
Most adolescents make effort to constitute continuous sense of identity. Identity development is
important in terms of both individuals’ mental health and transition to adulthood. Identity helps
individuals to guide their decisions such as whether to marry, what career to choose. Constitution of
identity by individuals and handling of theoretical identity development began to change as a result of
socio-cultural changes. The aim of this study is to investigate the changes in identity development
literature and The Five-Dimensional Model of Identity Formation that is proposed by Luyckx
et al. (2008a) The form of configuration of identity development has changed by the effects of
globalization, postmodern culture and electronic communication tools. It is seen that with this change,
exploration doesn’t produce positive results every time. Ruminative exploration is thought as a process
that inhibits continuous sense of identity. In theory, it is seen that studies about identity development
has started to focus on identity process rather than identity status. Five-Dimensional Model of Identity
Formation provides more accurate investigation about identity development in adolescence period. As a
result, The Five-Dimensional Model of Identity Formation will contribute to specialists who work
both in educational and clinical environment to evaluate adolescent’s identity development.
Keywords: adolescence, identity development, ruminative exploration
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 40 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.