The purposes of this study were (a) to determine whether university students’ identity status predict intimacy satisfaction, academic achievement score (GPA) and life satisfaction by differentiating interpersonal and ideological domains (b) to test whether there are gender differences in the relationship between identity status and dependent variables (c) to test the mediator roles of intimacy satisfaction and GPA in the relationship between identity status and life satisfaction. A total of 673 college students (490 female and 183 male) responded to items of Extensive Objective Measure of Ego Identity Status, Life Satisfaction Index and Multidimensional Relationship Questionnaire. Regression analyses indicated that the predictors of intimacy satisfaction were interpersonal moratorium, interpersonal diffusion and interpersonal achievement status. Main predictors of academic achievement were ideological achievement and interpersonal moratorium and predictors of life satisfaction were ideological moratorium, ideological achievement, interpersonal foreclosure and interpersonal moratorium. Intimacy satisfaction mediated the relationship between identity status and life satisfaction. Finally, there were gender differences in the relationships among variables
ego identity status life satisfaction intimacy satisfaction identity development of university students
Bu çalışmanın temel amacı kimlik statülerinin üniversite öğrencilerinin yakınlık doyumu, akademik başarı puanları ve yaşam doyumlarını yordama gücünün ideolojik ve kişilerarası alanlar ayrıştırılarak incelenmesi, cinsiyete göre farklılıklar olup olmadığının belirlenmesi ve kimlik statüleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkide yakınlık doyumu ve akademik başarının aracı rolünün test edilmesidir. Bu amaçla 490 kız ve 183 erkek olmak üzere toplam 673 öğrenciden Genişletilmiş Objektif Ego Kimlik Statüleri Ölçeği, Çok Boyutlu İlişki Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Yapılan regresyon analizleri, yakınlık doyumunun kişilerarası moratoryum, kişilerarası dağınık ve kişilerarası başarı statüleri tarafından, akademik başarı puanlarının ideolojik başarı ve kişilerarası moratoryum tarafından, yaşam doyumunun ise ideolojik moratoryum, ideolojik başarı, kişilerarası bağımlı ve kişilerarası moratoryum statüleri tarafından yordandığını göstermektedir. Bulgular aynı zamanda, yakınlık doyumunun yaşam doyumu ile ideolojik alanda bağımlı ve moratoryum, kişilerarası alanda ise moratoryum arasındaki ilişkide aracı rolü bulunduğunu ortaya koymuştur. Son olarak, elde edilen ilişkiler kız ve erkek öğrenciler için bazı farklılıklar göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 42 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.