Research Article
BibTex RIS Cite

Salgın Günlerinde Umut: Romantik İlişki, Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Öznel İyi Oluş

Year 2024, Volume: 14 Issue: 74, 292 - 309, 30.09.2024
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1287925_1

Abstract

Umut ileride gerçekleşmesi beklenen hedefler belirleme ve bu hedeflere ulaşma motivasyonu olarak tanımlanır. Bu araştırmanın amacı, umudun; cinsiyet, romantik ilişki, gelir düzeyi ve yaşın değişimi ile ilişkisini saptamak ve toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumların ve öznel iyi oluşun umudu ne kadar yordadığını bulmak amacıyla yürütülmüştür. Araştırmaya yaş ortalaması 30 olan 588 kişi katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre umudun cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği, nişanlı veya evli olanların romantik ilişkisi olmayanlara göre umut düzeylerinin anlamlı derecede yüksek olduğu, yaş ve gelir düzeyinin artmasının umudu da arttırdığı görülmüştür. Tüm bunların yanında toplumsal cinsiyet rollerine yönelik olarak eşitlikçi bir yaklaşıma sahip olmanın ve öznel iyi oluşun da umudu yordadığı saptanmıştır.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 73-82.
  • Akman, Y. & Korkut, F. (1993). Umut ölçeği üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(9), 193-202.
  • Akuysal Aydoğan, S. A., & Deniz, M. E. (2012). Son çocukluk döneminde benlik saygısı ve umut. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 97-106.
  • Akyol, P. K. (2020). COVID-19 küresel salgın dönemı̇ ve sonrası müze etkı̇nlı̇klerı̇. Milli Folklor, 16(127), 72-86.
  • Amato, P. R., & Booth, A. (1995). Changes in gender role attitudes and perceived marital quality. American Sociological Review, 60(1), 58-66. https://doi.org/10.2307/2096345
  • Amirav, D. R., Besor, O., & Amirav, I. (2021). Hope during COVID-19 lockdown. Cureus, 13(5). https://doi.org/10.7759/cureus.15097
  • Archer, J., & McDonald, M. (1991). Gender roles and school subjects in adolescent girls. Educational Research, 33(1), 55-64. https://doi.org/10.1080/0013188910330106
  • Arnau, R. C., Rosen, D. H., Finch, J. F., Rhudy, J. L., & Fortunato, V. J. (2007). Longitudinal effects of hope on depression and anxiety: A latent variable analysis. Journal of Personality, 75(1), 43-64. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00432.x
  • Avcıoğlu, G. Ş. (2014). Internet survey applications in social sciences: response rate, data quality, sample problems and solutions. Journal of Human Sciences, 11(2), 89-113.
  • Aydın, H. İ. (2017). Kanser hastalarında umut-umutsuzluk ve sosyal destek ilişkisi (Master dissertation, Sivas Cumhuriyet University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Bailey, T. C., & Snyder, C. R. (2007). Satisfaction with life and hope: A look at age and marital status. The Psychological Record, 57(2), 233-240.
  • Basow, S. A. (1992). Gender: Stereotypes and roles. Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
  • Bee, H., & Boyd, D. (2011). A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed Editora.
  • Bernardo, A.B.I., Mendoza, N.B. Measuring hope during the COVID-19 outbreak in the Philippines: development and validation of the state locus-of-Hope scale short form in Filipino. Current Psychology, 40, 5698–5707 (2021). https://doi.org/10.1007/s12144-020-00887-x
  • Bilge, F., Arslan, A., & Doğan, Ş. (2001). Ankara İli Sığınma Evi’ne başvuran kadınların problem çözme becerilerini değerlendirmeleri, kızgınlık, umut ve özsaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 26(120).
  • Bjørnnes, A. K., Parry, M., Lie, I., Falk, R., Leegaard, M., & Rustøen, T. (2018). The association between hope, marital status, depression and persistent pain in men and women following cardiac surgery. BMC Women's Health, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12905-017-0501-0
  • Blanchflower, D. G., & Oswald, A. J. (2009). The U-shape without controls: A response to Glenn. Social Science & Medicine, 69(4), 486-488. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.05.022
  • Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well-being. Aldine.
  • Braun-Lewensohn, O., Abu-Kaf, S., & Kalagy, T. (2021). Hope and resilience during a pandemic among three cultural groups in Israel: the second wave of Covid-19. Frontiers in Psychology, 12, 340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.637349
  • Breznitz, S. (1986). The effect of hope on coping with stress. In: Appley, M.H., Trumbull, R. (eds) Dynamics of Stress. The Plenum Series on Stress and Coping. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-5122-1_15
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet belası. Ankara: Metis Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Canbulat, N., & Çankaya, Z. C. (2014). Evli bireylerin öznel iyi olma düzeylerinin yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 556-576. https://doi.org/10.12984/eed.67597
  • Candan, K., & Yalçın, A. F. (2018). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin sosyal ilişki unsurları ve umut düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 319-348. https://doi.org/10.26466/opus.468698
  • Çankaya, Z. C., & Canbulat, N. (2017). Orta çocukluk döneminde umut ve ebeveynlere güvenli bağlanma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 1-20. https://doi.org/10.21764/maeuefd.317054
  • Çiftçi Arıdağ, N., Erus, S. M., & Ünsal Seydooğulları, S. (2019). Eş desteğinin evlilik doyumu ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 18(71).
  • Cihanyurdu, İ., İlbasmış, Ç., Aksoy, A. T., Ünver, H., & Arman, A. R. (2021). COVID-19 salgınında ergenlerin geleceğe yönelik kaygı ve Umut Düzeyleri. Turk J Child Adolescent Mental Health, 28(1), 19-26. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2020.68552
  • Counted, V., Pargament, K. I., Bechara, A. O., Joynt, S., & Cowden, R. G. (2022). Hope and well-being in vulnerable contexts during the COVID-19 pandemic: Does religious coping matter?. The Journal of Positive Psychology, 17(1), 70-81.
  • Cramer, K. M., & Dyrkacz, L. (1998). Differential prediction of maladjustment scores with the Snyder hope subscales. Psychological Reports, 83(3), 1035-1042. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.83.3.1035
  • Dağcı, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Dindarlık ve Umut Durumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Din Psikolojisi Dergisi, (2), 9-38.
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59). https://doi.org/10.17755/esosder.263229
  • Diener, E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 94(13), 276-300.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Diener, E. (2009). Assessing well-being: The collected works of Ed Diener (Vol. 331). Springer.
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  • Diener, E., Gohm, C. L., Suh, E., & Oishi, S. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 419-436. https://doi.org/10.1177/0022022100031004001
  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54(1), 403-425. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
  • Diener, E., Scollon, C. N., & Lucas, R. E. (2009). The evolving concept of subjective well-being: The multifaceted nature of happiness. In E. Diener (Ed.), Assessing well-being: The collected works of Ed Diener (pp. 67–100). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2354-4_4
  • Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology, 24, 25-41.
  • Dimitriou, L., Drakontaides, M., & Hadjicharalambous, D. (2020). Psychological resilience, hope, and adaptability as protective factors in times of crisis: A study in Greek and Cypriot society during the COVID-19 pandemic. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3713732
  • Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. Sistem yayıncılık.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1).
  • Eccles, J. S. (1987). Gender roles and women's achievement‐related decisions. Psychology of Women Quarterly, 11(2), 135-172. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1987.tb00781.x
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri i̇çin bilimsel araştırma süreci. Seçkin Yayınevi.
  • Erol, H. C. (2009). Kemoterapi alan hastalarda algılanan stresin umutla ilişkisi (Doctoral dissertation, Marmara University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Erus, S. M., & Deniz, M. E. (2020). The mediating role of emotional intelligence and marital adjustment in the relationship between mindfulness in marriage and subjective well-being. Pegem Journal of Education and Instruction, 10(2), 317–354. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.011
  • Eryilmaz, A. (2009). Ergen öznel iyi oluş ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Feldman, D. B., Rand, K. L., & Kahle-Wrobleski, K. (2009). Hope and goal attainment: Testing a basic prediction of hope theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(4), 479. https://doi.org/10.1521/jscp.2009.28.4.479
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
  • Fodor, I. G. (1982). Gender and phobia. Gender and Psychopathology, 179-197.
  • Folkman, S. (2013). Stress, coping, and hope. In Psychological Aspects of Cancer (pp. 119-127). Springer, Boston, MA.
  • Frank, J. (1968). The role of hope in psychotherapy. International Journal of Psychiatry. 5 (5), 383-401.
  • Froh, J. J., Sefick, W. J., & Emmons, R. A. (2008). Counting blessings in early adolescents: An experimental study of gratitude and subjective well-being. Journal of School Psychology, 46(2), 213-233. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.03.005
  • Gallagher, M. W., Smith, L. J., Richardson, A. L., D’Souza, J. M., & Long, L. J. (2021). Examining the longitudinal effects and potential mechanisms of hope on COVID-19 stress, anxiety, and well-being. Cognitive Behaviour Therapy, 50(3), 234-245. https://doi.org/10.1080/16506073.2021.1877341
  • Genç, E., & Arslan, G. (2021). Optimism and dispositional hope to promote college students’ subjective well-being in the context of the COVID-19 pandemic. Journal of Positive School Psychology, 5(2), 87-96. https://doi.org/10.47602/jpsp.v5i2.255
  • Gencoz, T. (2000). Positive and negative affect schedule: A study of validity and reliability. Turk Psikoloji Dergisi, 15(46).
  • Headey, B. (2008). Life goals matter to happiness: A revision of set-point theory. Social Indicators Research, 86(2), 213-231.
  • Helgeson, V. S. (2016). Psychology of gender. Routledge.
  • İlhan, T., & Özbay, Y. (2010). Yaşam amaçlarının ve psikolojik i̇htiyaç doyumunun öznel i̇yi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(34), 1-13.
  • Jack, D. C. (1991). No title silencing the self: Women and depression. Cambridge: Harvard University Press.
  • Javier-Aliaga, D. J., Quispe, G., Quinteros-Zuñiga, D., Adriano-Rengifo, C. E., & White, M. (2022). Hope and resilience related to fear of COVID-19 in young people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5004. https://doi.org/10.3390/ijerph19095004
  • Jong, P. F. (1999). Hierarchical regression analysis in structural equation modeling. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(2), 198-211. https://doi.org/10.1080/10705519909540128
  • Kabakçı, Ö. F., & Totan, T. (2013). Effects of social and emotional learning skills on life satisfaction and hope. Journal of Theoretical Educational Science, 6(1), 40-61.
  • Kaçar, E. (2019). 48-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargıları i̇le ebeveynlerinin toplumsal cinsiyet algıları arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi (Master dissertation, Akdeniz University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaya, N. G. (2007). The role of self-esteem, hope and external factors in predicting resilience among regional boarding elementary school students (Master dissertation, Middle East Technical University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Kemer, G., & Atik, G. (2005). Kırsal ve il merkezinde yaşayan lise öğrencilerinin umut düzeylerinin aileden algılanan sosyal destek düzeyine göre karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(21), 161-168.
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007–1022. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.1007
  • Khodarahimi, S. (2015). The role of marital status in emotional intelligence, happiness, optimism and hope. Journal of Comparative Family Studies, 46(3), 351-371. https://doi.org/10.3138/jcfs.46.3.351
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-50.
  • Kodan, A. G. S. (2013). Üniversite öğrencilerinde umutsuzluk ve akılcı olmayan inanışlar arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 175-190.
  • Kuçlu, N., & Yeni̇lmez, F. (2024). Çin’in pandemi öncesi/sonrası dönemde Türkiye ile olan endüstri i̇çi ticaretinin seyri. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(1), 101-120.
  • Kwon, P. (2000). Hope and dysphoria: The moderating role of defense mechanisms. Journal of Personality, 68(2), 199-223. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00095
  • Lagacé-Séguin, D. G., & d'Entremont, M. R. L. (2010). A scientific exploration of positive psychology in adolescence: The role of hope as a buffer against the influences of psychosocial negativities. International journal of adolescence and youth, 16(1), 69-95. https://doi.org/10.1080/02673843.2010.9748046
  • Landrine, H. (1988). Depression and stereotypes of women: Preliminary empirical analyses of the gender-role hypothesis. Sex Roles, 19(7-8), 527-541.
  • Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 366–388.
  • Lazarus, R. S. (1999). Hope: An emotion and a vital coping resource against despair. Social Research, 653-678. http://www.jstor.org/stable/40971343
  • Lindholm, . & Moen, P. (1990). Working parents: Transformations in gender roles and public policies in sweden. Journal of Marriage and the Family. c.52 s.2: 564-571.
  • Lindsey, L. L. (2015). Gender roles a sociological perspective. Routledge
  • Mansur, F., & Doğuç, E. Covid-19 Pandemisinde üniversite öğrencilerinin umut düzeyleri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(Özel Sayı), 26-51. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.845716
  • McCullough, M. E., Worthington, E. L., Jr., & Rachal, K. C. (1997). Interpersonal forgiving in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 321–336. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.2.321
  • McDermott, D., Hastings, S., Gariglietti, K., Callahan, B., Gingerich, K., & Diamond, K. (1997). A cross-cultural investigation of hope in children and adolescents (ERIC Document Reproduction Service No. ED412450). U.S. Department of Education. https://eric.ed.gov/?id=ED412450
  • McLean, C. P., & Hope, D. A. (2010). Subjective anxiety and behavioral avoidance: Gender, gender role, and perceived confirmability of self-report. Journal of Anxiety Disorders, 24(5), 494-502. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.03.006
  • Mercan, O. (2019). Ergenlerde karar verme stillerinin öznel iyi oluş ve umut ile ilişkisi (Master dissertation, Ankara University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Noble, V. (2005). Doctors divided: Gender, race and class anomalies in the production of black medical doctors in apartheid South Africa, 1948 to 1994. (Doctoral dissertation, University of Michigan). Deep Blue. https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/125461
  • Ökten, S. (2009). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin toplumsal cinsiyet düzeni. Journal of International Social Research, 2(8).
  • Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006). Hope as a source of resilience in later adulthood. Personality and Individual Differences, 41(7), 1263-1273. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.03.028
  • Onwuegbuzie, A. J. (1998). Role of hope in predicting anxiety about statistics. Psychological Reports, 82(3_suppl), 1315-1320. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.82.3c.1315
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (1999). Relation of hope to self-perception. Perceptual and Motor Skills, 88(2), 535-540. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2466/pms.1999.88.2.535#con2
  • Özdede, S., Kalonya, D. H., & Aygün, A. (2021). Pandemi sonrası dönemde kişi başına düşen kentsel yeşil alan ihtiyacını yeniden düşünmek. İdealkent, (COVID-19 Sonrası Kentsel Kamusal Mekânların Dönüşümü), 362-388. https://doi.org/10.31198/idealkent.843386
  • Özer, B. U. & Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki i̇lişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25428/268280
  • Özgen, H. N. (2009). Kentsel olanaklardan eşit olarak yararlanmak. TMMOB İzmir Kent Sempozyumu Bildirileri, 08-10.
  • Öztürk, A. (2018). Üniversite Öğrencisi Kadın ve Erkeklerin Toplumsal Cinsiyet Algısının Anksiyete ve Öfke Düzeyleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (Master dissertation, Near East University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Pallant, J. (2011). SPSS survival manual-A step by step guide to data analysis using SPSS.
  • Patai, D. (1984). Orwell's despair, Burdekin's hope: Gender and power in dystopia. Women's Studies International Forum, 7(2), 85-95. Pergamon. https://doi.org/10.1016/0277-5395(84)90062-1
  • Risman, B. J., & Davis, G. (2013). From sex roles to gender structure. Current Sociology, 61(5-6), 733-755. https://doi.org/10.1177/0011392113479315
  • Royston, E. & Armstrong, S. (1998). Gender and Health a Technical Paper. World Health Organization. Geneva, 20(3), 827–836.
  • Şahin, M., Aydın, B., Sarı, S. V., Sezen, K., & Havva, P. (2012). Öznel iyi oluşu açıklamada umut ve yaşamda anlamı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 827-836.
  • Şakar, Z. (2019). Üniversite öğrencilerinin özel yaşam alanları umut düzeyleri ile çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları, kişilik özellikleri ve algıladıkları duygusal istismar arasındaki ilişkinin incelenmesi.  (Master dissertation, Bursa Uludağ University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Sarı, S. V., & Şahin, M. (2014). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleğe karar verme öz-yeterliliklerini yordama da mükemmeliyetçilik özelliklerinin rolü (The role of perfectiıonalism in predicting career decision efficacy on senior students). Hacettepe University Jornal of education Faculty, 29(1), 238-250.
  • Sarıipek, D. B., Cerev, G., & Ayhan, E. E. (2023). İşgücü piyasasında pandemi sonrası “yeni normal”; Hibrit çalışma ve iş-yaşam dengesi. İnsan ve İnsan, 10(35), 11-27.
  • Satıcı, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.057
  • Saygın, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek, benlik saygısı ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. (Master dissertation, Selçuk University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Schonlau, M., Ronald Jr, D., & Elliott, M. N. (2002). Conducting research surveys via e-mail and the web. Rand Corporation.
  • Schwartz, S. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative Sociology, 5(2-3), 137-182.
  • Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of Positive Psychology, 2(2002), 3-12.
  • Snyder, C. R. (1993). Hope for the journey. In A. P. Turnbull, J. M. Patterson, S. K. Behr, D. L. Murphy, J. G. Marquis, & M. J. Blue-Banning (Eds.), Cognitive coping, families, and disability (pp. 271–286). Paul H. Brookes Publishing.
  • Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling & Development, 73(3), 355-360. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1995.tb01764.x
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
  • Snyder, C. R., & Feldman, D. B. (2000). Hope for the many: An empowering social agenda. In handbook of hope (pp. 389-412). Academic Press.
  • Snyder, C. R., Cheavens, J., & Sympson, S. C. (1997). Hope: An individual motive for social commerce. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 1(2), 107–118. https://doi.org/10.1037/1089-2699.1.2.107
  • Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570–585. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570
  • Snyder, C.R., LaPointe, A. B., Crowson, J.J & Early, S. (1998). Preferences of High- and Low-hope People for Self-referential Input. Cognition and Emotion, 12(6), 807-823. https://doi.org/10.1080/026999398379448
  • Söner, O., & Gültekin, F. (2021). COVID-19 salgınında ergenlerin umut, psikolojik sağlamlık ve kişilik özellikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 329-349. https://doi.org/10.17860/mersinefd.825260
  • Staats, S. (1987). Hope: Expected Positive Affect İn An Adult Sample. Journal of Genetic Psychology, 148(3), 357–364.
  • Stoyanova, M., & Hope, D. A. (2012). Gender, gender roles, and anxiety: Perceived confirmability of self report, behavioral avoidance, and physiological reactivity. Journal of Anxiety Disorders, 26(1), 206-214. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2011.11.006
  • Tarhan, S., & Bacanlı, H. (2015). Sürekli umut ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 1-14.
  • Terzioğlu, F., & Taşkın, L. (2008). Kadının toplumsal cinsiyet rolünün liderlik davranışlarına ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2), 62-67.
  • Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2022). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html
  • Tuzgöl Dost, M. (2010). Güney Afrika ve Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158).
  • Updegraff, K. A., McHale, S. M., & Crouter, A. C. (1996). Gender roles in marriage: What do they mean for girls' and boys' school achievement? Journal of Youth and Adolescence, 25(1), 73-88. https://doi.org/10.1007/BF01537381
  • Uzun Özer, B. (2009). Bir grup lise öğrencisinde akademik erteleme davranışı: Sıklığı, olası nedenleri ve umudun rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 12-19.
  • Valle, M. F., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2006). An analysis of hope as a psychological strength. Journal of School Psychology, 44(5), 393-406. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.03.005
  • Vatandaş, C. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, 35, 29-56.
  • Vefikuluçay, A. G. D., Zeyneloğlu, A. G. S., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 14(2), 26-38.
  • Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063
  • Werner, S. (2012). Subjective well-being, hope, and needs of individuals with serious mental illness. Psychiatry Research, 196(2-3), 214-219. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.10.012
  • World Health Organization. (2022). WHO Coronavirus (COVID-19) dashboard. https://covid19.who.int
  • Yen, S. C. (2008). Relationships of age, gender, and hope with coping styles among Taiwanese adolescents (Doctoral dissertation, University of Kansas). ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yıldırım, Ş., Gündoğdu, M. (2022). Cinsiyet ve Hormonlar. (Edt. Ş. Gonca Zeren) Fizyolojik Psikoloji. Eğiten Kitap.
  • Yıldız, H. N., Subaşı, H. G., & Tekin, S. (2016). Kanser hastalarının bakımıyla ilgilenen yakınlarının umut düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 109-127.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Zafer, C. (2019). Cinsiyet ve ekonomik gelir düzeyine göre üniversite öğrencilerin umutsuzluk düzeylerinin tespiti. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 307-324.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.

Hope in Pandemic Days: Romantic Relationship, Gender Roles and Subjective Well-Being

Year 2024, Volume: 14 Issue: 74, 292 - 309, 30.09.2024
https://doi.org/10.17066/tpdrd.1287925_1

Abstract

Hope is defined as the motivation to set goals that are expected to be realized in the future and to achieve these goals. The aim of this study was to determine the correlation between hope with differentials of gender, romantic relationship, income level and age, and to find out what extend attitudes towards gender roles and subjective well-being predict hope. Five hundred and eighty-eight people with an average age of 30 participated in the study. According to the results hope did not differ significantly according to gender, the levels of hope of those who were engaged or married were significantly higher than those who did not have a romantic relationship, it has been observed that the increase in age and income level also increases hope. In addition to all these, it has been determined that having an egalitarian approach towards gender roles and subjective well-being also predicts hope.

Project Number

yok

References

  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 73-82.
  • Akman, Y. & Korkut, F. (1993). Umut ölçeği üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(9), 193-202.
  • Akuysal Aydoğan, S. A., & Deniz, M. E. (2012). Son çocukluk döneminde benlik saygısı ve umut. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 97-106.
  • Akyol, P. K. (2020). COVID-19 küresel salgın dönemı̇ ve sonrası müze etkı̇nlı̇klerı̇. Milli Folklor, 16(127), 72-86.
  • Amato, P. R., & Booth, A. (1995). Changes in gender role attitudes and perceived marital quality. American Sociological Review, 60(1), 58-66. https://doi.org/10.2307/2096345
  • Amirav, D. R., Besor, O., & Amirav, I. (2021). Hope during COVID-19 lockdown. Cureus, 13(5). https://doi.org/10.7759/cureus.15097
  • Archer, J., & McDonald, M. (1991). Gender roles and school subjects in adolescent girls. Educational Research, 33(1), 55-64. https://doi.org/10.1080/0013188910330106
  • Arnau, R. C., Rosen, D. H., Finch, J. F., Rhudy, J. L., & Fortunato, V. J. (2007). Longitudinal effects of hope on depression and anxiety: A latent variable analysis. Journal of Personality, 75(1), 43-64. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00432.x
  • Avcıoğlu, G. Ş. (2014). Internet survey applications in social sciences: response rate, data quality, sample problems and solutions. Journal of Human Sciences, 11(2), 89-113.
  • Aydın, H. İ. (2017). Kanser hastalarında umut-umutsuzluk ve sosyal destek ilişkisi (Master dissertation, Sivas Cumhuriyet University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Bailey, T. C., & Snyder, C. R. (2007). Satisfaction with life and hope: A look at age and marital status. The Psychological Record, 57(2), 233-240.
  • Basow, S. A. (1992). Gender: Stereotypes and roles. Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
  • Bee, H., & Boyd, D. (2011). A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed Editora.
  • Bernardo, A.B.I., Mendoza, N.B. Measuring hope during the COVID-19 outbreak in the Philippines: development and validation of the state locus-of-Hope scale short form in Filipino. Current Psychology, 40, 5698–5707 (2021). https://doi.org/10.1007/s12144-020-00887-x
  • Bilge, F., Arslan, A., & Doğan, Ş. (2001). Ankara İli Sığınma Evi’ne başvuran kadınların problem çözme becerilerini değerlendirmeleri, kızgınlık, umut ve özsaygı düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 26(120).
  • Bjørnnes, A. K., Parry, M., Lie, I., Falk, R., Leegaard, M., & Rustøen, T. (2018). The association between hope, marital status, depression and persistent pain in men and women following cardiac surgery. BMC Women's Health, 18(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12905-017-0501-0
  • Blanchflower, D. G., & Oswald, A. J. (2009). The U-shape without controls: A response to Glenn. Social Science & Medicine, 69(4), 486-488. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.05.022
  • Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well-being. Aldine.
  • Braun-Lewensohn, O., Abu-Kaf, S., & Kalagy, T. (2021). Hope and resilience during a pandemic among three cultural groups in Israel: the second wave of Covid-19. Frontiers in Psychology, 12, 340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.637349
  • Breznitz, S. (1986). The effect of hope on coping with stress. In: Appley, M.H., Trumbull, R. (eds) Dynamics of Stress. The Plenum Series on Stress and Coping. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-5122-1_15
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet belası. Ankara: Metis Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Canbulat, N., & Çankaya, Z. C. (2014). Evli bireylerin öznel iyi olma düzeylerinin yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 556-576. https://doi.org/10.12984/eed.67597
  • Candan, K., & Yalçın, A. F. (2018). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin sosyal ilişki unsurları ve umut düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 319-348. https://doi.org/10.26466/opus.468698
  • Çankaya, Z. C., & Canbulat, N. (2017). Orta çocukluk döneminde umut ve ebeveynlere güvenli bağlanma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 1-20. https://doi.org/10.21764/maeuefd.317054
  • Çiftçi Arıdağ, N., Erus, S. M., & Ünsal Seydooğulları, S. (2019). Eş desteğinin evlilik doyumu ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 18(71).
  • Cihanyurdu, İ., İlbasmış, Ç., Aksoy, A. T., Ünver, H., & Arman, A. R. (2021). COVID-19 salgınında ergenlerin geleceğe yönelik kaygı ve Umut Düzeyleri. Turk J Child Adolescent Mental Health, 28(1), 19-26. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2020.68552
  • Counted, V., Pargament, K. I., Bechara, A. O., Joynt, S., & Cowden, R. G. (2022). Hope and well-being in vulnerable contexts during the COVID-19 pandemic: Does religious coping matter?. The Journal of Positive Psychology, 17(1), 70-81.
  • Cramer, K. M., & Dyrkacz, L. (1998). Differential prediction of maladjustment scores with the Snyder hope subscales. Psychological Reports, 83(3), 1035-1042. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.83.3.1035
  • Dağcı, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Dindarlık ve Umut Durumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Din Psikolojisi Dergisi, (2), 9-38.
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59). https://doi.org/10.17755/esosder.263229
  • Diener, E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 94(13), 276-300.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34–43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Diener, E. (2009). Assessing well-being: The collected works of Ed Diener (Vol. 331). Springer.
  • Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  • Diener, E., Gohm, C. L., Suh, E., & Oishi, S. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 419-436. https://doi.org/10.1177/0022022100031004001
  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54(1), 403-425. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
  • Diener, E., Scollon, C. N., & Lucas, R. E. (2009). The evolving concept of subjective well-being: The multifaceted nature of happiness. In E. Diener (Ed.), Assessing well-being: The collected works of Ed Diener (pp. 67–100). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2354-4_4
  • Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology, 24, 25-41.
  • Dimitriou, L., Drakontaides, M., & Hadjicharalambous, D. (2020). Psychological resilience, hope, and adaptability as protective factors in times of crisis: A study in Greek and Cypriot society during the COVID-19 pandemic. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.3713732
  • Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. Sistem yayıncılık.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1).
  • Eccles, J. S. (1987). Gender roles and women's achievement‐related decisions. Psychology of Women Quarterly, 11(2), 135-172. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1987.tb00781.x
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri i̇çin bilimsel araştırma süreci. Seçkin Yayınevi.
  • Erol, H. C. (2009). Kemoterapi alan hastalarda algılanan stresin umutla ilişkisi (Doctoral dissertation, Marmara University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Erus, S. M., & Deniz, M. E. (2020). The mediating role of emotional intelligence and marital adjustment in the relationship between mindfulness in marriage and subjective well-being. Pegem Journal of Education and Instruction, 10(2), 317–354. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.011
  • Eryilmaz, A. (2009). Ergen öznel iyi oluş ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
  • Feldman, D. B., Rand, K. L., & Kahle-Wrobleski, K. (2009). Hope and goal attainment: Testing a basic prediction of hope theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(4), 479. https://doi.org/10.1521/jscp.2009.28.4.479
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
  • Fodor, I. G. (1982). Gender and phobia. Gender and Psychopathology, 179-197.
  • Folkman, S. (2013). Stress, coping, and hope. In Psychological Aspects of Cancer (pp. 119-127). Springer, Boston, MA.
  • Frank, J. (1968). The role of hope in psychotherapy. International Journal of Psychiatry. 5 (5), 383-401.
  • Froh, J. J., Sefick, W. J., & Emmons, R. A. (2008). Counting blessings in early adolescents: An experimental study of gratitude and subjective well-being. Journal of School Psychology, 46(2), 213-233. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.03.005
  • Gallagher, M. W., Smith, L. J., Richardson, A. L., D’Souza, J. M., & Long, L. J. (2021). Examining the longitudinal effects and potential mechanisms of hope on COVID-19 stress, anxiety, and well-being. Cognitive Behaviour Therapy, 50(3), 234-245. https://doi.org/10.1080/16506073.2021.1877341
  • Genç, E., & Arslan, G. (2021). Optimism and dispositional hope to promote college students’ subjective well-being in the context of the COVID-19 pandemic. Journal of Positive School Psychology, 5(2), 87-96. https://doi.org/10.47602/jpsp.v5i2.255
  • Gencoz, T. (2000). Positive and negative affect schedule: A study of validity and reliability. Turk Psikoloji Dergisi, 15(46).
  • Headey, B. (2008). Life goals matter to happiness: A revision of set-point theory. Social Indicators Research, 86(2), 213-231.
  • Helgeson, V. S. (2016). Psychology of gender. Routledge.
  • İlhan, T., & Özbay, Y. (2010). Yaşam amaçlarının ve psikolojik i̇htiyaç doyumunun öznel i̇yi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(34), 1-13.
  • Jack, D. C. (1991). No title silencing the self: Women and depression. Cambridge: Harvard University Press.
  • Javier-Aliaga, D. J., Quispe, G., Quinteros-Zuñiga, D., Adriano-Rengifo, C. E., & White, M. (2022). Hope and resilience related to fear of COVID-19 in young people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5004. https://doi.org/10.3390/ijerph19095004
  • Jong, P. F. (1999). Hierarchical regression analysis in structural equation modeling. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(2), 198-211. https://doi.org/10.1080/10705519909540128
  • Kabakçı, Ö. F., & Totan, T. (2013). Effects of social and emotional learning skills on life satisfaction and hope. Journal of Theoretical Educational Science, 6(1), 40-61.
  • Kaçar, E. (2019). 48-72 aylık çocukların toplumsal cinsiyet kalıpyargıları i̇le ebeveynlerinin toplumsal cinsiyet algıları arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi (Master dissertation, Akdeniz University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaya, N. G. (2007). The role of self-esteem, hope and external factors in predicting resilience among regional boarding elementary school students (Master dissertation, Middle East Technical University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Kemer, G., & Atik, G. (2005). Kırsal ve il merkezinde yaşayan lise öğrencilerinin umut düzeylerinin aileden algılanan sosyal destek düzeyine göre karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(21), 161-168.
  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6), 1007–1022. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.6.1007
  • Khodarahimi, S. (2015). The role of marital status in emotional intelligence, happiness, optimism and hope. Journal of Comparative Family Studies, 46(3), 351-371. https://doi.org/10.3138/jcfs.46.3.351
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme Yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-50.
  • Kodan, A. G. S. (2013). Üniversite öğrencilerinde umutsuzluk ve akılcı olmayan inanışlar arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 175-190.
  • Kuçlu, N., & Yeni̇lmez, F. (2024). Çin’in pandemi öncesi/sonrası dönemde Türkiye ile olan endüstri i̇çi ticaretinin seyri. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(1), 101-120.
  • Kwon, P. (2000). Hope and dysphoria: The moderating role of defense mechanisms. Journal of Personality, 68(2), 199-223. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00095
  • Lagacé-Séguin, D. G., & d'Entremont, M. R. L. (2010). A scientific exploration of positive psychology in adolescence: The role of hope as a buffer against the influences of psychosocial negativities. International journal of adolescence and youth, 16(1), 69-95. https://doi.org/10.1080/02673843.2010.9748046
  • Landrine, H. (1988). Depression and stereotypes of women: Preliminary empirical analyses of the gender-role hypothesis. Sex Roles, 19(7-8), 527-541.
  • Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 366–388.
  • Lazarus, R. S. (1999). Hope: An emotion and a vital coping resource against despair. Social Research, 653-678. http://www.jstor.org/stable/40971343
  • Lindholm, . & Moen, P. (1990). Working parents: Transformations in gender roles and public policies in sweden. Journal of Marriage and the Family. c.52 s.2: 564-571.
  • Lindsey, L. L. (2015). Gender roles a sociological perspective. Routledge
  • Mansur, F., & Doğuç, E. Covid-19 Pandemisinde üniversite öğrencilerinin umut düzeyleri. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(Özel Sayı), 26-51. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.845716
  • McCullough, M. E., Worthington, E. L., Jr., & Rachal, K. C. (1997). Interpersonal forgiving in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 321–336. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.2.321
  • McDermott, D., Hastings, S., Gariglietti, K., Callahan, B., Gingerich, K., & Diamond, K. (1997). A cross-cultural investigation of hope in children and adolescents (ERIC Document Reproduction Service No. ED412450). U.S. Department of Education. https://eric.ed.gov/?id=ED412450
  • McLean, C. P., & Hope, D. A. (2010). Subjective anxiety and behavioral avoidance: Gender, gender role, and perceived confirmability of self-report. Journal of Anxiety Disorders, 24(5), 494-502. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.03.006
  • Mercan, O. (2019). Ergenlerde karar verme stillerinin öznel iyi oluş ve umut ile ilişkisi (Master dissertation, Ankara University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Noble, V. (2005). Doctors divided: Gender, race and class anomalies in the production of black medical doctors in apartheid South Africa, 1948 to 1994. (Doctoral dissertation, University of Michigan). Deep Blue. https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/125461
  • Ökten, S. (2009). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin toplumsal cinsiyet düzeni. Journal of International Social Research, 2(8).
  • Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006). Hope as a source of resilience in later adulthood. Personality and Individual Differences, 41(7), 1263-1273. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.03.028
  • Onwuegbuzie, A. J. (1998). Role of hope in predicting anxiety about statistics. Psychological Reports, 82(3_suppl), 1315-1320. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.82.3c.1315
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daley, C. E. (1999). Relation of hope to self-perception. Perceptual and Motor Skills, 88(2), 535-540. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2466/pms.1999.88.2.535#con2
  • Özdede, S., Kalonya, D. H., & Aygün, A. (2021). Pandemi sonrası dönemde kişi başına düşen kentsel yeşil alan ihtiyacını yeniden düşünmek. İdealkent, (COVID-19 Sonrası Kentsel Kamusal Mekânların Dönüşümü), 362-388. https://doi.org/10.31198/idealkent.843386
  • Özer, B. U. & Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki i̇lişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25428/268280
  • Özgen, H. N. (2009). Kentsel olanaklardan eşit olarak yararlanmak. TMMOB İzmir Kent Sempozyumu Bildirileri, 08-10.
  • Öztürk, A. (2018). Üniversite Öğrencisi Kadın ve Erkeklerin Toplumsal Cinsiyet Algısının Anksiyete ve Öfke Düzeyleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (Master dissertation, Near East University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Pallant, J. (2011). SPSS survival manual-A step by step guide to data analysis using SPSS.
  • Patai, D. (1984). Orwell's despair, Burdekin's hope: Gender and power in dystopia. Women's Studies International Forum, 7(2), 85-95. Pergamon. https://doi.org/10.1016/0277-5395(84)90062-1
  • Risman, B. J., & Davis, G. (2013). From sex roles to gender structure. Current Sociology, 61(5-6), 733-755. https://doi.org/10.1177/0011392113479315
  • Royston, E. & Armstrong, S. (1998). Gender and Health a Technical Paper. World Health Organization. Geneva, 20(3), 827–836.
  • Şahin, M., Aydın, B., Sarı, S. V., Sezen, K., & Havva, P. (2012). Öznel iyi oluşu açıklamada umut ve yaşamda anlamı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 827-836.
  • Şakar, Z. (2019). Üniversite öğrencilerinin özel yaşam alanları umut düzeyleri ile çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları, kişilik özellikleri ve algıladıkları duygusal istismar arasındaki ilişkinin incelenmesi.  (Master dissertation, Bursa Uludağ University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Sarı, S. V., & Şahin, M. (2014). Lise son sınıf öğrencilerinin mesleğe karar verme öz-yeterliliklerini yordama da mükemmeliyetçilik özelliklerinin rolü (The role of perfectiıonalism in predicting career decision efficacy on senior students). Hacettepe University Jornal of education Faculty, 29(1), 238-250.
  • Sarıipek, D. B., Cerev, G., & Ayhan, E. E. (2023). İşgücü piyasasında pandemi sonrası “yeni normal”; Hibrit çalışma ve iş-yaşam dengesi. İnsan ve İnsan, 10(35), 11-27.
  • Satıcı, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.06.057
  • Saygın, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek, benlik saygısı ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. (Master dissertation, Selçuk University). Council of Higher Education Thesis Center.
  • Schonlau, M., Ronald Jr, D., & Elliott, M. N. (2002). Conducting research surveys via e-mail and the web. Rand Corporation.
  • Schwartz, S. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative Sociology, 5(2-3), 137-182.
  • Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of Positive Psychology, 2(2002), 3-12.
  • Snyder, C. R. (1993). Hope for the journey. In A. P. Turnbull, J. M. Patterson, S. K. Behr, D. L. Murphy, J. G. Marquis, & M. J. Blue-Banning (Eds.), Cognitive coping, families, and disability (pp. 271–286). Paul H. Brookes Publishing.
  • Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling & Development, 73(3), 355-360. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1995.tb01764.x
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
  • Snyder, C. R., & Feldman, D. B. (2000). Hope for the many: An empowering social agenda. In handbook of hope (pp. 389-412). Academic Press.
  • Snyder, C. R., Cheavens, J., & Sympson, S. C. (1997). Hope: An individual motive for social commerce. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 1(2), 107–118. https://doi.org/10.1037/1089-2699.1.2.107
  • Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570–585. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.4.570
  • Snyder, C.R., LaPointe, A. B., Crowson, J.J & Early, S. (1998). Preferences of High- and Low-hope People for Self-referential Input. Cognition and Emotion, 12(6), 807-823. https://doi.org/10.1080/026999398379448
  • Söner, O., & Gültekin, F. (2021). COVID-19 salgınında ergenlerin umut, psikolojik sağlamlık ve kişilik özellikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 329-349. https://doi.org/10.17860/mersinefd.825260
  • Staats, S. (1987). Hope: Expected Positive Affect İn An Adult Sample. Journal of Genetic Psychology, 148(3), 357–364.
  • Stoyanova, M., & Hope, D. A. (2012). Gender, gender roles, and anxiety: Perceived confirmability of self report, behavioral avoidance, and physiological reactivity. Journal of Anxiety Disorders, 26(1), 206-214. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2011.11.006
  • Tarhan, S., & Bacanlı, H. (2015). Sürekli umut ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 1-14.
  • Terzioğlu, F., & Taşkın, L. (2008). Kadının toplumsal cinsiyet rolünün liderlik davranışlarına ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2), 62-67.
  • Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı (2022). COVID-19 Bilgilendirme Platformu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html
  • Tuzgöl Dost, M. (2010). Güney Afrika ve Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158).
  • Updegraff, K. A., McHale, S. M., & Crouter, A. C. (1996). Gender roles in marriage: What do they mean for girls' and boys' school achievement? Journal of Youth and Adolescence, 25(1), 73-88. https://doi.org/10.1007/BF01537381
  • Uzun Özer, B. (2009). Bir grup lise öğrencisinde akademik erteleme davranışı: Sıklığı, olası nedenleri ve umudun rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 12-19.
  • Valle, M. F., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2006). An analysis of hope as a psychological strength. Journal of School Psychology, 44(5), 393-406. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.03.005
  • Vatandaş, C. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, 35, 29-56.
  • Vefikuluçay, A. G. D., Zeyneloğlu, A. G. S., Eroğlu, K., & Taşkın, L. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 14(2), 26-38.
  • Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063
  • Werner, S. (2012). Subjective well-being, hope, and needs of individuals with serious mental illness. Psychiatry Research, 196(2-3), 214-219. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2011.10.012
  • World Health Organization. (2022). WHO Coronavirus (COVID-19) dashboard. https://covid19.who.int
  • Yen, S. C. (2008). Relationships of age, gender, and hope with coping styles among Taiwanese adolescents (Doctoral dissertation, University of Kansas). ProQuest Dissertations Publishing.
  • Yıldırım, Ş., Gündoğdu, M. (2022). Cinsiyet ve Hormonlar. (Edt. Ş. Gonca Zeren) Fizyolojik Psikoloji. Eğiten Kitap.
  • Yıldız, H. N., Subaşı, H. G., & Tekin, S. (2016). Kanser hastalarının bakımıyla ilgilenen yakınlarının umut düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 109-127.
  • Yılmaz, D. V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., & Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Zafer, C. (2019). Cinsiyet ve ekonomik gelir düzeyine göre üniversite öğrencilerin umutsuzluk düzeylerinin tespiti. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 307-324.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.
There are 137 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychology
Journal Section Makaleler
Authors

Hatice Hilal Saçar This is me 0000-0003-4778-3818

Ş. Gonca Zeren 0000-0002-4904-4085

Project Number yok
Publication Date September 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 74

Cite

APA Saçar, H. H., & Zeren, Ş. G. (2024). Hope in Pandemic Days: Romantic Relationship, Gender Roles and Subjective Well-Being. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 14(74), 292-309. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1287925_1

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.