In
this research it is intended to find out the relationship between the
leadership styles of primary and secondary school directors that they’ve shown
while doing their managing functions and the intelligence fields that they have
according to the Multiple Intelligence Theory. Public Primary and Secondary
School’s principals and vice-principals, live in Nevşehir, generate the
introduction of the research. In this research as well as “Personal Information
Forms” , “Multiple Intelligences Areas Evaluation Scale” that forms of 80
questions to establish the intelligence fields and Group Activity
Questionnaire” that forms of 20 questions to establish leadership styles of
managers are used. The data gained in the resarch are analysed SPSS packed
programme and then with the help of statistics that characterize dispersal
discoveries of demographic characteristics, it is investigated using managers’
comments of intelligence types but descriptive statistics are analysed using
the school leadership perception. At the end of the research it is specified
that leadership styles that are job facilitatör, aim stressful, interaction
facilitator and supportive which are belonged to managers and they are verbal,
logical, physical, social, internal and nature xvi intelligence types. Beyond
these the relationship between medium-level, visual and musical intelligence
types and low-level positive linear relation is specified.
Bu araştırmayla, “ilk ve ortaokullarda görev yapan
yöneticilerin yöneticilik işlevlerini yerine getirirken gösterdikleri liderlik
stilleri ile çoklu zeka kuramına göre sahip oldukları zeka alanları arasındaki
ilişkinin tespit edilmesi” amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013
öğretim yılında Nevşehir ilinde bulunan resmi ilkokul ve ortaokullarda görevli
müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”
ile birlikte zeka alanlarını tespit etmek için 80 sorudan oluşan “Çoklu Zeka
Alanları Değerlendirme Ölçeği” ve yöneticilerin liderlik stillerini tespit
etmek için 20 sorudan oluşan “Grup Etkililiği” anketi kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilerek, demografik
değişkenlere ait bulgular “dağılımı tanımlayıcı istatistikler” yoluyla,
yöneticilerin zeka türleri ile ilgili değerlendirmeleri ile okul liderlik
stilleri ise, “tanımlayıcı istatistikler” kullanılarak incelenmiştir. Araştırma
sonucunda yöneticilerin sahip oldukları Çalışmayı Kolaylaştırıcı, Amacı
Vurgulayıcı, Etkileşimi Kolaylaştırıcı ve Destekleyici liderlik stillerinin
sözel, mantıksal, bedensel, sosyal, içsel ve doğa zeka
türleri ile orta seviyeli, görsel ve müziksel zeka türleri ile düşük seviyeli
pozitif-doğrusal ilişkisi olduğu belirlenmiştir.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 2 |