Bu araştırmanın temel amacı,
otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara ev içi becerilerinden poşet çay
ve kaşarlı tost hazırlama davranışlarının öğretiminde videoyla model olma ile
video ipucunun etkililik ve
verimliliğinin karşılaştırılmasıdır. Ayrıca, araştırmanın sosyal geçerliliğini
belirlemek için araştırmaya katılan deneklerin öğretmenlerinden videoyla model
olma ile video ipucu için sosyal
geçerlilik verisi toplanmıştır. Araştırmaya 16-17 yaşlarında, OSB tanısı almış
üç erkek çocuk katılmıştır. Bu araştırma özel bir rehabilitaston merkezinin
mutfağında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları araştırmaya katılan üç
deneğin de video ipucuyla tüm hedef davranışları kazandığını göstermektedir.
Videoyla model olma ile iki denek hedef davranışları kazanırken, bir denek
hedef davranışı kazanamamıştır. Araştırma bulguları, video ipucunun videoyla
model olmayla öğretime göre daha verimli olduğunu göstermiştir. Araştırma
bittikten 15, 30 ve 45 gün sonra kazanılan davranışların kalıcılığının korunduğu
gözlenmiştir. Araştırmaya katılan deneklerin öğretmenleri de videoyla model
olma ve video ipucuyla öğretim için olumlu görüş bildirmişlerdir.
The fundamental aim of this research is to compare the efficiency and
productivity of two strategies, video prompting and video modelling on children
with autism spectrum disorder (ASD). The purpose of the strategy application is
to instil the children behaviours on how to make tea using a tea bag and cheese
toast. To determine the social validity of the study, the instructors of the
subjects were investigated to collect socially valid data by use of video
modelling and video prompting. The subjects of the study are three male students
in their 16s and 17s diagnosed with ASD. The study was held in the kitchen of a
private rehabilitation center. The results of the study indicate that the
subjects (three of them) have acquired all behaviours and objectives provided
through video prompting. In the video modelling method two of the subjects were
successful in acquiring the target behaviours but one was not. The findings
suggest that video prompting strategy is more effective than the video
modelling. It was observed that the acquired behaviours were present and
permanent after the research applications were over on three different check
points on the 15th, 30th and 45th day. The teachers of the subjects who
participated in the research also reported positive views on both strategies,
video modelling and video prompting.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 2 |