Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI

Year 2019, Volume: 21 , 1 - 19, 10.08.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.415921

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul
öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler ve onların
temsil ettiği yaklaşımlar hakkındaki görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması kullanılmıştır.
Araştırmada
okul öncesi öğretmenlerinin
görüşlerini yansıtmak amacıyla bilişsel harita yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya
Edirne il merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarında
görev yapmakta olan gönüllü 20 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Görüşme
formundan elde edilen veriler katılımcıların bilişsel haritalarını oluşturmak
üzere analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin
okul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler hakkında en çok Froebel ve Montessori hakkında bilgi sahibi oldukları, okul öncesi
öğretmenlerinin en çok Montessori
Yaklaşımı
hakkında bilgi sahibi oldukları ve sınıf içi etkinliklerinde daha çok Montessori, Reggio Emillia ve High
Scope Yaklaşımları’
ndan yararlandıkları tespit edilmiştir. 

References

  • Aral, N., Kandır, A. & Can-Yaşar, M. (2011). Okul Öncesi Eğitim ve Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa.
  • Aslan, D. (2005). Okul Öncesi Eğitimde Reggio Emilia Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Enstitü Dergisi, 14 (1), 75-84.
  • Bayhan, P. & Bencik, S. (2008). Erken Çocukluk Dönemi Programlarından Waldorf Yaklaşımına Genel Bir Bakış. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15-25.
  • Bilbay, A. & Karakaş, H. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Reggio Emilia Yaklaşımı. In Internatıonal Symposıum On Changes And New Trends In Educatıon (p. 365).
  • Çelik, M. (2013). Öğrenme Çocuk İle Büyür: Erken Çocukluk Eğitiminde Waldorf Yaklaşımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 39-51.
  • Ekici, F. Y. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Çocuk Merkezli Yaklaşımların Kuramsal Temel, Eğitim Ortamı ve Öğretmenin Rolü Açısından Karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 3(12), 192-212.
  • Gökmen, A. H., Deveci, H., Bingöl, K., Bekir, H., Temel, Z. F. & Kanat, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin High/Scope Yaklaşımı İnançları ile Öz yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2481-2500.
  • Güler, D. & Öztürk, F. (2003). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitime Öğretmen Yetiştiren İlk Program ve Eğitimsel Uygulamaların Tarihsel Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2 (4), 261-275.
  • Günay-Bilaloğlu, R. (2004). Okul Öncesi Eğitimde High Scope Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 41-56.
  • Gürsoy, F. & Yıldız-Bıçakçı, M. (2009). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (s.153-173). İstanbul: Kriter.
  • Kalıpçı, S. (2008). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uygulamalarında Benimsedikleri Eğitimsel Yaklaşımları Belirleme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkmaz, E. (2012). Montessori Metodu: Eğitimde Bir Alternatif, Ankara: Algı.
  • Kurtulmuş, Z. (2012). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (s. 77-97). Ankara: Vize.
  • Memduhoğlu, H. B., Mazlum, M. M. & Alav, Ö. (2015). Türkiye'de Alternatif Eğitim Uygulamalarına ilişkin Öğretmenlerin ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40 (179), s.69-87.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Mellado, V. (1997). Preservice Teachers’ Classroom Practice and their Conceptions of Teaching and Learning Science. Science & Education, 82, 197-214.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Oğuz, V, & Köksal-Akyol, A. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 243-256.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. (5. baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Öztürk, Ş., Şahin, Ş. & Mercan, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Okul Öncesi Eğitime İlişkin Görüşleri (Ondokuzmayıs Üniversitesi Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 175-186.
  • Soydan, S. (2013). Erken Çocukluk Yaklaşımlarına İlişkin Görüşler Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Şahin-Sak, İ. T. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori ve Reggio Emilia Yaklaşımları ile İlgili Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 1-20.
  • Toran, M. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Alternatif Yaklaşımlar, (s. 12-35). Ankara: Hedefcs.
  • Tuncer, B. (2015). Okul Öncesi Eğitimdeki Çağdaş Yaklaşımların İncelenmesi ve MEB Okul Öncesi Programıyla Karşılaştırılması. International Journal of Field Education, 1(2), 39-58.
  • Uysal, F. (2006). Okul Öncesi Çocuk Eğitim Merkezlerinde İç ve Dış Mekân Organizasyonlarının Eğitim Yaklaşımları Çerçevesinde İncelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.

COGNITIVE MAPS PRE-SCHOOL TEACHERS ABOUT DIFFERENT APPROACHES APPLIED IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Year 2019, Volume: 21 , 1 - 19, 10.08.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.415921

Abstract

The purpose of the study is to
reveal the opinions of preschool teachers about the thinkers who shape
preschool education and the approaches they represent. A phenomenologic method
of qualitative research is used in this study. Cognitive maps have been used to
better reflect preschool teachers' opinions. The participants of the study are  20 pre-school teachers who were working in Edirne
province in kindergartens bound to the Ministry of National Education. As a
means of collecting data in the survey, a semi-structured interview form was
developed by the researchers. The data from the Interview Form was analyzed to
generate cognitive maps of participants' pre-school education approaches
applied around the world. According to the results of the research, it was found
out that pre-school teachers know Froebel and Montessori as thinkers who shaped
pre-school education and the Montessori approach better. Thus the study reveals
that teachers use Montessori, Reggio Emillia and High Scope Approaches more in
class activities. 

References

  • Aral, N., Kandır, A. & Can-Yaşar, M. (2011). Okul Öncesi Eğitim ve Okul Öncesi Eğitim Programı, İstanbul: Ya-Pa.
  • Aslan, D. (2005). Okul Öncesi Eğitimde Reggio Emilia Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Enstitü Dergisi, 14 (1), 75-84.
  • Bayhan, P. & Bencik, S. (2008). Erken Çocukluk Dönemi Programlarından Waldorf Yaklaşımına Genel Bir Bakış. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 15-25.
  • Bilbay, A. & Karakaş, H. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Reggio Emilia Yaklaşımı. In Internatıonal Symposıum On Changes And New Trends In Educatıon (p. 365).
  • Çelik, M. (2013). Öğrenme Çocuk İle Büyür: Erken Çocukluk Eğitiminde Waldorf Yaklaşımı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 39-51.
  • Ekici, F. Y. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Çocuk Merkezli Yaklaşımların Kuramsal Temel, Eğitim Ortamı ve Öğretmenin Rolü Açısından Karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 3(12), 192-212.
  • Gökmen, A. H., Deveci, H., Bingöl, K., Bekir, H., Temel, Z. F. & Kanat, K. (2016). Okul Öncesi Öğretmenlerinin High/Scope Yaklaşımı İnançları ile Öz yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2481-2500.
  • Güler, D. & Öztürk, F. (2003). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitime Öğretmen Yetiştiren İlk Program ve Eğitimsel Uygulamaların Tarihsel Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 2 (4), 261-275.
  • Günay-Bilaloğlu, R. (2004). Okul Öncesi Eğitimde High Scope Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 41-56.
  • Gürsoy, F. & Yıldız-Bıçakçı, M. (2009). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (s.153-173). İstanbul: Kriter.
  • Kalıpçı, S. (2008). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uygulamalarında Benimsedikleri Eğitimsel Yaklaşımları Belirleme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkmaz, E. (2012). Montessori Metodu: Eğitimde Bir Alternatif, Ankara: Algı.
  • Kurtulmuş, Z. (2012). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaklaşımlar ve Programlar (s. 77-97). Ankara: Vize.
  • Memduhoğlu, H. B., Mazlum, M. M. & Alav, Ö. (2015). Türkiye'de Alternatif Eğitim Uygulamalarına ilişkin Öğretmenlerin ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40 (179), s.69-87.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Mellado, V. (1997). Preservice Teachers’ Classroom Practice and their Conceptions of Teaching and Learning Science. Science & Education, 82, 197-214.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Oğuz, V, & Köksal-Akyol, A. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 243-256.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. (5. baskı). İstanbul: Epsilon.
  • Öztürk, Ş., Şahin, Ş. & Mercan, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Okul Öncesi Eğitime İlişkin Görüşleri (Ondokuzmayıs Üniversitesi Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 175-186.
  • Soydan, S. (2013). Erken Çocukluk Yaklaşımlarına İlişkin Görüşler Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Şahin-Sak, İ. T. (2014). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Montessori ve Reggio Emilia Yaklaşımları ile İlgili Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 1-20.
  • Toran, M. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Alternatif Yaklaşımlar, (s. 12-35). Ankara: Hedefcs.
  • Tuncer, B. (2015). Okul Öncesi Eğitimdeki Çağdaş Yaklaşımların İncelenmesi ve MEB Okul Öncesi Programıyla Karşılaştırılması. International Journal of Field Education, 1(2), 39-58.
  • Uysal, F. (2006). Okul Öncesi Çocuk Eğitim Merkezlerinde İç ve Dış Mekân Organizasyonlarının Eğitim Yaklaşımları Çerçevesinde İncelenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Article
Authors

Rengin Zembat 0000-0002-2377-8910

Gülşah Günşen 0000-0002-6882-5645

Feride Gök Çolak This is me 0000-0001-5196-9178

Publication Date August 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 21

Cite

APA Zembat, R., Günşen, G., & Gök Çolak, F. (2019). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 1-19. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.415921
AMA Zembat R, Günşen G, Gök Çolak F. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. August 2019;21:1-19. doi:10.26468/trakyasobed.415921
Chicago Zembat, Rengin, Gülşah Günşen, and Feride Gök Çolak. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, August (August 2019): 1-19. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.415921.
EndNote Zembat R, Günşen G, Gök Çolak F (August 1, 2019) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 1–19.
IEEE R. Zembat, G. Günşen, and F. Gök Çolak, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 21, pp. 1–19, 2019, doi: 10.26468/trakyasobed.415921.
ISNAD Zembat, Rengin et al. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 (August 2019), 1-19. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.415921.
JAMA Zembat R, Günşen G, Gök Çolak F. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;21:1–19.
MLA Zembat, Rengin et al. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 21, 2019, pp. 1-19, doi:10.26468/trakyasobed.415921.
Vancouver Zembat R, Günşen G, Gök Çolak F. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİNDE UYGULANAN FARKLI YAKLAŞIMLAR HAKKINDAKİ BİLİŞSEL HARİTALARI. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;21:1-19.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.