Research Article
BibTex RIS Cite

POSITION TRANSITION IN BEGINNER VIOLIN EDUCATION

Year 2020, Volume: 22 Issue: 1, 655 - 665, 30.06.2020
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.712587

Abstract

The violin, which is defined as the smallest member of the string instrument family, is not only a wide range of sounds but also a fretless instrument and it is very technically rich with its difficulties. It is divided into two as right hand technique and left hand technique. While learning the instrument in violin education, correct working habits are important to develop technically and musically. In this study, it is aimed to be useful by presenting the transitions that are one of the left hand techniques, position studies and study suggestions that can be used in transferring them to the student.

References

  • Can, Ö., Keman Eğitimi 2, Evrensel Müzikevi, İstanbul, 2017.
  • Gün Duru, E., ’’ Keman Eğitiminde Sol El Tekniği ’’ Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi Yıl: 4, Sayı: 35, Aralık 2016
  • Hutchınson, Dictionary Of Classical Music, Brockhampton Press, 1997, London
  • Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/Glissando, Erişim Tarihi: 21.03.2020.
  • Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/Rezonans_(Fizik), Erişim Tarihi: 19.03.2020.
  • Kamıen, R., Music An Appereciation, 5. Baskı, Mcgraw-Hill, Inc., New York, 1990
  • Kreutzer, R., 42 Studies Or Caprices For The Violin, Schirmer’s Library Of Musical Classics, No:1
  • Memedaliyev, R., ‘’Keman Öğretiminde Sol El Tekniğinin Bazı Meseleleri’’ Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2010, Sayı 10
  • Mumcu, D., ’’İvan Galamian Ve Keman Öğretim Metodu’’, (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, 2004
  • Sevcik, O., ’’Scholl Of Violin Technics, Op. 1, Book 2 ’’ Universal Edition
  • Sevcik, O., ’’Violin Scholl For Beginners Op. 6’’, Universal Edition
  • Uçan, A., ’’Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri İçin Keman Ders Kitabı, Lise Hazırlık’’ Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 2004
  • Vısentın, P., Lı, S., Tardıf, G., Shan, G., ’’Unraveling Mysteries Of Personal Performance Style; Biomechanics Of Left-Hand Position Changes (Shifting) İn Violin Performance’’ Peerj 3: E1299, 2015
  • Wohlfahrt, ’’Sixty Studies, Op. 45, Book 2’’ No: 31

BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ

Year 2020, Volume: 22 Issue: 1, 655 - 665, 30.06.2020
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.712587

Abstract

Yaylı çalgılar ailesinin en küçük üyesi olarak tanımlanan keman, oldukça geniş bir ses aralığına sahip olmasının yanında perdesiz bir enstrümandır ve bunun da getirdiği zorluklarla beraber teknik bakımdan çok zengindir. Sağ el tekniği ve sol el tekniği olarak ikiye ayrılır. Keman eğitiminde çalgıyı öğrenirken, teknik ve müzikal olarak gelişebilmek için doğru bir çalışma alışkanlığı önemlidir. Bu çalışmada sol el tekniklerinden biri olan pozisyon geçişleri ele alınarak bunların öğrenciye aktarılması aşamasında yararlanılabilecek etütler ve çalışma önerileri sunularak faydalı olması amaçlanmaktadır.

References

  • Can, Ö., Keman Eğitimi 2, Evrensel Müzikevi, İstanbul, 2017.
  • Gün Duru, E., ’’ Keman Eğitiminde Sol El Tekniği ’’ Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi Yıl: 4, Sayı: 35, Aralık 2016
  • Hutchınson, Dictionary Of Classical Music, Brockhampton Press, 1997, London
  • Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/Glissando, Erişim Tarihi: 21.03.2020.
  • Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/Rezonans_(Fizik), Erişim Tarihi: 19.03.2020.
  • Kamıen, R., Music An Appereciation, 5. Baskı, Mcgraw-Hill, Inc., New York, 1990
  • Kreutzer, R., 42 Studies Or Caprices For The Violin, Schirmer’s Library Of Musical Classics, No:1
  • Memedaliyev, R., ‘’Keman Öğretiminde Sol El Tekniğinin Bazı Meseleleri’’ Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2010, Sayı 10
  • Mumcu, D., ’’İvan Galamian Ve Keman Öğretim Metodu’’, (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, 2004
  • Sevcik, O., ’’Scholl Of Violin Technics, Op. 1, Book 2 ’’ Universal Edition
  • Sevcik, O., ’’Violin Scholl For Beginners Op. 6’’, Universal Edition
  • Uçan, A., ’’Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri İçin Keman Ders Kitabı, Lise Hazırlık’’ Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 2004
  • Vısentın, P., Lı, S., Tardıf, G., Shan, G., ’’Unraveling Mysteries Of Personal Performance Style; Biomechanics Of Left-Hand Position Changes (Shifting) İn Violin Performance’’ Peerj 3: E1299, 2015
  • Wohlfahrt, ’’Sixty Studies, Op. 45, Book 2’’ No: 31
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülce Sevi Par 0000-0003-2302-2758

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Par, G. S. (2020). BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 655-665. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.712587
AMA Par GS. BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2020;22(1):655-665. doi:10.26468/trakyasobed.712587
Chicago Par, Gülce Sevi. “BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22, no. 1 (June 2020): 655-65. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.712587.
EndNote Par GS (June 1, 2020) BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 1 655–665.
IEEE G. S. Par, “BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 22, no. 1, pp. 655–665, 2020, doi: 10.26468/trakyasobed.712587.
ISNAD Par, Gülce Sevi. “BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22/1 (June 2020), 655-665. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.712587.
JAMA Par GS. BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22:655–665.
MLA Par, Gülce Sevi. “BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 22, no. 1, 2020, pp. 655-6, doi:10.26468/trakyasobed.712587.
Vancouver Par GS. BAŞLANGIÇ SEVİYESİ KEMAN EĞİTİMİNDE POZİSYON GEÇİŞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22(1):655-6.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.