Today, with digitalization, many concepts have become a part of our lives. In particular, the unique nature of each medium is effective in the formation of these concepts. Creating a new form of social media influence, Doll Influencers can create profound effects on their followers' consumption, fashion and lifestyles, especially by using Barbie dolls as content. In this study, doll phenomena, namely Doll Influencers, which are a new and different dimension in social media effectiveness, are discussed in the context of digital appearance and consumption. The concept of Doll Influencer is not a concept that has received attention in the academic literature. In this respect, this study is important in terms of its contribution to the literature. On the other hand, when talking about Turkey specifically, it has been seen that a process like Doll Influencer is not a method preferred by social media users in our country for content production. Turkish users do not have a similar page management when following foreign Doll Influencers. Here, it is thought that the practices of using social media and cultural codes are decisive. On the other hand, the fact that the Barbie doll culture in Turkey focuses on brand consumption rather than production has been another of these differences. In the study, social media accounts with high followers were discussed and document analysis method was used. The data obtained were analyzed by establishing a connection with the concept with qualitative content analysis. As a result of the study, it has been seen that the new marketing form, known as Doll Influencer, has created new formations in many areas from consumption to fashion, from lifestyle to branding.
Günümüzde dijitalleşme ile beraber birçok kavram hayatımızın bir parçası olmuştur. Özellikle her bir mecranın kendini özgü doğası bu kavramların oluşmasında etkilidir. Sosyal medya etkileyiciliğinin yeni bir biçimini oluşturan Doll Influencerlar özellikle Barbie bebekleri içerik olarak kullanarak takipçilerinin tüketim, moda ve yaşam biçimleri üzerinde derin etkiler oluşturabilmektedir. Bu çalışmada sosyal medya etkileyiciliğinde yeni ve farklı bir boyut olan oyuncak bebek fenomenleri yani Doll Influencerlar dijital görünüm ve tüketim bağlamında ele alınmıştır. Doll Influencer kavramı, akademik alanyazında tam anlamıyla dikkati çekmiş bir kavram değildir. Bu açıdan bu çalışma literatüre sunduğu katkı açısından önemlidir. Diğer yandan Türkiye özelinde konuşulduğunda, Doll Influencer gibi bir sürecin ülkemizdeki sosyal medya kullanıcılarının içerik üretimi konusunda tercih ettiği bir yöntem olmadığı görülmüştür. Türk kullanıcılar yabancı Doll Influencerları takip ederken buna benzer bir sayfa yönetimine sahip değildir. Burada sosyal medyayı kullanma pratikleri ve kültürel kodların belirleyici olduğu düşünülmektedir. Diğer yandan Türkiye’de Barbie bebek kültürünün üretim değil marka tüketimine yoğunlaşması bu farklılıklardan bir diğeri olmuştur. Çalışmada yüksek takipçisi olan sosyal medya hesapları ele alınmış, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler nitel içerik analizi ile kavramla bağlantı kurularak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda Doll Influencer olarak geçen yeni pazarlama biçiminin tüketimden modaya, yaşam biçiminden markalaşmaya kadar birçok alanda yeni oluşumlar ortaya çıkardığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2023 |
Publication Date | June 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |