This study investigates the impacts of the COVID-19 pandemic on the lives of individuals with special needs. In the research carried out with phenomenological research design, data were obtained online from 121 parents with children with special needs and live in 14 different cities in Turkey by means of an interview form consisting of open-ended questions developed by researchers. From the content analysis of the data, 8 themes have been reached, namely, education, health, social life, behavioral-emotional adaptation, physical condition, family communication, indoor activities and social supports and needs. According to the findings, parents stated most that during the pandemic process, social lives of children with special needs were restricted and their daily routines were disturbed, they could not benefit efficiently from distance learning, their behavioral problems such as tantrums and harming themselves and others increased, negative physical situations emerged like weight gain / loss and sleep disorders and stress increased in family communication. Parents indicated that they could do indoor activities with their children and that they do not have difficulties in accessing health services for their children. The majority of the parents stated that they needed psychological counseling, distance education services, financial support and also that they received the greatest support from their family members and teachers.
COVID-19 pandemic individuals with special needs parents social and emotional effects health and education services needs and supports.
Bu araştırma, COVİD-19 pandemisinin özel gereksinimli bireylerin yaşamlarına etkisi araştırmıştır. Fenomonolojik desen ile yürütülen araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan bir çevrimiçi görüşme formuyla Türkiye’nin 14 farklı ilinden özel gereksinimli çocuğu olan 121 ebeveynden toplanmıştır. Verilerin içerik analizi sonucunda eğitim, sağlık, sosyal yaşam, davranışsal-duygusal uyum, fiziksel durum, aile içi iletişim, ev içi aktiviteler, sağlanan sosyal destekler ve ihtiyaçlar olmak üzere 8 temaya ulaşılmıştır. Bulgulara göre ebeveynler, özel gereksinimli çocukların pandemi sürecinde en fazla (a) sosyal yaşamlarının kısıtlandığını, (b) günlük rutinlerinin bozulduğunu, (c) uzaktan eğitimden yeterince verim alamadıklarını, (d) öfke krizleri ile kendine ve başkasına (örn., ebeveynler) zarar verme gibi davranış sorunlarının arttığını, (e) kilo alma/verme ve uyku düzeni bozulması gibi olumsuz fiziksel durumların ortaya çıktığını ve aile içi iletişimde stresin arttığını belirtmişlerdir. Ayrıca, ebeveynler çocukları ile ev içi aktiviteler yapabildiklerini ve çocukları ile ilgili sağlık hizmetlerine erişimde zorluklar yaşamadıklarını ifade etmişlerdir. Ebeveynlerin büyük çoğunluğu psikolojik danışma, uzaktan eğitim hizmetleri ve maddi desteğe ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Son olarak, ebeveynler, en büyük desteği aile üyelerinden ve öğretmenlerden gördüklerini ifade etmişlerdir.
COVID-19 özel gereksinimli bireyler ebeveyn sosyal ve duygusal etkiler sağlık ve eğitim hizmetleri destek ve ihtiyaç.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 2, 2023 |
Publication Date | June 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |