Research Article
BibTex RIS Cite

USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING

Year 2023, Volume: 25 Issue: 1, 189 - 210, 02.06.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049

Abstract

The Coedu software, which was prepared to contribute to German language teaching, is discussed in the study. The aim of the research is to enable learners and teachers of German as a foreign language to access resources on the internet more quickly and to increase the quality of German language teaching. For this reason, the software called Coedu (Circle of Education) was designed and coded. In the research, a descriptive survey model was used, and the answer to the question "Does the Coedu education platform contribute to the improvement of the quality of German Language Teaching?" was sought. The study is limited to 32 second-year German language teaching students at Trakya University for the 2018–2019 academic year. Pre-test and post-test questionnaires with a total of 28 items were designed using the Likert model to gather the attitudes and opinions of the participants. After employing Likert-type questionnaire, the participants were given a questionnaire consisting of open-ended questions asking them to interpret the lifelong learning, autonomous learning, and advantages of the Coedu platform, and qualitative data were collected from the participants. In the research, it was concluded that the Coedu software contributed to the teaching of German in many ways, including the improvement of German language skills, lifelong learning, and material development. The findings revealed that the software developed is effective in improving German language skills, and it both saves time and makes material preparation more enjoyable.
Keywords: Computer-assisted German Language Teaching, Material Development, Instructional Management Systems.

References

  • Aras, İ. (2016). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Yeni Web-Araçlarının Kullanımı. IMUCO 2016, 898
  • Arslan, T. (2009). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Web Destekli Öğrenme Modeli Moodle’ın Kullanımı Ve Öğrenme Sürecine Etkisi–Yazma Becerisi Bağlamında Görgül Bir Çalışma. Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Baytekin, Ç. (2004). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık Berigel, M. (2007). Web Tabanlı İngilizce Öğretim Materyalinin Tasarımı, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Blake, R. J. (2011). Current Trends in Online Language Learning. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 19-35 Brandl, K. (2005). Are you ready to “Moodle”. Language Learning & Technology, 9(2), 16-23
  • Can, T. (2012). Yabanci Dil Öğretimi Bağlaminda Öğrenen Özerkliğinin Sanal Öğrenme Ortamlari Yoluyla Desteklenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 72-85
  • Çelebi, M. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (21), 285-307
  • Çetin, O., Çalışkan, E., & Menzi, N. (2013). Web Tabanlı Öğretime Yönelik Akademisyen Görüşleri. İlköğretim Online, 12(3).
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C., & Ekiz, H. (2004). Teknolojik Gelişme için Eğitimin Önemi ve İnternet Destekli Öğretimin Eğitimdeki Yeri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3, 1303-6521.
Year 2023, Volume: 25 Issue: 1, 189 - 210, 02.06.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049

Abstract

References

  • Aras, İ. (2016). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Yeni Web-Araçlarının Kullanımı. IMUCO 2016, 898
  • Arslan, T. (2009). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Web Destekli Öğrenme Modeli Moodle’ın Kullanımı Ve Öğrenme Sürecine Etkisi–Yazma Becerisi Bağlamında Görgül Bir Çalışma. Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Baytekin, Ç. (2004). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık Berigel, M. (2007). Web Tabanlı İngilizce Öğretim Materyalinin Tasarımı, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Blake, R. J. (2011). Current Trends in Online Language Learning. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 19-35 Brandl, K. (2005). Are you ready to “Moodle”. Language Learning & Technology, 9(2), 16-23
  • Can, T. (2012). Yabanci Dil Öğretimi Bağlaminda Öğrenen Özerkliğinin Sanal Öğrenme Ortamlari Yoluyla Desteklenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 72-85
  • Çelebi, M. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (21), 285-307
  • Çetin, O., Çalışkan, E., & Menzi, N. (2013). Web Tabanlı Öğretime Yönelik Akademisyen Görüşleri. İlköğretim Online, 12(3).
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C., & Ekiz, H. (2004). Teknolojik Gelişme için Eğitimin Önemi ve İnternet Destekli Öğretimin Eğitimdeki Yeri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3, 1303-6521.

ALMANCA ÖĞRETİMİNDE COEDU YAZILIMININ KULLANIMI VE YARARLARI-USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING-

Year 2023, Volume: 25 Issue: 1, 189 - 210, 02.06.2023
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049

Abstract

ÖZ: Çalışmada, Almanca öğretimine ve eğitime katkı sağlaması amacıyla hazırlanmış olan Coedu yazılımı konu edilmektedir. Araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Almanca öğrenenlerin ve öğretenlerin, internet üzerinde kaynaklara daha hızlı ulaşabilmesini sağlamak ve Almanca öğretiminde kaliteyi arttırmaktır. Bu sebeple Coedu (Circle of Education) adı verilen olan yazılım tasarlanmış ve kodlanmıştır. Araştırmada, betimsel tarama modelinden yararlanılmıştır ve "Coedu eğitim platformu, Almanca öğretiminin kalitesinin artmasına katkı sağlıyor mu?" sorusuna cevap aranmıştır. Araştırma, Trakya Üniversitesi Almanca Öğretmenliği 2018/2019 2. Sınıf öğrencileri (n=32) sınırlıdır. Öğrencilerin tutumu ve görüşlerini elde etme amacıyla 28 adet sorudan oluşan Likert modelde hazırlanmış ön test ve son test anketleri hazırlanmıştır. Likert modeldeki anket uygulamalarından sonra katılımcılara Coedu platformunun yaşam boyu öğrenmesinin, otonom öğrenmesinin ve avantajlarının yorumlanmasının istendiği açık uçlu sorulardan oluşan soru kağıdı verilmiş ve katılımcılardan nitel veriler toplanmıştır. Araştırmada Coedu yazılımının Almanca öğretimine birçok yönden katkı sağladığı sonucuna varılmıştır. Almanca dil becerileri gelişimi, yaşam boyu öğrenme, materyal geliştirme bunlardan bazılarıdır. Elde edilen bulgular geliştirilen yazılımın Almanca dil becerilerinde etkili olduğu ve materyal hazırlamada hem zaman kazandırdığı hem de daha eğlenceli olduğu sonucunu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Bilgisayar destekli Almanca öğretimi, Materyal Geliştirme, Öğretim Yönetim Sistemleri
The Coedu software, which was prepared to contribute to German language teaching, is discussed in the study. The aim of the research is to enable learners and teachers of German as a foreign language to access resources on the internet more quickly and to increase the quality of German language teaching. For this reason, the software called Coedu (Circle of Education) was designed and coded. In the research, a descriptive survey model was used, and the answer to the question "Does the Coedu education platform contribute to the improvement of the quality of German Language Teaching?" was sought. The study is limited to 32 second-year German language teaching students at Trakya University for the 2018–2019 academic year. Pre-test and post-test questionnaires with a total of 28 items were designed using the Likert model to gather the attitudes and opinions of the participants. After employing Likert-type questionnaire, the participants were given a questionnaire consisting of open-ended questions asking them to interpret the lifelong learning, autonomous learning, and advantages of the Coedu platform, and qualitative data were collected from the participants. In the research, it was concluded that the Coedu software contributed to the teaching of German in many ways, including the improvement of German language skills, lifelong learning, and material development. The findings revealed that the software developed is effective in improving German language skills, and it both saves time and makes material preparation more enjoyable.
Keywords: Computer-assisted German Language Teaching, Material Development, Instructional Management Systems.

Thanks

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Alman Dili Eğitimi ABD Yüksek Lisans Tezinden türetilmiştir

References

  • Aras, İ. (2016). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Yeni Web-Araçlarının Kullanımı. IMUCO 2016, 898
  • Arslan, T. (2009). Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Web Destekli Öğrenme Modeli Moodle’ın Kullanımı Ve Öğrenme Sürecine Etkisi–Yazma Becerisi Bağlamında Görgül Bir Çalışma. Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Aydın, C., & Biroğul, S. (2008). E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri Ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1)
  • Baytekin, Ç. (2004). Öğrenme öğretme teknikleri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık Berigel, M. (2007). Web Tabanlı İngilizce Öğretim Materyalinin Tasarımı, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon
  • Blake, R. J. (2011). Current Trends in Online Language Learning. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 19-35 Brandl, K. (2005). Are you ready to “Moodle”. Language Learning & Technology, 9(2), 16-23
  • Can, T. (2012). Yabanci Dil Öğretimi Bağlaminda Öğrenen Özerkliğinin Sanal Öğrenme Ortamlari Yoluyla Desteklenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 72-85
  • Çelebi, M. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (21), 285-307
  • Çetin, O., Çalışkan, E., & Menzi, N. (2013). Web Tabanlı Öğretime Yönelik Akademisyen Görüşleri. İlköğretim Online, 12(3).
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C., & Ekiz, H. (2004). Teknolojik Gelişme için Eğitimin Önemi ve İnternet Destekli Öğretimin Eğitimdeki Yeri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3, 1303-6521.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Oğuzhan Bahadır 0000-0003-4245-7298

Yıldırım Tuğlu 0000-0003-0413-0569

Early Pub Date June 2, 2023
Publication Date June 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Bahadır, O., & Tuğlu, Y. (2023). USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 189-210. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049
AMA Bahadır O, Tuğlu Y. USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2023;25(1):189-210. doi:10.26468/trakyasobed.1249049
Chicago Bahadır, Oğuzhan, and Yıldırım Tuğlu. “USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25, no. 1 (June 2023): 189-210. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049.
EndNote Bahadır O, Tuğlu Y (June 1, 2023) USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 1 189–210.
IEEE O. Bahadır and Y. Tuğlu, “USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 25, no. 1, pp. 189–210, 2023, doi: 10.26468/trakyasobed.1249049.
ISNAD Bahadır, Oğuzhan - Tuğlu, Yıldırım. “USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25/1 (June 2023), 189-210. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1249049.
JAMA Bahadır O, Tuğlu Y. USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;25:189–210.
MLA Bahadır, Oğuzhan and Yıldırım Tuğlu. “USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 25, no. 1, 2023, pp. 189-10, doi:10.26468/trakyasobed.1249049.
Vancouver Bahadır O, Tuğlu Y. USAGE AND BENEFITS OF COEDU SOFTWARE IN GERMAN LANGUAGE TEACHING. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2023;25(1):189-210.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.